2006-02-28, 13:42
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanner
Någon skrev här i strängen att kravet med extra uppkörning för att ta taxilegg är borttaget. Regeringen kommer att återinföra det från den 1 april nästa år:

det var jag det, har nyligen bytt ut mitt gamla stora körkort mot ett nytt eu-kort. På det stora kortet stod det TAXI i ena hörnet. På mitt nya kort står inget alls om taxi. Antar att jag får beställa ett nytt kk som är märkt med taxi efter 070401 ...utan att köra upp hoppas jag.

det ligger nåt i att ha den extra uppkörningen, annars kan vem som helst med färskt kk börja köra taxi o viss körvana bör man ha, speciellt i större städer. Har för mig att taxi sthlm kräver 3 år körvana innan man kan bli aktuell som förare hos dem.

Ni som funderar på att ta taxikort. Gör det nu!! Efter 070401 lär det bli bra mycket svårare. Antar att ett extra VV teoritest också ingår förrutom uppkörningen, det fick jag iaf göra. Fast frågorna var löjeväckande enkla, typ: får du köra över helmarkeringar vid brådskande köruppdrag o likn.
Citera
2006-02-28, 14:01
Medlem
Zanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
det var jag det, har nyligen bytt ut mitt gamla stora körkort mot ett nytt eu-kort. På det stora kortet stod det TAXI i ena hörnet. På mitt nya kort står inget alls om taxi. Antar att jag får beställa ett nytt kk som är märkt med taxi efter 070401 ...utan att köra upp hoppas jag.

Jag tror inte att det kommer att stå "taxi" på KK nästa år. Jag tror man får fortsätta använda sitt gula separata taxilegg som det står "TAXIFÖRARE" + förarkod mm på.
Citera
2006-03-01, 09:32
Medlem
helt Grön

tja

Klarade taxi stockholms prov igår så då gick jag till min blivande åkare o sa detta. Han sa att han skulle betala kursen och fixa ett anställningskontrakt på 6 månader men att han först skulle kicka en kille och att jag skulle ta hans plats.

Varför skulle han kicka killen?? han körde in för lite pengar, 28 000 - 30 000 på en två veckors period. alltså 60 000 i månaden. de andra förarna körde alltid in mellan 80 - 85 000 i månaden. alltså måste man köra in nästan 3000 varje dag om man jobbar varje dag i månaden. För er som vet eller jobbar med taxi i stockholm låter det rimligt?? det låter saftigt eler e killen som kör in 60 lax bara dålig eler e de andra som kör 85 000 riktigt jävla bra? eller säger min åkare så bara för att pressa mig?

förmodlingen komer jag att börja köra nästa vecka.

ge mej tips som nybörjare, vilka e de vanligaste misstagen i början, hur får man in pengarna? vad ska jag undvika.

jag kör natt.

hälsningar!! ses på gatorna
Citera
2006-03-01, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-190
ge mej tips som nybörjare, vilka e de vanligaste misstagen i början, hur får man in pengarna? vad ska jag undvika.
Man ska undvika arbetsgivare som behandlar anställda värre än kameler.
Citera
2006-03-01, 13:04
Medlem
buikos avatar
Citat:
tja

Klarade taxi stockholms prov igår så då gick jag till min blivande åkare o sa detta. Han sa att han skulle betala kursen och fixa ett anställningskontrakt på 6 månader men att han först skulle kicka en kille och att jag skulle ta hans plats.

Låter inte som nån bra åkare. Det är ju inte ditt fel om det är ont om kunder vissa dagar. På sommaren under industrisemestern kan det vara stört omöjligt att köra in 3000 om dan ens på natten. Antar att det är en fd pizzabagare du kör för Nej du byt åkare.

Citat:

jag kör natt.

hälsningar!! ses på gatorna

vanliga misstag:

#stå i fel zon, typ stå i 936 hela dan o vänta på en ftj som aldrig kommer.

#plocka upp lodare utan pengar

#inte ha växel på 500 spänn på sig.

#låta sig stressas av en kund som har bråttom därför att han försovit sig och sen menar på att det är ditt fel att han kommer för sent till jobbet.

#Plocka fulla drägg utanför pizzeriorna i förorterna.

har inte kört på 4 år nu, hade ett friårsvik på posten fram tills helt nyligen. Har lovat hålla mig borta från taxi, men ibland funderar jag på att börja igen.

5 skäl till att jag saknar taxi

-Man får vara för sig själv rätt mycket
-Man får köra fina nya bilar
-Man får dricks
-Man kan flexa sin arbetstid och ta rast när man vill.
-Man kan få riksftj och åka till ställen där man inte varit tidigare

5 skäl till att jag inte saknar taxi

-fyllesnacket
-bomkörningarna & springnotorna
-småkrockarna och att fylla i skadeanmälan
-rödljusen
-möjliga rån och hot från unga missanpassade invandrarungdomar med stilletter och andra otrevliga grejor.
Citera
2006-03-01, 15:05
Medlem
för sent o byta nu...ska börja imorgon redan. de kommer nog gå bra.

de e sant de du säger att de inte e mitt fel om de e dåligt med körnigar men då får man väl jaga körningar o inte bara stå i samma zon hela tiden??
Citera
2006-03-01, 15:18
Medlem
buikos avatar
Citat:
för sent o byta nu...ska börja imorgon redan. de kommer nog gå bra.

de e sant de du säger att de inte e mitt fel om de e dåligt med körnigar men då får man väl jaga körningar o inte bara stå i samma zon hela tiden??

Finns det inga körningar så finns det inte, inte mycket man kan göra då. Vissa lugna sommarnätter blir det 1500 på mätarn varesig man vill eller inte.
Nu när du ändå ska bli taxislusk tänkte jag tipsa om några fina taxifik i sthlm.
Ett kul ställe att knyta nya kontakter och lyssna på skrytvalser om hur bra körningar dom andra chaffisarna fått.

De mest kända:

Café eken St Eriksgatan (kungsholmen)
Genuint taxifik med många dubbelparkerade taxibilar utanför. I lokalen är rökning tillåten. Fattar inte att taxisluskarna är rädda för att få p-böter vid såna ställen, lapplisorna är snabba där.

Nattcaféet på Tideliusgatan (Södermalm) detta var mitt stamcafé, om jag nu hade ett sådant, oftast hade man inte tid till att fika utan svepte snabbt i sig en mugg på McD eller 7eleven.

Taxifiket på Roslagsgatan (nån som vet vad det heter?)
Där har jag fikat några gånger, brukade vara fullsatt vid åttatiden på fredag och lördagkvällarna. Rätt liten lokal, högljutt och rökigt.

Taxifiket på Malmskillnadsgatan

Rätt litet café där man kan sitta o glo på knarkarhororna samtidigt.
Citera
2006-03-01, 15:28
Medlem
undra hur mycket man kommer gå upp i vikt??

buiko körde du natt??
Citera
2006-03-01, 18:07
Medlem
Maximuss avatar
Citat:

Tänk på att du har rätt att få pengarna i förskott, var inte rädd för att fråga om du är osäker eller att du vet att resan kommer kosta mycket.

Det har hänt att man skjutsat någon och struntat i att frågat så har personen inte plånboken med sig...

Jag själv har 500 som gräns.

En annan sak som jag är jävligt trött på är alla med dessa kreditkort som inte fungerar... Nån som kör och vet om det går att skriva in kortnr manuellt?
Citera
2006-03-01, 20:30
Medlem
buikos avatar
Citat:
undra hur mycket man kommer gå upp i vikt??

buiko körde du natt??

där slog du huvet på spiken jag gick faktiskt upp rejält i vikt. Oregelbundna mattider oftast slängde man i sig en burgare på Mcdriven. Sen rör man sig inte så mkt heller utan sitter och jäser i bilen. Många taxisluskar jag sett har ett rejält överhäng. Å andra sidan oroar man sig för vem som ska sätta sig härnäst i bilen och det gör att man går ner i vikt...så det jämnar ut sig så att säga.

Jag körde natt i nästan 4 år. Körde varenda helg, hade ledigt på torsdagar och söndagar. På vardagarna körde jag till ca 16-01.30 och på helgerna 17-04Man blev rätt slutkörd efter ett tag, gick omkring och kände sig som en zombie, kunde knappt hålla reda på vilken dag det var. Gick oftast upp vid 10-tiden, slog på tv:n och drönade ett tag, fick aldrig nåt gjort. Nattjobbet tär på en. Det är bättre att köra dag, fast då får man köra fler timmar för att tjäna ihop till dräglig lön. Sen vill dom flesta åkare att man ska köra på natten, så att dom själva får dagpassen.

Citat:
Ursprungligen postat av Maximus
En annan sak som jag är jävligt trött på är alla med dessa kreditkort som inte fungerar... Nån som kör och vet om det går att skriva in kortnr manuellt???

jo, många hade repiga kort, det gick att slå in det evigt långa kortnumret manuellt på taxametern, men då kollades kortet inte upp om det var spärrat eller tomt på stålars. Vi hade också en sk. slip eller en liten plastgrej man drog kortet i och fick numret på kvittot. Sen behöll man en del av kvittot och kunden fick en kopia. Rätt omständigt.
Citera
2006-03-02, 11:48
Medlem
kör mitt första pass idag om några timmar. de känns bra men jag känner mig osäker på stan. Jag klarade taxi stockholmprovet utan några problem o jag kan stockholm väldigt bra på kartan känns det som.

hur långt tid tar det ungefär att gå till jobbet avslappnad o inte spänd o orolig för att inte hitta i stan eller nåt liknande.,, dagar veckor, månader??
Citera
2006-03-02, 11:58
Medlem
Azzes avatar
Citat:
kör mitt första pass idag om några timmar. de känns bra men jag känner mig osäker på stan. Jag klarade taxi stockholmprovet utan några problem o jag kan stockholm väldigt bra på kartan känns det som.

hur långt tid tar det ungefär att gå till jobbet avslappnad o inte spänd o orolig för att inte hitta i stan eller nåt liknande.,, dagar veckor, månader??

Lycka till! Glöm inte att berätta hur det gick sen! Jag är snart (förhoppningsvis) också taxislusk, och har ungefär samma funderingar som du!!
"Min" stad är ju betydligt mindre än Sthlm, så det borde ju vara betydligt enklare att hitta här, men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in