2018-04-14, 18:44
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur ska man göra efter 1 januari 2020? Om man inte har en elbil eller ny gasbil då kommer man inte få köra i miljözon 3 i Stockholm. Miljözon 3 lär väl vara citykärnan - tänk Sergels torg och NK, samt gamla stan. Fy fan för dessa jävla miljöpartister. Jag hatar dom och sossar innerligt jävla mycket.

Det är dock skillnad på trafik och trafik.

Jan Bannan som kör sin bil hela vägen från Jakbosberg för att handla en penna inne på Gallerian eller Greta 87 som ska till läkarmotagningen med sin taxi mittemot. Likaså lär väl knappast alla transportföretag behöva köpa el/gas-lastbilar endast för den sist biten in dit?

Så var det inte heller på Hornsgatan när man införde dubbförbud där. Mina dubbar knastrade fint med en kopia på dommen i handsfacket bara ifall nån trafikpolis med sotarmössa och surdegsbröd skulle få för sig att stoppa mig.

Yrkestrafikens natur ger oss/er undantag från många av dessa regler då det inte är jämförtbart med den onödiga trafik man vill bli av med.

Inte för att jag lovar något men borde knappast hända. Annars är det dags att börja rösta rätt. Att ett parti som knappt ens är över riksdagspärren får igenom sin politik är ett otroligt svekt mot demokratin i Sverige.
Senast redigerad av Bbobi 2018-04-14 kl. 18:49.
Citera
2018-04-15, 11:34
Medlem
JustZlatans avatar
Om de bryr sig så mycket om taxitrafik så hade det varit gratis för oss att köra innanför tullarna, men vi betalar trängselskatt iaf. Samma sak kommer ske när dieselförbudet sätter igång. Politiker skiter högaktningsfullt i taxiförare och taxiåkare. Spelar ingen roll om det är sossar, miljötalibanerna eller moderater som bestämmer. SD är nog det enda partiet man kan lita på.
Senast redigerad av JustZlatan 2018-04-15 kl. 11:53.
Citera
2018-04-15, 23:06
Medlem
JustZlatans avatar
Det behövs bättre luft på vägar och gator men de kan ju tänka på alla fattiga taxiförare som kommer gå i konkurs om de måste köpa nya elbilar innan deras dieselbilar har gjort sitt. Annars kan väl stathelvetet ge bidrag på en halvmiljon kronor per bil för alla taxiåkare i Stockholm.
Citera
2018-04-16, 12:52
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Det behövs bättre luft på vägar och gator men de kan ju tänka på alla fattiga taxiförare som kommer gå i konkurs om de måste köpa nya elbilar innan deras dieselbilar har gjort sitt. Annars kan väl stathelvetet ge bidrag på en halvmiljon kronor per bil för alla taxiåkare i Stockholm.

Jag hoppas på att regering förbjuder diesel o bensin efter ett tag kommer inte regeringen eller resten av invånarna åka buss taxi.

Speciellt för ulf kristersson som åker taxi 500meter från regeringshuset från en gata i närheten.

Så länge inte de finns bättre el bilar än fossilt bränsle så ska fan diesel o bensin va möjligt att köra på.

Min åkare har
merca diesel
V70 diesel

Anledning mindre skatt
Drar mindre mot bensinbil.

Efter regeringens dumma framtids ideer så står han fundersam. Han vet inte vad han ska skaffa.

Tesla bäst i miljösyn. Dock dyrast.
Toyota hybrid kanske bra?
Vw passat el vet ej om den e bra.
Volvo v90 har ingen niljö bil?
Citera
2018-04-16, 17:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Jag hoppas på att regering förbjuder diesel o bensin efter ett tag kommer inte regeringen eller resten av invånarna åka buss taxi.

Speciellt för ulf kristersson som åker taxi 500meter från regeringshuset från en gata i närheten.

Så länge inte de finns bättre el bilar än fossilt bränsle så ska fan diesel o bensin va möjligt att köra på.

Min åkare har
merca diesel
V70 diesel

Anledning mindre skatt
Drar mindre mot bensinbil.

Efter regeringens dumma framtids ideer så står han fundersam. Han vet inte vad han ska skaffa.

Tesla bäst i miljösyn. Dock dyrast.
Toyota hybrid kanske bra?
Vw passat el vet ej om den e bra.
Volvo v90 har ingen niljö bil?

Man får nog ha is i magen och vänta några år. Om 5-6 år kommer elbilarna bli bättre, billigare och räcka längre sträckor. Jag kommer fortsätta köra med mig diesel oavsett om det blir olagligt. Kanske får böter några gånger men det är ändå billigare än att köpa en dyr elbil innan nuvarande bilen har gjort sitt.
Citera
2018-04-16, 17:28
Medlem
JustZlatans avatar
Måste byta sommardäck höger bak. Börjat läcka. Vilka däck är bäst för taxi? Mjuka eller hårda?
Citera
2018-04-16, 19:09
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Om de bryr sig så mycket om taxitrafik så hade det varit gratis för oss att köra innanför tullarna, men vi betalar trängselskatt iaf. Samma sak kommer ske när dieselförbudet sätter igång. Politiker skiter högaktningsfullt i taxiförare och taxiåkare. Spelar ingen roll om det är sossar, miljötalibanerna eller moderater som bestämmer. SD är nog det enda partiet man kan lita på.

Menar inte att man bryr sig om taxitrafik. Trafik är trafik även om det är en taxichaufför med tre fulla 20åringar i baksätet man likså hade föredragit om dom tagit tunnelbanan.

Den kostnaden får bolagen kompensera för på olika sätt om det blir ett problem.

Det jag menar är att regeringen inte kommer säga åt dig som taxichaufför att slänga ut en 80åring tant på kryckor vid gränsen för miljözonen. Förmodligen iaf. Det finns en taxilobby som sysslar med det där.
Citera
2018-04-16, 22:48
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Någon som vet ett bra område för körningar ??
Har inte haft så bra inkört senaste 2 veckorna.

Har mest kört ut mot norrtälje hållet o ekerö
Citera
2018-04-20, 18:24
Medlem
JustZlatans avatar
Nästa gång jag köper en ny taxibil kommer det bli ett terrängfordon. Så jävla trött på ojämna vägar, farthinder, potthål och vägarbeten.
Citera
2018-04-20, 18:46
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Nästa gång jag köper en ny taxibil kommer det bli ett terrängfordon. Så jävla trött på ojämna vägar, farthinder, potthål och vägarbeten.

Toyota rav4
Citera
2018-04-25, 22:35
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Vart såg du den?
Reg nummer ?
Taklampa nummer?

Jag har aldrig sett.

Såg en på Folkungagatan idag. Regnummer YYH849 lampnummer 1642
Citera
2018-04-26, 08:59
Bannlyst
Citat:
Måste byta sommardäck höger bak. Börjat läcka. Vilka däck är bäst för taxi? Mjuka eller hårda?

Har Du aktiv dacktrycksovervakning? (TPMS - tire pressure monitoring system). Du bor ju ha dack av samma typ, dimension och helst av samma fabrikat och monster, i alla fall pa samma axel. Men helst ocksa bade fram och bak, olika dack har ju olika egenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in