2011-11-20, 13:54
Medlem

Sorry för offtopic!

Men du är den absolut mest matkunniga personen jag vet här på forumet! Svar på allt!
Får man fråga vad du jobbar med? Är du någon "mat-expert" till yrket? (eller finns det sånna?)
Citera
2011-11-20, 13:59
Medlem
När jag var utbytesstudent i södra USA så lagade min familj mycket mat, de var ganska välbärgade och tänkte mycket på hälsan osv. så de kanske inte var typiska amerikaner på det sättet. Men de lagade mat från grunden ofta. Även folk i deras släkt lagade mycket mat även om de var mindre hälsosamma osv. På fester/knytkalas och middagar så ansträngde alla sig för att göra god mat, man köpte t.ex. inte färdiga dippsåser utan gjorde själva. Vi åt snabbmat på resande fot ibland men mestadels stannade vi på restauranger och åt, mycket mexikanskt *mums*. Hämtmat hände sällan, men pizza ibland och sushi ibland.
Citera
2011-11-20, 14:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OphidianOnline

Men du är den absolut mest matkunniga personen jag vet här på forumet! Svar på allt!
Får man fråga vad du jobbar med? Är du någon "mat-expert" till yrket? (eller finns det sånna?)
Tackar så mycket för de vänliga orden.

Alltid jobbat inom skrået. Ibland ägt några krogar, ibland gjort mig av med dem. Mina största inspirationskällor har varit min familj, mina resor, skolor samt den erfarenhet jag fått i samband med både utländska och inrikes arbeten inom krogbranschen.

Jag är f n en glad panschis (stavning??).

Tack än en gång,

~Paul~
Citera
2011-11-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan

http://www.jerkyfaq.com/
Litet exempel.

Du vet att Amerika är det sämsta landet när det gäller att torka kött?
Citera
2011-11-20, 15:18
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanskrek
Du vet att Amerika är det sämsta landet när det gäller att torka kött?

Ganska säker på att ursprungsbefolkningen dvs Indianerna kunde hantera torkat kött. Att vi inte gillar beef jerkey eller vad det nu heter är kanske lika intressant som att dom inte gillar surströmming eller att turkarna (hörsägen/skröna?) inte käkar kräftor pga att det är slamdjur.
Citera
2011-11-20, 17:00
Medlem
Kan säga det att det är bara en bluff visst de äter sjukt mycket skit mat där borta men de gör maten hemma mer dock. Regeringens fel.
Citera
2011-11-20, 17:03
Medlem
Snooze91s avatar
Detta kanske är lite OT men ändå ett "informativt" klipp om amerikansk matkultur: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=PJy971DCDlg

Inte undra på att vi här i Europa anser USA har en lite "udda" syn på mat.
Citera
2011-11-20, 17:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Detta kanske är lite OT men ändå ett "informativt" klipp om amerikansk matkultur: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=PJy971DCDlg

Inte undra på att vi här i Europa anser USA har en lite "udda" syn på mat.
Fast det handlar inte om matkultur utan om pengar .

~Paul~
Citera
2011-11-20, 17:15
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast det handlar inte om matkultur utan om pengar .

~Paul~

Jo precis, läste ditt tidigare inlägg och det är som du säger. De flesta saknar vetskap om den personliga matkulturen som döljer sig bakom all pizza och hamburgare.

Men då kommer en följdfråga från mig - varför är USA just så galet i den kommersiella maten så som Mcdonalds, Pizza Hut osv, att det går så långt så politiker kallar pizzor för grönsaker. När man tänker på USA så tänker man feta människor med hamburgaren i högsta hugg. Varför inte Kanada, Ryssland eller Sverige?
Citera
2011-11-20, 19:06
Medlem
anndreeaass avatar
Din mamma e smått efterbliven,

mvh

//Kock
Citera
2011-11-20, 19:47
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Självklart lagar de mat själva i USA...

Däremot har amerikaner en extremt dålig attityd till mat, de äter som de vore utsvultna grisar som ska utfodras. Sen är det kul att de äter bara med gaffeln

När jag bodde i USA så var det många hemmafruar som lagade mat men det var också många som bara köpte hämtmat hela tiden.

Beror lite granna på hur du uppfostras. I Stockholm är det många som skippar att äta mat utan köper antingen hem eller äter på restaurang - hur folk har råd har jag ingen aning om...
Citera
2011-11-20, 20:19
Medlem
Flera av de populära "kockarna" på youtube som är amerikaner använder mer eller mindre bara halvfabrikat.

Men däremot finns det också riktig husmanskost i USA och de är grymma på när det gäller att marinera kött och annat, skära kött, grilla kött, torka kött etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in