2007-11-10, 07:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapist_
Jag vill inte låta dryg. Men ruljangs i Umeå?
Skojar du?

Jodå!Vi har ju en flygplats och därifrån blir det mycket körningar vid avgång/landning.Sen har vi ju alla skolskjutsar på mornarna och en hel del färdtjänst uppdrag fast där antar jag det är likadant i alla städer.Kör ju omkring i Umeås närområden också,har tom hunnit ha en färdtjänst körning några mil utanför umeå.Förövrigt har denna stad över 100 000 invånare
Citera
2007-11-10, 09:17
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Jodå!Vi har ju en flygplats och därifrån blir det mycket körningar vid avgång/landning.Sen har vi ju alla skolskjutsar på mornarna och en hel del färdtjänst uppdrag fast där antar jag det är likadant i alla städer.Kör ju omkring i Umeås närområden också,har tom hunnit ha en färdtjänst körning några mil utanför umeå.Förövrigt har denna stad över 100 000 invånare

Fel! Umeå stad, dvs tätort har 75 645 invånare, finns 110.000 invånare i kommunen dock.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ume%C3%A5

Snart byggs Botniabanan, den kanske kommer dra mer folk till Umeå.
Citera
2007-11-10, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Fel! Umeå stad, dvs tätort har 75 645 invånare, finns 110.000 invånare i kommunen dock.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ume%C3%A5

Snart byggs Botniabanan, den kanske kommer dra mer folk till Umeå.

Ok får krypa till korset och erkänna att jag haft fel.Men vi har ju som sagt körningar utanför umeå också,blir en hel del färdtjänster och skolskjutsar bla.
Citera
2007-11-11, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Har nu averkat min första vecka som taxichaufför,har gått ganska bra.Några smärre förseningar(okej en större också ) men annars har det flytit på. Gäller att ha koll under vilka tider det är som mest ruljangs i vilka stadsdelar,helst innan alla andra umeås 5679585744 st taxi bilar hunnit dit

Fan vill också ta taxikort bor också i umeå, hade taxibolaget utbildning eller tog du det själv?

Hur länge tog det för dig att ta kortet?
Citera
2007-11-11, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DonJohnson
Fan vill också ta taxikort bor också i umeå, hade taxibolaget utbildning eller tog du det själv?

Hur länge tog det för dig att ta kortet?

Både taxi direkt och umeå taxi utbildar folk på plats.Men naturligtvis kan du göra utbildningen själv vilket jag gjorde.Det blir ju naturligtvis lättare att få jobb om du redan har taxi legitimationen fixad.

Hur lång tid det tog?Jag började läsa teorin i somras,skrev alla 3 teori proven i augustis-september och körde upp i början av oktober.Utbildningen är inte särskilt svår och du kan själv beställa eget självstudiematerial från taxi förbundet,kostar visserligen en slant.

http://www.taxiforbundet.se/

Uppkörningen då?Har skrivit om den tidigare i denna tråd men jag övade inget innan utan körde i princip bara så petigt jag kunde så blev jag godkänd!
Citera
2007-11-11, 21:31
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Det där stämmer inte, finns många äldre taxibilar och limousiner. Däremot har många auktoriserade taxifirmor krav på max 3 eller 5 år gammal bil. Taxi Sthlms bc-bilar får vara max 3 år, de andra 5 år. Länsstyrelsens bestämmelser om storlek handlar mer om att taxibilen måste ha 4 dörrrar. Färdtjänsten har krav på viss höjd och innermått.

Ok, du har säkert rätt. Hade fått för mig att det fanns några sådana ålders-regler, var ett tag sedan jag läste i taxi-böckerna.
Citera
2007-11-14, 01:25
Medlem
kurirslusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Ok, du har säkert rätt. Hade fått för mig att det fanns några sådana ålders-regler, var ett tag sedan jag läste i taxi-böckerna.

Det står rätt många gamla skitbilar på Arlanda.. bland de sunkigaste är väl de gamla 850-sedanerna med spruckna lädersäten från mitten av 90-talet och takuggla med den underbart specifika texten "TAXI".
Citera
2007-11-14, 07:41
Medlem
I Malmö har vi en Volvo 440 från tidigt -90 med kexiga skärmkanter som taxi... allt är möjligt. Jag bara undrar hur jävla dum i huvudet man måste vara som taxiresenär att ens våga hoppa in i en sådan bil? Folk förtjänar att bli "lurade" av dessa strykare så naiva som dom är...
Citera
2007-11-14, 10:12
Bannlyst
Här i umeå fanns det en limmo merca av 86 år modell som hade passerat 100 000 mil på mätaren.Jag har åkt den en gång.Tvivlar dock starkt på att den finns kvar iom att det var kanske 98-99 nån gång jag åkte den..
Citera
2007-11-14, 10:36
Medlem
nilemas avatar
många byts väl ut mellan 40 000-50 000 mil då har dom väl 4 -5 år på nacken. Det byttes nyligen ut en MB -01 som vid avrustning hade rullat 84 000 mil dvs ca 14 000 mil/år.
Citera
2007-11-14, 18:33
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilema
många byts väl ut mellan 40 000-50 000 mil då har dom väl 4 -5 år på nacken. Det byttes nyligen ut en MB -01 som vid avrustning hade rullat 84 000 mil dvs ca 14 000 mil/år.

Rent ekonomiskt börjar verkstadskostnaderana eskallera efter 40.000 mil, så resonerade mina senaste åkare. Bilarna rullade ca 10.000 mil om året, så efter4 år såldes dom. En Merca med 40.000 mil på mätarn går att sälja utan problem. 84.000 mil brukar avskräcka de flesta köpare även om det handlar om en MB.
Citera
2007-11-14, 19:07
Bannlyst
Så är man ledig idag och imorgon.Blir min första helgkörning i helgen.Ska bli intressant att se hur det går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in