2011-11-20, 05:34
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Bra.
Vad har du som förslag till att ateism inte leder till Nihilism?
det rör sig som sagt om två olika idéer, vilket jag utförligt förklarat. jag känner inte till någon naturlag eller annan överordnad princip som säger att den ena leder till den andra eller är liktydig med den andra. alltså tänker jag fortsätta tro att det inte rör sig om en och samma idé tills någon förklarat varför det skulle förhålla sig annorlunda. jag har hittills inte sett tillstymmelsen till argument för den saken i den här tråden, och då är jag inte beredd att överge min position heller.
Citera
2011-11-20, 11:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bra.
Vad har du som förslag till att ateism inte leder till Nihilism?

Eftersom det var du som påstod att det var så, så kanske det är du som borde förklara varför det skulle vara så?

Hur många ateister känner du till som är eller blivit nihilister?
Citera
2011-11-20, 11:37
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Är det?
Ateism leder ju till Nihilism ändå i slutändan. Hur man än vrider och vänder på det.
Eller hur?

Det där är ett påstående som är ungefär lika sant som att kristendom leder till obesitet, hur man än vrider och vänder på det.

Eller hur?
Citera
2011-11-20, 11:39
Bannlyst
Citat:
Ett samhälle utan värderingar?
Häng med i 100 år till så får du förmodligen uppleva det. Här i Sverige.
  • Det är ett samhälle där kristendomen, ja förmodligen all religion är död-.
  • Människors värderingar styrs av REKLAM och PROPAGANDA.
  • Det är viktigare att spela datorspel än att hälsa på döende mormor.
  • Det är viktigare att ha ett par till Seven / Acne jeans än att ett fattigt barn i kvarteret har vantar och mössa på vintern.
  • USA bestämmer vem som är "ond" och "god" baserat på åtkomst av olja. En västerländsk soldats liv är värt 100 civila fiendeliv.
  • Ingen bryr sig om vad som händer i världen - det viktiga är vem som vunnit senaste Big Brother, fotbollsderby, eller huruvida Jordan har gjort ett ansiktslyft.
  • Äktenskap och familj är döda, barnen är en kul accessoar som man spenderar tid med när man orkar. De skickas fram och tillbaka mellan mammor och de pappor som orkar bry sig.
  • Religion betraktas som något som finns till för att förtrycka människor och Gud betraktas som ett skämt eller en avlivad tyrann.

De få kristna som finns kvar då kan glädja sig åt att Kristus återkomst kommer vara mycket nära.
Citera
2011-11-20, 12:03
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
  • 1.
  • Det är ett samhälle där kristendomen, ja förmodligen all religion är död-.
    2.
  • Människors värderingar styrs av REKLAM och PROPAGANDA.
    3.
  • Det är viktigare att spela datorspel än att hälsa på döende mormor.
    4.
  • Det är viktigare att ha ett par till Seven / Acne jeans än att ett fattigt barn i kvarteret har vantar och mössa på vintern.
    5.
  • USA bestämmer vem som är "ond" och "god" baserat på åtkomst av olja. En västerländsk soldats liv är värt 100 civila fiendeliv.
    6.
  • Ingen bryr sig om vad som händer i världen - det viktiga är vem som vunnit senaste Big Brother, fotbollsderby, eller huruvida Jordan har gjort ett ansiktslyft.
    7.
  • Äktenskap och familj är döda, barnen är en kul accessoar som man spenderar tid med när man orkar. De skickas fram och tillbaka mellan mammor och de pappor som orkar bry sig.
    8.
  • Religion betraktas som något som finns till för att förtrycka människor och Gud betraktas som ett skämt eller en avlivad tyrann.

De få kristna som finns kvar då kan glädja sig åt att Kristus återkomst kommer vara mycket nära.

1. Det kommer aldrig att hända. Men religionen har nog blivit mer personlig, offentliga förkunnanden om vem som är syndare och vem som inte är det, och missioneranden hoppas jag däremot har försvunnit då.

2. Och det gör det inte nu, menar du? Är inte t.ex. kvinnoidealet styrt av reklam? Eller sättet man "ska" fira jul?

3. På vilket sätt har det med frånvaron av religion att göra? Detta sker säkerligen i kristna familjer också, där någon blivit spelberoende.

4. Du? Ta en koll på västvärldens mest religiösa land, USA, och se om det inte är så redan... sen försöker du fortsätta argumentera för att frånvaron av religion är vad som orsakar det.

5. Som ovan. Usa är västvärldens mest religiösa land, de som styr försöker införa intelligent design i skolorna, och är allmänt djupt troende. Det är dessa du kritiserar, inte ateister. Amerikanare skulle hellre rösta in en fundamentalistisk muslim som president än en ateist, enligt enkäter.

6. Återigen, är det inte så redan? Vi kan återigen kolla på ett riktigt religiöst land... hur många amerikanare vet vad som händer i Syrien? Eller kan ens placera landet rätt på en världskarta?
Vad har detta med hur sekulärt ett land är?

7. De undersökningar jag läst visar på att ateisters äktenskap håller längre än troendes...
http://atheism.about.com/od/atheistf...stsDivorce.htm

Kanske ska påpekas att du bör läsa längre än första ordet i adressen, siffrorna kommer från ett religiöst insitut, de blev rätt förvånade... En av deras senare undersökningar visade på att det jämnat ut sig något ( http://www.barna.org/barna-update/ar...stics-released ), men det finns definitivt inget som pekar på att du skulle ha rätt om att sekularisering skulle ge fler skilsmässor.

8. Det där får man nog ta utfrån egen synvinkel, jag ser det inte som en nackdel...
Citera
2011-11-20, 12:12
Medlem
jäjgs avatar
Den här diskussionen kommer att handla mer om vad nihilism är än vilka effekter det får på samhället. Är det nihilism att värdera datorspel högra än döende farmor? Egentligen inte, eftersom det också är att värdera.
Citera
2011-11-20, 13:36
Medlem
Kroesmanns avatar
Jag är ateist och har värderingar. Diskussion avslutad?
Citera
2011-11-20, 13:48
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
[*]Det är ett samhälle där kristendomen, ja förmodligen all religion är död-.
Ja, kanske.

Citat:
[*]Människors värderingar styrs av REKLAM och PROPAGANDA.
Religion består till stor del av REKLAM och PROPAGANDA. För övrigt påverkar allt vi ser oss. Även reklam och propaganda.

Citat:
[*]Det är viktigare att spela datorspel än att hälsa på döende mormor.
Jag är ateist och tog varje ledig stund jag hade för att besöka min döende farmor när slutet närmade sig för henne.

Citat:
[*]Det är viktigare att ha ett par till Seven / Acne jeans än att ett fattigt barn i kvarteret har vantar och mössa på vintern.
Du bör nog ta en titt åt USA, där kristendomen är extremt mycket mer utspridd än i Sverige och se hur många fattiga det finns där jämfört med här, samt hur dessa behandlas.

Citat:
[*]USA bestämmer vem som är "ond" och "god" baserat på åtkomst av olja. En västerländsk soldats liv är värt 100 civila fiendeliv.
Roligt exemplar. Skjuta sig själv i foten?

Citat:
[*]Ingen bryr sig om vad som händer i världen - det viktiga är vem som vunnit senaste Big Brother, fotbollsderby, eller huruvida Jordan har gjort ett ansiktslyft.
Dessa sysslor är precis lika utbredda i religiösa länder. Tyvärr.

Citat:
[*]Äktenskap och familj är döda, barnen är en kul accessoar som man spenderar tid med när man orkar. De skickas fram och tillbaka mellan mammor och de pappor som orkar bry sig.
Ytterligare en skjutning i foten.

Citat:
[*]Religion betraktas som något som finns till för att förtrycka människor och Gud betraktas som ett skämt eller en avlivad tyrann.
Det ligger ganska mycket sanning i det påståendet, i alla fall om man tittar på religion rent internationellt.

Citat:
Som medmänniskor önskar jag dem all lycka.
Citera
2011-11-20, 21:26
Medlem
SleepaZs avatar
Vi prövar att med filosofi..

Religion--> Filosofi

/mod
Citera
2011-11-20, 21:35
Medlem
MeineMeinungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
hur vrider och vänder du på det då? jag finner nog att det rör sig om två olika idéer, hur jag än vrider och vänder på det. ateism är en reaktion mot religion och innebär ett avståndstagande från tron på en gud. nihilism är föreställningen att värden är subjektiva -- i vart fall inte objektiva -- storheter och att de därför inte kan ligga till grund för någon allmängiltig doktrin.

ett avståndstagande från gud behöver inte innebära ett avståndstagande från alla värden.

Att ateism leder till en världsbild utan högre mening tordes vara självklart. mvh
Citera
2011-11-25, 20:08
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Jag är ateist och har värderingar. Diskussion avslutad?
Vad bygger du dina värderingar på då?

Hur skulle du tex. se på ett samhälle där du skulle bli avrättad i, för att du tillför för lite enligt vissa ateistiska principer?
Citera
2011-11-25, 20:33
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Vad bygger du dina värderingar på då?

Hur skulle du tex. se på ett samhälle där du skulle bli avrättad i, för att du tillför för lite enligt vissa ateistiska principer?

Har alldeles för mig vi har diskuterat detta i ett otal trådar vid det här laget...

Nedärvd instinktiv flockmentalitet, i vårt fall förädlad och nedskriven i en 2000 drygt år gammal bit skönlitteratur som spreds norrut från mellanöstern under närmare tusen år. Den har också genomgått en rätt ordentlig evolution, varför vi normala idag läser bibeln och rynkar näsan åt offer av tamdjur, öga-för-öga-mentalitet, "den man älskar agar man" och andra stolligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in