2007-02-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_tns
det var ingen katig dricks räknar alltid med 400-500kr på en lördagskväll

Har du några konkerta tips för mycket dricks? Någon i tråden nämnde att han alltid lämnade sedlar först och sedan (kanske med lite suckande...?) började gräva efter mynten.

Att vara trevlig är givetvis en bidragande faktor men där är jag nog fullärd...
Citera
2007-02-24, 15:46
Medlem
Då har det hänt igen...

Taxichaufför misshandlad i Uppsala.

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=584383,00.html

Om man råkar ut för detta. Hur hanterar men det? Det är alltid bäst att försöka komma därifrån men om man inte kan. Hur mycket vågar man piska på ungarna?

Har man överfallslarm i taxibilar?
Citera
2007-02-24, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapist_
Bestämt mig för att investera i en GPS så småningom.
Efter att ha kollat runt lite så verkar det vara en djungel!

Mina krav på gps-en är:
  • Tydlig skärm som går att läsa obehindrat oavsätt ljusförhållanden.
  • Det ska gå enkelt och snabbt att ställa in vart man ska, dvs pekskärm.
  • Kompakt, ska dock inte påverka läsbarheten på skärmen.
  • Gärna trafikinformation i realtid som fungerar (på jobbets gps-er visas inget sådant trots att funktionerna finns..)
  • Mottagningen ska fungera även i dåligt väder.
Funderar på denna GPS eller denna. Den sistnämnda för namnet samt att "man får vad man betalar för".

Vilka GPS-er kör ni med?
Rekomendationer?

Jag har använt en TomTom i över två år och den har alltid fungerat väldigt bra, inga problem med reflexer på skärmen eller dålig mottagning (använder den inbyggda antennen).
Citera
2007-02-25, 07:08
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
det var ingen katig dricks räknar alltid med 400-500kr på en lördagskväll
Jo i natt fick jag runt 500kr

Citat:
Ursprungligen postat av gurra69
Har du några konkerta tips för mycket dricks? Någon i tråden nämnde att han alltid lämnade sedlar först och sedan (kanske med lite suckande...?) började gräva efter mynten.

Att vara trevlig är givetvis en bidragande faktor men där är jag nog fullärd...
Vanliga sätt:
Aldrig stanna taxameternpå jämna tiotal t ex 140 utan istället 141.
Ge sedlar först och börja gräva efter mynt sedan, ska kunder ha 8-9kr tillbaka så börja räkna enkronor, det vill ingen ha.

Dumma sätt(inget jag praktiserar själv men det förekommer):
Stoppa sedlarna i plånboken direkt så kunder glömmer hur mycket han gett och indirekt lura kunden. Det fungerar fre-lör, mycket fult.

Vid fastpris, slå "fastpris=0" på taxametern(står "Fastpris" bara på taxameter). Har ni kommit överens om 100kr till en gata så slå sedan ut kvittot på 80-90kr istället. Fungerar på Megtax, inget jag gör själv. Detta är väl mer räknat som svartkörning.
Citera
2007-02-25, 07:11
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apisotto
Jag har använt en TomTom i över två år och den har alltid fungerat väldigt bra, inga problem med reflexer på skärmen eller dålig mottagning (använder den inbyggda antennen).
Jo TomTom är ju erkänt bra. Hur fungerar det med kartor och så? Kan man ladda ner uppdateringar gratis någonstans?
Citera
2007-02-25, 14:10
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapist_
Jo TomTom är ju erkänt bra. Hur fungerar det med kartor och så? Kan man ladda ner uppdateringar gratis någonstans?

garmin nüvi är toppen !!!!!!!!!!!
Citera
2007-02-25, 23:05
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
garmin nüvi är toppen !!!!!!!!!!!
Ja den är ju onekligen populär.
TomTom och nüvi verkar ju vara i samma division. Vad skiljer dessa åt?
Vet att nüvi har en massa krimskrams som översättare och blåtand men det är inte dessa funktioner jag är ute efter även om det kan vara trevligt, betalar dock inget extra för det.

Om man ställer TomTom och Nüvi mot varandra..

Vilken är mest exakt (hittar snabbaste vägen, exakt gatunummer) ?
Vilken har bäst mottagning?
Vilken har skönaste interfacet och tydligaste display?

Sist men inte minst, vilken är det bästa taxi-gps:en?
Citera
2007-02-25, 23:25
Medlem
hjärnan!!!!!
Citera
2007-02-26, 01:38
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkaren
hjärnan!!!!!
Absolut!!!!!
Men alla har inte kört taxi i nästan 30 år som du Åkaren... Vi som är nya har stor hjälp av gps, speciellt när man plockar gångskubb som inte alla gånger hittar hem pga alkohol eller andra substanser.

Men erkänn nu.. visst har även du gps?
Citera
2007-02-26, 09:48
Medlem
Själv kör jag med en Navman i bilen och den funkar fint, ända som kan va problem e vällan husnummer ibland. Men finns det någon gps som hittar exakt rätt nummer när det är nummer i virrvar in på gårdar och liknande områden?

Där e det bara att kolla efter nummer eller hoppas på att kunden hittar hem hehehe
Citera
2007-02-26, 11:26
Medlem
Al Gores avatar
Fick beställning i Brommas fina villaområden. En familj skulle åka hem, de var 2 vuxna och 3 barn. Jag blev rätt sur på dom, det är mitt ansvar som chaufför att barnen sitter fastspända och det är jag som får böterna vid ev poliskontroll..hatar rika snåla svin som inte kan beställa storbil när det behövs.[/quote]

När man förklarat att man kan ordna en storbil i stället och kunderna nästan blir förbannade för att man inte vill köra dom brukade jag alltid fråga :
-OK vilket av dina barn är du minst rädd om?
Det brukade fungera
Citera
2007-02-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åkaren
hjärnan!!!!!

Gps:en i vår bil stals för någon vecka sedan, nu är en ny TomTom installerad (Tack!) Jag har använt hjärnsubstitutet rätt friskt tidigare, helt enkelt för att jag velat vara framme på hämtadress resp. lämnaadress kvickt. När nu protesen var borta, upptäckte jag att jag faktiskt hittade bättre med originalutrustningen (hjärnan) än jag trodde. Dessutom var det roligare att köra. Numera använder jag TomTom bara när det slår helt stopp i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in