2018-03-30, 04:03
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Har jobbat som förare för tsab nästan ett år.
Har fått erbjudande om att bli/utbilda sig till åkare. Något ja borde bli eller strunta i?

Har hört att inom de flesta arbeten är det bäst att vara anställd än att vara egen företagare, gäller inte bara taxi.

Har tänkt på det men man får väl lägga ned mycket tid o löner ska betalas ut.

Men om ja tänkt bli åkare har jag tänkt att
Mina anställda ska få jobba två veckor ledig en på ett rullande schema.

Det e sjukt vilka kostnader för taxameter och egen bil.
Pappersarbete
Kortterminaler.
Börjar fan fatta varför åkarna köper Toyota eller mercedes. För att de är lite problem med dem.

Har tänkt på E klass sjukt bra utrymme som ja nämnt tidigare men mycket mycket dyrare än Toyota. Kollat på (Toyota Verso den 7 sitsiga)

Sen när ja insåg proven o så för att bli åkare o få godkänd på de proven samt få ekonomin att gå ihop har jag tvekat. Där även tsab åkare kurs.

Min erfarenhet av chaufförer som blir åkare är att alla ångrar sig.
Citera
2018-03-30, 11:27
Medlem
Citat:
Har jobbat som förare för tsab nästan ett år.
Har fått erbjudande om att bli/utbilda sig till åkare. Något ja borde bli eller strunta i?

Har hört att inom de flesta arbeten är det bäst att vara anställd än att vara egen företagare, gäller inte bara taxi.

Har tänkt på det men man får väl lägga ned mycket tid o löner ska betalas ut.

Men om ja tänkt bli åkare har jag tänkt att
Mina anställda ska få jobba två veckor ledig en på ett rullande schema.

Det e sjukt vilka kostnader för taxameter och egen bil.
Pappersarbete
Kortterminaler.
Börjar fan fatta varför åkarna köper Toyota eller mercedes. För att de är lite problem med dem.

Har tänkt på E klass sjukt bra utrymme som ja nämnt tidigare men mycket mycket dyrare än Toyota. Kollat på (Toyota Verso den 7 sitsiga)

Sen när ja insåg proven o så för att bli åkare o få godkänd på de proven samt få ekonomin att gå ihop har jag tvekat. Där även tsab åkare kurs.

När jag började som chaufför så jobbade jag lite extra åt en enbils åkare och det han sa gjorde att jag genast slog bort tankarna på att bli egen åkare.
"Jag kör bilen ca 200h/månad och sen lägger jag ca 30h/månad på pappersarbetet hemma"
Sen att lägga till all huvudvärk med ekonomin utöver det är något som jag aldrig skulle utsätta mig för.
Citera
2018-03-30, 13:40
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigma87
När jag började som chaufför så jobbade jag lite extra åt en enbils åkare och det han sa gjorde att jag genast slog bort tankarna på att bli egen åkare.
"Jag kör bilen ca 200h/månad och sen lägger jag ca 30h/månad på pappersarbetet hemma"
Sen att lägga till all huvudvärk med ekonomin utöver det är något som jag aldrig skulle utsätta mig för.

Okej. Måste vara riktig kämparglöd i de åkarna som orkar hålla på. Eller så går deras företag vädigt mycke plus.
Citera
2018-04-02, 15:52
Medlem
dLn_sthlms avatar
Såg en Ford Mondeo som TSAB bil idag. Visst är det säkert bra för åkarna att ha större valmöjligheter men det tar ju udden av premium-satsningen.
Citera
2018-04-02, 22:20
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Såg en Ford Mondeo som TSAB bil idag. Visst är det säkert bra för åkarna att ha större valmöjligheter men det tar ju udden av premium-satsningen.

Vart såg du den?
Reg nummer ?
Taklampa nummer?

Jag har aldrig sett.
Citera
2018-04-03, 15:47
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Vart såg du den?
Reg nummer ?
Taklampa nummer?

Jag har aldrig sett.

På Götgatan, det var inget jag la på minnet men ska göra om jag ser den igen. Som född och uppvuxen 08:a och van taxiåkare är jag relativt säker på att det var en ”äkta” TSAB men såklart inte 100%. Minns att jag sett den (eller en annan) tidigare under vintern en gång också.
Citera
2018-04-04, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm

Har sett flera stycken, det är nya Arlanda bilen nu när v90 inte går att få i gas längre.
Citera
2018-04-04, 21:38
Medlem
Någon som vet hur läget ser ut i Göteborg, funderar på ge mig ut igen och köra lite extra. Vad ligger snitt på dag/kväll? Jag körde senast för några år sedan, måste jag gå en ny kurs på Taxi Göteborg? Eller kan jag hämta ut ett nytt förarkort mot 500kr?

Är det fortfarande megtax som används?
Citera
2018-04-04, 22:06
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dariño
Har sett flera stycken, det är nya Arlanda bilen nu när v90 inte går att få i gas längre.

Helt sjukt
Att
Skoda
Ford mondeo
Reanault Talisman
Tagit över.
Citera
2018-04-08, 21:57
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Helt sjukt
Att
Skoda
Ford mondeo
Reanault Talisman
Tagit över.

Du förstår väl att Skoda är exakt samma bil som VW med vissa modifikationer.

Så ska du ställa dig mot Skoda får du göra det mot hela VW gruppen.

En Skoda Superb är en förlängd VW passat. Så varför skulle den vara värre än en VW passat?

Kolla på motordelarna i en Skoda om du inte gjort det förut. När jag ägde skoda var de flesta delarna Audi-märkta. Det är nämligen så att Audi/Skoda/VW/Seat osv är samma bil med vissa modifikationer. Samma motorer, samma delar och ofta samma märkningar.

Det här skriver jag i Skodas försvar då jag inte förstår varför det togs upp som något dåligt. Dom hade väl tom en automatväxlad miljödiesel före Volvo som Sverigetaxi körde en hel del med? Volvos var för svag för automat även om den senare kom.
Senast redigerad av Bbobi 2018-04-08 kl. 22:17.
Citera
2018-04-09, 08:40
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Du förstår väl att Skoda är exakt samma bil som VW med vissa modifikationer.

Så ska du ställa dig mot Skoda får du göra det mot hela VW gruppen.

En Skoda Superb är en förlängd VW passat. Så varför skulle den vara värre än en VW passat?

Kolla på motordelarna i en Skoda om du inte gjort det förut. När jag ägde skoda var de flesta delarna Audi-märkta. Det är nämligen så att Audi/Skoda/VW/Seat osv är samma bil med vissa modifikationer. Samma motorer, samma delar och ofta samma märkningar.

Det här skriver jag i Skodas försvar då jag inte förstår varför det togs upp som något dåligt. Dom hade väl tom en automatväxlad miljödiesel före Volvo som Sverigetaxi körde en hel del med? Volvos var för svag för automat även om den senare kom.

Ja jag vet att Skoda/ VW / Audi tillhör samma grupp/ koncern.

Brukar snacka med en del förare på Arlanda. O tydligen säger majoriteten att Volvo V70 va den bästa taxibilen. I den kan man bara köra köra o köra utan att få ont i rygg o nacken.

Nu vet inte jag vad åkarna inom TSAB har blivit sagda att köpa eller själv tänkt köpa de närmsta åren men de börjar faktiskt bli mindre merca e klass o mera skoda superb
(största kombin på marknaden)

De var en förare från Uppsala taxikurir som tyckte Renault Talisman va den bästa bilen eftersom service o fe man fick för bilen va mest för pengarna. Tror han gav 225 tusen sen taxiutrustning runt 35 tusen till. Tror Han gick in för talisman för bränsleekonomin.

Nu bor ju du utomlands men de finns säkert fler åkare eller förare här än mig. Som verkligen vill veta vilket viktigt val man står inför.

Skulle jag bli åkare som jag nämnt tidigare. Jag skulle nog ha beslutsångest.
Typ volvo bäst stolar hmm
Merca störst utrymme.
Två skoda = en volvo eller en merca.
Toyota verso 7 sitsig bil men bara kört 2 gångee kan inte avgöra om den är bra
Citera
2018-04-09, 12:10
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ja jag vet att Skoda/ VW / Audi tillhör samma grupp/ koncern.

Brukar snacka med en del förare på Arlanda. O tydligen säger majoriteten att Volvo V70 va den bästa taxibilen. I den kan man bara köra köra o köra utan att få ont i rygg o nacken.

Nu vet inte jag vad åkarna inom TSAB har blivit sagda att köpa eller själv tänkt köpa de närmsta åren men de börjar faktiskt bli mindre merca e klass o mera skoda superb
(största kombin på marknaden)

De var en förare från Uppsala taxikurir som tyckte Renault Talisman va den bästa bilen eftersom service o fe man fick för bilen va mest för pengarna. Tror han gav 225 tusen sen taxiutrustning runt 35 tusen till. Tror Han gick in för talisman för bränsleekonomin.

Nu bor ju du utomlands men de finns säkert fler åkare eller förare här än mig. Som verkligen vill veta vilket viktigt val man står inför.

Skulle jag bli åkare som jag nämnt tidigare. Jag skulle nog ha beslutsångest.
Typ volvo bäst stolar hmm
Merca störst utrymme.
Två skoda = en volvo eller en merca.
Toyota verso 7 sitsig bil men bara kört 2 gångee kan inte avgöra om den är bra

Så länge Superb är skön att sitta i och har passande motorer så borde den väl vara optimal för kundupplevelsen med tanke på det extra benutrymmet. Och även om reglerna ändras så får man väl köra klart bilens tillåtna period inom bolaget.

Men visst var v70n en dröm att köra medan kollegorna klagade på ryggont och kunder kunde fråga om bilen var ny trotts att den hade 34k mil på mätaren då den gick så tyst och fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in