2006-11-10, 19:54
Medlem
Äntligen fredag......

Bilen full av söta flickor och börsen är välfylld med drickspengar.........

min egen "helg" börjar på söndag och slutar på tisdag. Var på systemet idag och bunkrade upp med Glögg. Vilken underbar söndags-eftermiddag det blir.
Citera
2006-11-10, 20:22
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Vilken är den bästa och mest passande taxibilen?

Jag har kommit fram till VW Touran, den påminner lite om den klassiska London-droskan. Det finns några få Touraner som går som taxi, vanligast är förståss Volvo V70.

VW Touran
http://www.sivaonline.pt/NR/rdonlyres/A2D68ADE-FFFE-4EEA-9D43-8B85FDE3C98F/14530/15mar_SIVA_Touran_Taxi1.jpg

Kan tyvärr inte hålla med om Touranen. Det bolaget som jag kör för ha 2st (Diesel automat) och det är i min mening riktiga pissbilar. Det är inte annat än konstanta fel på de, sen att den auktoriserade VW-verkstaden är ett gäng söndersupna fylletomtar som är totalt inkompetenta (min personliga åsikt och har inget att göra med min arbetsgivares åsikt) gör ju sitt med. Vi har haft fel som bromsar, ac, skyddet till bälteshållare (den man stoppar ner bältet i) har gått sönder på alla 3 sätena, missljud generellt, vibrationer i framvagnen (ej obalans i däck), växellådan går in i säkerhetsläge (klarar ej belastning eller köra över 65-70km/h), bak/broms-lampor som minst går sönder 1 gång i veckan, och till detta bör det läggas till att oavsett fel så tar det ofta +1vecka för verkstaden att fixa bilen, och i vissa fall har vi även fått tillbaka de utan åtgärd. Så kan ju inte säga att annat att jag undviker att köra de bilarna

Det som den däremot kan få plus är utrymmet
Citera
2006-11-10, 21:14
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tussse
Ja då va en annan oxå nästan taxi slusk klar....

Klara sista proven idag så nu skall bara pappersfixandet ordnas så man får legget och kan fixa sig ett kneg.

Kommer att söka i Sundsvall med omnejd så det känns som ett rätt trivsamt jobb ändå, skulle inte vilja köra i större stad även om det kanske genererar mer pengar så måste ju belastningen psykiskt vara högre där än om man glider runt på landsbyggden en hel del

sundsvall räknas väl nästan som en större stad med svenska mått mätt, finns nog många som vill åka taxi där. Stadens taxikuskar har säkert kommit över traumat med Jarmo Pistool vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av Napoletano
Äntligen fredag......

Bilen full av söta flickor och börsen är välfylld med drickspengar.........

min egen "helg" börjar på söndag och slutar på tisdag. Var på systemet idag och bunkrade upp med Glögg. Vilken underbar söndags-eftermiddag det blir.

låter bra, min stora taxibörs brukade väga ett halvkilo med alla mynt i. Dricks är en mycket bra förmån som drosksluskarna ska vara glada för. Nu väntar den bästa tiden för taxi, november och december är mörka kalla årstider som lockar många att ringa efter taxi.

Tror de flesta taxiförare brukar vara lediga söndagar, det är antagligen veckans lugnaste dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Kan tyvärr inte hålla med om Touranen. Det bolaget som jag kör för ha 2st (Diesel automat) och det är i min mening riktiga pissbilar. Det är inte annat än konstanta fel på de, sen att den auktoriserade VW-verkstaden är ett gäng söndersupna fylletomtar som är totalt inkompetenta (min personliga åsikt och har inget att göra med min arbetsgivares åsikt) gör ju sitt med. Vi har haft fel som bromsar, ac, skyddet till bälteshållare (den man stoppar ner bältet i) har gått sönder på alla 3 sätena, missljud generellt, vibrationer i framvagnen (ej obalans i däck), växellådan går in i säkerhetsläge (klarar ej belastning eller köra över 65-70km/h), bak/broms-lampor som minst går sönder 1 gång i veckan, och till detta bör det läggas till att oavsett fel så tar det ofta +1vecka för verkstaden att fixa bilen, och i vissa fall har vi även fått tillbaka de utan åtgärd. Så kan ju inte säga att annat att jag undviker att köra de bilarna

Det som den däremot kan få plus är utrymmet

VW-servicen varierar säkert beroende på var man bor. Synd att de Touraner du skriver om ska krångla. Det är väl samma konstruktion som VW Caddy och dom rullar mycket som transportbilar för hantverkare, tror inte att alla Touraner är som du beskriver, kanske är det några dåliga måndagsex som ni hittat. VW Passat är en mycket populär taxibil, har inte hört några missnöjda med den bilen, så VW är ett pålitligt märke. Hade du hackat på Renault, Fiat eller citroen hade jag däremot inte förvånats.
Citera
2006-11-10, 23:40
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
VW-servicen varierar säkert beroende på var man bor. Synd att de Touraner du skriver om ska krångla. Det är väl samma konstruktion som VW Caddy och dom rullar mycket som transportbilar för hantverkare, tror inte att alla Touraner är som du beskriver, kanske är det några dåliga måndagsex som ni hittat. VW Passat är en mycket populär taxibil, har inte hört några missnöjda med den bilen, så VW är ett pålitligt märke. Hade du hackat på Renault, Fiat eller citroen hade jag däremot inte förvånats.

Det finns 2 Passat:er (-03 och -06) i flottan med och dessa är helt felfria som tur är. Tror inte att det hade fungerat med mer VW bilar med tanke på den dåliga service som vi får av den auktoriserade verkstaden för garantijobb
Citera
2006-11-11, 13:36
Medlem
Maximuss avatar
Citat:
Ja då va en annan oxå nästan taxi slusk klar....

Klara sista proven idag så nu skall bara pappersfixandet ordnas så man får legget och kan fixa sig ett kneg.

Kommer att söka i Sundsvall med omnejd så det känns som ett rätt trivsamt jobb ändå, skulle inte vilja köra i större stad även om det kanske genererar mer pengar så måste ju belastningen psykiskt vara högre där än om man glider runt på landsbyggden en hel del

En gång skjutsade jag en taxiförare och hans kunder från Sundsvallstrakten som hade fått nåt fel på bilen. Han berättade att han hade blivit rånad och knivstucken för ett antal år sedan.

Jag frågade varför han blev stucken och undrade om hade gjort motstånd?

Nej sa han: Jag gav han plånboken direkt men han ville ha mer och stack kniven i mig när jag inte hade mer...

Vill absolut inte skrämma dig men jag bara kom att tänka på det här när du nämnde Sundsvall.
Citera
2006-11-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus
En gång skjutsade jag en taxiförare och hans kunder från Sundsvallstrakten som hade fått nåt fel på bilen. Han berättade att han hade blivit rånad och knivstucken för ett antal år sedan.

Jag frågade varför han blev stucken och undrade om hade gjort motstånd?

Nej sa han: Jag gav han plånboken direkt men han ville ha mer och stack kniven i mig när jag inte hade mer...

Vill absolut inte skrämma dig men jag bara kom att tänka på det här när du nämnde Sundsvall.

Nä det e lugnt, jag är av den uppfattningen att risken är ungefär lika stor att råka ut för skit vart man än är, om oturen e framme och man skall träffa på en galning så gör man det lika lätt i Timrå eller Stockholm.....

sen kan man leva många år i Malmö utan att råka ut för något ( jag ) eller hinna va där 3 timmar och bli hotad och rådan.....

Men jag tror det blir lugnare att köra här uppe mot 08 land iockmed trafikrytmen och storleken.... e lite mer relaxat i norrland ändå
Citera
2006-11-11, 14:37
Medlem
Maximuss avatar
Citat:
Nä det e lugnt, jag är av den uppfattningen att risken är ungefär lika stor att råka ut för skit vart man än är, om oturen e framme och man skall träffa på en galning så gör man det lika lätt i Timrå eller Stockholm.....

sen kan man leva många år i Malmö utan att råka ut för något ( jag ) eller hinna va där 3 timmar och bli hotad och rådan.....

Men jag tror det blir lugnare att köra här uppe mot 08 land iockmed trafikrytmen och storleken.... e lite mer relaxat i norrland ändå

Jag hatar att få körningar till stockholm Helgerna går bra men oftast är det ju rusningstid man är där. Sist jag var där skulle jag till sundbyberg och jag ljuger inte om dom sista 5km tog 1,5 timmar.

Igår var jag till arlanda... jag följer skyltarna osv sen ser jag en skylt det står "Taxi" på och jag följer givetvis den men då kom jag fram till en bom som inte öppnades tydligen . Nej dom områdena hör man inte till
Citera
2006-11-11, 16:41
Medlem
Citat:
Jag hatar att få körningar till stockholm Helgerna går bra men oftast är det ju rusningstid man är där. Sist jag var där skulle jag till sundbyberg och jag ljuger inte om dom sista 5km tog 1,5 timmar.

Igår var jag till arlanda... jag följer skyltarna osv sen ser jag en skylt det står "Taxi" på och jag följer givetvis den men då kom jag fram till en bom som inte öppnades tydligen . Nej dom områdena hör man inte till

Ja körningar till stockholm från sundsvall kan jag inte tänka mig hör till vanligheterna så det slipper man nog råka på......

Hörde dock om en nice körning här från stan ner till Tyskland med gods till någon större firma som stog still och behövde en del på studs....
va inte lite han fick för den körningen... och en nonstoppare till tyskland på arbetstid skulle man ju inte tacka nej till hehehehe
Citera
2006-11-11, 20:27
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ja körningar till stockholm från sundsvall kan jag inte tänka mig hör till vanligheterna så det slipper man nog råka på......

Hörde dock om en nice körning här från stan ner till Tyskland med gods till någon större firma som stog still och behövde en del på studs....
va inte lite han fick för den körningen... och en nonstoppare till tyskland på arbetstid skulle man ju inte tacka nej till hehehehe

gott att köra nån reservdel bara !!! kan man lyssna på vad man vill.... skulle vara mer sådant
Citera
2006-11-12, 09:37
Medlem
buikos avatar
Citat:

du får säkerligen mer långkörningar i Norrland än i sthlm. Sen tror jag att risken att råka ut för rån är störst i Malmö...man brukar ju kolla på Efterlyst
Malmö toppar visst rånstatistiken...hmm undrar varför??

Citat:

Var senast i sthlm för 2 år sen med privatbil, klockan var nog 10 på förmiddagen, ändå var trafiken seg som kola. Nu har dom ju infört biltullar och avskaffat dem fast de ska tyligen införas igen, det kommer att göra det lättare och mer lönsamt för taxibranchen. JA till biltullar, tycker jag.

Citat:

hade endel godskörningar till Motala och Köping, om en hel fabrik står stilla pga en reservdel förstår jag att de kan betala 2-3000 för att få den ditkörd på stuberten, men att låta en taxibil köra gods till Tyskland låter helt barockt, måste va enklare att flyga dit den med DHL eller likn budfirma.
Citera
2006-11-12, 14:45
Medlem
varför heter det "ta en bulle", var kommer uttrycket ifrån?
Citera
2006-11-12, 18:23
Medlem
Citat:

Jag har iofs bara vart inne i taxisvängen i lite drygt ett år, men jag kör i Sundsvall och det enda jag råkat ut för hittills är 2 springnotor och då jobbar jag bara nätter. Jag känner inte till att nått rån har begåtts under hela den tiden så jag bedömer det som rätt lungt jobb här i stan, knappast värre än serviceyrken i övrigt. Försök hålla koll på mysko kunder bara osv så ska det nog gå bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in