• 1
  • 2
2011-11-20, 03:47
Medlem
DenLedes avatar
Hur skulle ett samhälle byggt på nihilistisk världsbild se ut?
Citera
2011-11-20, 03:53
Medlem
jäjgs avatar
Det skulle inte se ut alls? Om alla i världen var hårdnackade "allt är meningslöst och värdelöst", skulle de som överlevde sina självmordsförsök ligga stilla tills de dog av hunger. Lyckligtvis finns det få råhudade dödsnihilister därute, till och med de som kallar sig för nihilister brukar ha någon bra anledning att fortsätta leva, så risken för nihilistisk samhällskollaps är liten.
Citera
2011-11-20, 03:56
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jäjg
Det skulle inte se ut alls? Om alla i världen var hårdnackade "allt är meningslöst och värdelöst", skulle de som överlevde sina självmordsförsök ligga stilla tills de dog av hunger. Lyckligtvis finns det få råhudade dödsnihilister därute, till och med de som kallar sig för nihilister brukar ha någon bra anledning att fortsätta leva, så risken för nihilistisk samhällskollaps är liten.
Alltså, helt allvarligt.
Citera
2011-11-20, 03:57
Medlem
jäjgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Alltså, helt allvarligt.

Så tror jag att det skulle gå så. Ja. Motargument? Det vore trevligt med lite mitt-i-natten-diskussion.
Citera
2011-11-20, 04:13
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jäjg
Så tror jag att det skulle gå så. Ja. Motargument? Det vore trevligt med lite mitt-i-natten-diskussion.
Precis!
Låt oss leka med tanken över den ateistiska utopin.
Citera
2011-11-20, 04:41
Medlem
johanness avatar
Citat:
Precis!
Låt oss leka med tanken över den ateistiska utopin.
men är den ateistiska utopin det du efterfrågar i trådstarten? ateism och nihilism är väl ändå lite olika saker.
Citera
2011-11-20, 04:47
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
men är den ateistiska utopin det du efterfrågar i trådstarten? ateism och nihilism är väl ändå lite olika saker.
Är det?
Ateism leder ju till Nihilism ändå i slutändan. Hur man än vrider och vänder på det.
Eller hur?
Citera
2011-11-20, 05:07
Medlem
bestammer-senares avatar
Jag skulle kunna få äta bebislever utan att någon jävel skulle klaga.
Citera
2011-11-20, 05:11
Medlem
johanness avatar
Citat:
Är det?
Ateism leder ju till Nihilism ändå i slutändan. Hur man än vrider och vänder på det.
Eller hur?
hur vrider och vänder du på det då? jag finner nog att det rör sig om två olika idéer, hur jag än vrider och vänder på det. ateism är en reaktion mot religion och innebär ett avståndstagande från tron på en gud. nihilism är föreställningen att värden är subjektiva -- i vart fall inte objektiva -- storheter och att de därför inte kan ligga till grund för någon allmängiltig doktrin.

ett avståndstagande från gud behöver inte innebära ett avståndstagande från alla värden.
Citera
2011-11-20, 05:15
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
hur vrider och vänder du på det då? jag finner nog att det rör sig om två olika idéer, hur jag än vrider och vänder på det. ateism är en reaktion mot religion och innebär ett avståndstagande från tron på en gud. nihilism är föreställningen att värden är subjektiva -- i vart fall inte objektiva -- storheter och att de därför inte kan ligga till grund för någon allmängiltig doktrin.

ett avståndstagande från gud behöver inte innebära ett avståndstagande från alla värden.
Gör det inte?
Citera
2011-11-20, 05:19
Medlem
johanness avatar
Citat:
Gör det inte?
nej, jag hävdar alltså att det ena inte behöver leda till det andra, då det rör sig om två olika idéer som visserligen är besläktade men inte identiska. du kanske kan berätta varför du inte håller med om du nu inte gör det?
Citera
2011-11-20, 05:21
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
nej, jag hävdar alltså att det ena inte behöver leda till det andra, då det rör sig om två olika idéer som visserligen är besläktade men inte identiska. du kanske kan berätta varför du inte håller med om du nu inte gör det?
Bra.
Vad har du som förslag till att ateism inte leder till Nihilism?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in