Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Det beror ju på vad man satsar också. Den svenska regeringen stödjer bönder och småproducenter mycket, det gör EU också. Den amerikanska har nästan tillintetgjort sina genom avregleringar som gynnat storindustrierna och regleringar som missgynnat småproducenterna. (T.ex. nyligen om att varje bit mat ska ha ett näringsvärde som är väldigt dyrt för småproducenter. Vet inte om det gick igenom dock).
Dessutom, om du säljer/ger ungar enbart snabbmat i skolan så påverkas de väldigt mycket också.
Sen är inte allt deras fel, långt ifrån.
Aggressiva marknadsföringskampanjer, generellt svaga bondekooperativ jämfört med jätten Arla i Sverige till exempel som inte kan marknadsföra sig på samma sätt, en stressig kultur speciellt i storstäderna osv.
Dock är USA ett mycket, mycket varierat land. Det vet säkert alla men jag poängterar det bara en gång till. Det finns städer som förbjudit snabbmatskedjor till exempel då man var orolig för att det skulle förstöra de många lokala näringsidkare. USA har ju en enormt stark lokaldemokrati där du kan ha helt galna och intressanta lagar som folk från byggden kommer på att de vill ha.
Inte lätt o googla fram sånt här men lyckades denna gång:
http://www.publichealthlaw.net/Zonin...%20Outlets.pdf
Forstog din poeng innan, men vi ar helt olika om vems fel det ar.
Jag anser det ar det personliga ansvaret att holla koll po vad man ater, inte regeringen. Holler med om det kan vara Bra att regeringen stodjer vissa saker.
Men jag tycker verkligen inte man ska skylla po regeringen om befolkningen blir feta.
Jag tycker helt enkelt det ar upp till eget ansvar vad man ater, oavsett vad regeringen subventionerar.
Jag inte har blivit fetare av att bo i usa vs scandinavien. Amerikanernas fel att dom ar feta, inte deras regering

.
Precis som det inte ar regeringen som gjort svenskar "smala" (relativt jamfort med usa).
Ar folk so javla dumma att dom ater ihjal sig, lot dom gora det, sjalvsanering kallas de.
Men dom ska fan inte ha mage o skylla po non regering eller liknande, nej dom har sig sjalva att skylla.