2011-11-20, 12:09
Medlem
DirectXs avatar
Stämmer ganska bra. Känner många i USA, och INGA av dom lagar egen mat i alla fall. Bara hämtmat, äta ute alternativt färdigmat som man bara värmer.
Citera
2011-11-20, 12:13
Medlem
dePauls avatar
Herre min skapare .

Först och främst. Det misstaget många gör är att klumpa ihop hela den amerikanska matkulturen i en och samma påse. Det finns enorma regionala skillnader till och med inom de enskilda staterna, men framför allt styrda av det geografiska och socioekonomiska läget. Det vill säga; både klimatet och demografin (befolkningsgrupper) påverkar maten och förmågan att laga densamma.

Några exempel:

1. Kansas är känt för sina grillspecialiteter, såsom glazade revben
2. Carolina är känt för sina sjöprodukter, framför allt mussor. Dessa tillagas på många olika sätt
3. I stort sett hela kustområdet är känt för många fina laxrätter
4. Idaho är känt för sina insjörätter
5. Nebraska för sina utsökta efterrätter (chokladbaserade)
6. Alaska är en stat med extremt många fina rätter baserade på fisk och skaldjur, liksom vilt
7. Det kreolska och cajun- köket är känt för sting, glazer, marinader och skaldjur men också för grisrätter och kalkon, jambalayor osv
8. Montana är känt för sina fina cheescakes
9. Maine är, liksom Alaska känt för fina sjöprodukter. Deras skaldjursmousse är utsökt
10. Wisconsin lasagne går inte av för hackor
11. Virginia har en stor grisuppfödning. Många paradrätter är baserade på griskött
12. Oregon är känt för sina äppelprodukter, bl a äppelkakor
13. Florida är förutom fiskrätter, aligatorspett- och ragurer känt för svamp! Kantarellsoppan går inte av för hackor
14. Mellanvästern är känt för sina majsprodukter, bl a en mycket god majssoppa
15. Hela östra kusten är påverkad av den stora invandringen av judar (östeuropa), italienare och kineser. Maten är variationsrik, god och vällagad
16. Texas är känt för sina grillade godsaker, bl a revben med extra sting
17. Chicagoområdet är känt för sina enorma stekar, dvs biff, entrecote, T-bone osv. Dessa rätter lagas på ett speciellt sätt över öppen eld
18. Georgia har enorma kycklinguppfödningsfarmer. Kyckling är deras "statsrätt"
19. Kalifornien handlar mycket om tonfisk, krabba, svärdfisk och haj!
20. Staterna i sydvästra USA kör med mexikansk mat och vad det innebär, men också har en söt tradition, t ex pekantårtor och liknande
21. Tennessee's specialitet är whiskybaserade rätter eftersom man bränner en hel del av denna alkohol. Deras whiskeyrevben är otroligt goda

Dessa är bara några få exempel på mat som verkligen lagas i hemköket. Det är ingen överdrift. Problemet med ytlig observation av den amerikanska matkulturen duger inte. Man måste verkligen besöka människorna på personligt plan för att inse att det är så mycket mer än hamburgare, misslyckad pizza och Kentucky Fried Chicken det handlar om.

~Paul~
Citera
2011-11-20, 12:17
Medlem
Silliss avatar
Tror säkert det är en del som lagar mat i USA, alla människor i USA har inte råd med restaurangmat vecka in och vecka ut.
Citera
2011-11-20, 12:18
Medlem
Adversariuss avatar
Din mamma är helt lost. Visst har USA en enormt utbredd hämtmatskultur, men hon glömmer bort att USA bebotts av icke-etniska invandrargrupper sedan sent 1400-tal. Det är ett enormt land och otaliga åtskilda nybyggarkulturer har skapat sina egna mattraditioner. Fransmännen i New Orleans med omnejd har sina grytor och annat, i västern hade de mat anpassat för att hålla i varmt klimat och under långa resor(t.ex. jerky), och alla tyskar som slog sig ned i mellanvästern och runtom hade mat inspirerad av sitt hemlands kultur. USA må ha en väldigt kort historia i jämförelse med länder och kulturer i andra delar av världen, men de har fortfarande en historia. Ett halvt millenium, närmare bestämt. Det är återigen ett enormt och kulturellt diversifierat land med en rik matkultur, förvisso grundad i traditioner från deras ursprungsländer, men som sedan dess utvecklats i alla möjliga riktningar av amerikanerna.
Citera
2011-11-20, 12:18
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Vid middagsbordet idag sa mamma att dom inte lagar någon mat i USA och alla bara köper hämtmat. Så då svarade jag att det är klart att det finns en utbredd kultur för att hämtmat, men fortfarande så är det ju massor som lagar mat. Men hon är helt övertygad om att det inte är så eftersom dom "inte har någon matkultur i USA". Men då sa jag att dom har massor av typisk amerikansk mat i ex. södern med bönor och hela fadderuttan. Men fortfarande så är hon övertygad om att ingen lagar mat där, dessutom har hon "sett statistik" på detta (snarare läst några artiklar och fått för sig det). Men nu ska jag försöka visa motsatsen med riktig statistik. Dock har jag sökt runt men hittar inget...

Så ni får gärna delta i diskussionen/komma med länkar som stödjer det ena eller andra?

Du borde säga till din mamma att vakna från sin dröm hon lever i. Har hon ens vart i USA?
Citera
2011-11-20, 12:31
Medlem
Enigms avatar
Det är många som köper mat från restauranger eller bara köper något som går att slänga in i micron eller steka på några minuter. Det är nog mer utbrett där än här men att säga att de enbart köper hämtmat och halvfabrikat är nog lite att ta i. Finns många som är duktiga i köket där också.
Citera
2011-11-20, 12:45
Medlem
everlasts avatar
"alla" är att ta i. Men faktum är att det är billigare att köpa skräpmat än "riktig" mat och sedan tillaga det själv.
Man kan väl säga så här att bland fattiga är skräpmat i princip det enda de äter. Medelklass kan tänka sig laga lite då å då men det är oftast blanda burkar. Annars hämtmat men kanske inte den värsta skräpmaten.

Övre medel och över kör restaurang och i förekommande fall hämtmat därifrån.

En sak som förvånade mig var att när man blev bjuden på middag hos någon var det ALLTID catering. De flesta restauranger kunde också tänka sig att låna ut sin personal för servering och plock; något som jag lärde mig att uppskatta enormt. Ta seden dit man kommer?
Citera
2011-11-20, 12:51
Medlem
christerys avatar
På sidan 40 i denna eller lite mindrre pdf här kan man läsa lite...

Om man nu kan utlänska.
Citera
2011-11-20, 12:56
Medlem
StarSuckers avatar
300 miljoner människor, såklart det finns de som lagar mat och de som äter ute eller köper hem mat. Dock så finns det helt fantastiska matställen i USA där det är rent utsagt mysigt att äta, vilket jag inte alls har hittat här i Sverige.
Besök Farmers Market i West Hollywood i L.A. Hade vi haft ett sådant ställe här i Sverige med det klimatet, hade jag ALDRIG ätit frukost hemma. När jag var där åt jag aldrig hemma på morgonen utan gick dit på förmiddagen.
Citera
2011-11-20, 13:13
Medlem
Klart det finns dom som lagar mat men jag tror färdigrätter och hämtmat är väldigt utbrett, vissa äter säkert enbart det.
Citera
2011-11-20, 13:27
Medlem
Lingon_s avatar
Är mor din efterbliven?
Citera
2011-11-20, 13:52
Medlem
Självklart finns det folk som lagar mat, men det är mer grillning-get-together som gäller på helgerna, medans man på vardagar hämtar mat. Så är min uppfattning från Florida iallafall.

Jag har inte sett NÅGON, gå med matkassar i mitt lägenhetskomplex där jag bor.
Däremot är det rätt fullt med folk inne i matbutikerna. Fast dom flesta går fram (jag handlar nästan alltid på whole foods) till mat-disken där dom lagar mat på beställning, samtidigt har dom en buffé med grönsaker, soppor, lasagne och andra vanliga rätter där man kan gå och plocka, och DET är väldigt vanligt enligt min uppfattning.

Själv äter jag ute på helger, men lagar för de mesta min egna mat om vardagarna när jag är där nere!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in