2008-01-14, 17:31
Medlem
ozones avatar
Idag gjorde jag uppskrivning för taxikortet, vart godkänd också! Nu fattas bara kartprovet som skall göras på Måndag och efter det en uppkörning som jag ej har bokat.

grattis till mig!
Citera
2008-01-15, 02:12
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Idag gjorde jag uppskrivning för taxikortet, vart godkänd också! Nu fattas bara kartprovet som skall göras på Måndag och efter det en uppkörning som jag ej har bokat.

grattis till mig!

jao man får gratulera !
Citera
2008-01-15, 07:43
Medlem
Vägverket extra hårda i Uppsala?

" Svårt bli godkänd som taxiförare - Alla kuggades i Uppsala
Sex av tio förare har hittills kuggats i det nationella körprovet för taxiförare som återinfördes 1 april i år. I Uppsala har Vägverket underkänt alla som försökt köra upp. "

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=619175,00.html

Alla underkända!

Är Vägverket extra hårda i Uppsala, eller vad beror detta på? Bör man undvika att köra upp i Uppsala?
Citera
2008-01-15, 08:13
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Sex av tio förare har hittills kuggats i det nationella körprovet för taxiförare som återinfördes 1 april i år. I Uppsala har Vägverket underkänt alla som försökt köra upp. "

Alla underkända!

Är Vägverket extra hårda i Uppsala, eller vad beror detta på? Bör man undvika att köra upp i Uppsala?

Detta har jag läst om och gruvar mig till tusen för den där uppkörningen!
Citera
2008-01-15, 12:37
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet

Alla underkända!

"- En hel del av de som underkänts har bristande erfarenhet och dåliga körkunskaper. I vissa fall har det varit trafikfarliga incidenter som krävt ingripanden för att undvika en olycka,"

Så nu är det slut på alla förare som fått sina körkort i Kornflakes-paket.
Citera
2008-01-15, 13:26
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
"- En hel del av de som underkänts har bristande erfarenhet och dåliga körkunskaper. I vissa fall har det varit trafikfarliga incidenter som krävt ingripanden för att undvika en olycka,"

Så nu är det slut på alla förare som fått sina körkort i Kornflakes-paket.

oj oj, ja så dålig är nog inte jag på att köra bil

Men är det någon chaufför här som kan svara på en sak.. jag ser ofta att taxi bilar antingen bara står still och att chauffören sitter och läser en tidning. Eller antingen att en bil bara kör runt i stan och väntar på en körning. Är det så att när man har sitt pass så får man köra hur man vill? t.ex. om jag kör ett pass så kan jag bara köra runt i stan och titta på allmänheten tills jag får en körning?

Jag förstår nog att man inte kanske kan köra hur mycket tom körningar som helst, typ 40 mil tomkörning kanske är fel.. men bara köra runt liksom till jag får en körning.. eller kanske det finns en viss begränsning hur mycket tomkörning det får vara?

Låter ju riktigt trevligt att få köra bil helt gratis runt runt
Senast redigerad av ozone 2008-01-15 kl. 13:28.
Citera
2008-01-15, 20:32
Medlem
pilt77s avatar
Citat:

Men är det någon chaufför här som kan svara på en sak.. jag ser ofta att taxi bilar antingen bara står still och att chauffören sitter och läser en tidning. Eller antingen att en bil bara kör runt i stan och väntar på en körning. Är det så att när man har sitt pass så får man köra hur man vill? t.ex. om jag kör ett pass så kan jag bara köra runt i stan och titta på allmänheten tills jag får en körning?

Jag förstår nog att man inte kanske kan köra hur mycket tom körningar som helst, typ 40 mil tomkörning kanske är fel.. men bara köra runt liksom till jag får en körning.. eller kanske det finns en viss begränsning hur mycket tomkörning det får vara?

Ser du en tom bil i stan så tror jag inte han kör runt och nöjeskör och letar körningar på måfå. Man står vid en stolpe där det är störst chans att få plock.

Har du för många obetalda kilometrar på körpassrapporten så kan jag lova dig att åkaren kommer anklaga dig för att köra svart.
Citera
2008-01-15, 22:44
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apisotto

Och jag har faktiskt sett minst en (vid flera tillfällen) Taxi Card den här veckan. Det kan vara samma bil, men Saab 9-5 är ganska vanliga så det är ju möjligt att det var olika bilar. Reklamen på sidan sa iallafall att det är 79 kr inom tullarna vardagar 10-14 som gäller.

Otroligt att taxi kan erbjuda sina kunder det priset, om du kör från hornstull till Ropsten en vardag med alla köer så går den resan säkert på 200-300kr. Märk väl att tiden är 10-14, dvs absolut lågtrafik, då inte många åker taxi, det är ändå en viss skillnad mot dygnet runt. TAxi card har säkert få kunder kl 10-14, så få att 79kr möjligen lönar sig. TAXI CARD har kursat en gång, tror det var runt år 1999-2000. Sen fanns det inte några år, men nu har varumärket återuppstått. Nån som vet om det är samma folk som driver Taxi card nu?
Citera
2008-01-15, 22:54
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:

Kör han omkring tom så kan han antingen vara påväg till en körning eller förflytta sig till en zon där det inte finns andra bilar så att han blir först i kön för de körningar som BC skickar ut från antingen färdtjänst, sjukresor eller privat beställningar. Även ifall det "hänger" en körning i en zon där det inte finns någon ledig bil eller i närheten så kan bilar jaga körningen.. dvs. så snabbt som möjligt ta sig till en zon som ingår i sökkjedjan för den adressen.
Citera
2008-01-15, 23:50
Medlem
Är det möjligt att bli åkare genom att starta företag och köpa in bilar eller måste man köra själv först? Alltså att ta taxikort och hela biten.
Citera
2008-01-16, 00:21
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Ser du en tom bil i stan så tror jag inte han kör runt och nöjeskör och letar körningar på måfå. Man står vid en stolpe där det är störst chans att få plock.

Har du för många obetalda kilometrar på körpassrapporten så kan jag lova dig att åkaren kommer anklaga dig för att köra svart.

Okej, ja men jag menade det. Jag kör en kund, lämnar av denna och kör sedan tillbaka till centrum. Sen kanske jag inte har så himmlans bråttom till centrum, kör väl i lugn takt tillbaka och parkerar där alla andra står och läser nyheterna
Citera
2008-01-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gambatte
Är det möjligt att bli åkare genom att starta företag och köpa in bilar eller måste man köra själv först? Alltså att ta taxikort och hela biten.

Man behöver inte ha taxileg för att driva taxirörelse. Då får andra köra.

Däremot är det andra prov för åkare.

Titta här tex:
www.taxikurs.nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in