2009-12-14, 00:42
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Jo, jag såg klippet. Läste även vidare kommentarer om "fuel dumps".
Ja, de dumpar bränsle på det klippet.

Citat:
Någon ifrågasatte om det verkligen var nödsituationer, för man använder väl ändå inte flygfotogen som allmän ballast? Själv har jag ingen aning faktiskt.
Nej, det gör man inte.
Faktum är att de flesta flygplan kan inte ens dumpa bränsle. Det är endast de största modellerna som kan det.

Citat:
Ursprungligen postat av torden
Ett plan kan inte landa med lika mycket vikt som det lyfte, man designar inte landningsställ för det helt enkelt. I normalfallet används ju flygfotogenet upp under flygningen men vid en nödsituation är det ju kvar och man kan ju varken dumpa passagerare eller frakt, så tyvärr får man fälla bränslet.
Ska man vara petig så går det i regel att landa på max startvikt, men flygplanet kommer behöva genom gå overweight inspection av tekniker efteråt.

Farten blir dock hög och bromsarna kan bli väldigt varma, så är man riktigt tung kan man ändå välja att dumpa en del av bränslet för att öka sina marginaler.

Citat:
Ursprungligen postat av torden
Man kan ju undra hur miljön mår när man dumpar ut 100 ton flygfotogen i luften.
Det sker så oerhört sällan, så det är försumbart jämfört med den mängd avgaser som ändå släppt ut dagligen.
Citera
2009-12-14, 02:32
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det sker så oerhört sällan, så det är försumbart jämfört med den mängd avgaser som ändå släppt ut dagligen.

Men det är ju en jävla skillnad på bränsle och förbränt bränsle.
Citera
2009-12-14, 02:43
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuset
[IMG]http://img120.imageshack.us/img120/7416/dscn0195resizevx7.jpg[/IMG]

Bilden är tagen morgonen den 17 oktober 2007. Två dagar senare varnar Aftonhoran för att årets influensa kommer tidigt.
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,911894,00.html

Själv lider jag idag av en dov muskelvärk, lätt ont i huvudet och aningen illamående... Frugan likadant och så även busschaffisen jag växlade några ord med i morse. Slumpen?

Den verkligen konspirationen i den här tråden torde vara att Snuset sitter på en tidsmaskin? Eftersom första inlägget är postat 2006-10-19, 11:00 men behandlar en Aftonbladet-artikel från 2007, 363 dagar efter att inlägget postades. Hur förklarar vi detta? Eller är Snuset i själva verket en whistleblower från framtiden som har bemödat sig med att åka tillbaka i tiden för att varna oss? Var fan gjorde jag av min foliehatt...
Citera
2009-12-14, 03:09
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Den verkligen konspirationen i den här tråden torde vara att Snuset sitter på en tidsmaskin? Eftersom första inlägget är postat 2006-10-19, 11:00 men behandlar en Aftonbladet-artikel från 2007, 363 dagar efter att inlägget postades. Hur förklarar vi detta? Eller är Snuset i själva verket en whistleblower från framtiden som har bemödat sig med att åka tillbaka i tiden för att varna oss? Var fan gjorde jag av min foliehatt...
Haha, den där var bra! Fast jag blev tvungen att kolla artikeln, och på den stod det tyvärr 2006-10-19 som publikationsdatum... Fast de kan ha varit jävligt snabba med att ändra sedan de läste ditt inlägg. Det har ju bara passerat en dryg halvtimme
Citera
2009-12-14, 08:27
Medlem
Kan nån smart förklara denna då?
http://www.youtube.com/user/Niko010101#p/u/29/768I1EjU5L0
Ingen kondens ur motorerna utan bara från vingspetsarna.

Kan nån förklara denna me?
http://www.youtube.com/group/SkyWatcherItaly#p/a/31/jKt6OPQjJ5U
7:25
Senast redigerad av Jorgazz 2009-12-14 kl. 08:44.
Citera
2009-12-14, 09:49
Medlem
Citat:
Även för de flygplan som landar på en militär flygplats som Guantanamo Bay?
Om dom nyttjar civil flygledning kommer det att finnas en färdplan. Och det måste man i princip göra när planet är civilt.

Citat:
Tack för den, jag tar det som att du inte vet alls och försöker chansa dig fri.
Nej, men regelverken är relativt extensiva och jag är inte nog inläst för att ge dig en exakt hänvisning.
Citera
2009-12-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgazz
bränsledumpning, vilket syns då munstycket inte sitter ytterst i vingspetsen.

Citat:
Planet i inledningen flyger genom luftskikt med olika fuktigthet temperatur och tryck.

En smal strimma centralt kommer från APUn.

Övriga få jag kolla närmare på när jag inte befinner mig vid en dator med begränsad filmvisningsförmåga.
Citera
2009-12-14, 09:59
Medlem
Citat:
Powerless, om du avstår från en mängd oneliners och istället förklarar hur jag har fel så kan det kanske bli något ändå.
Problemet är ju uppenbart. Om man i detalj skulle gå igenom sakfel, religiösa teorier och insinuationer i alla dessa meningar skulle varje svar med dokumentation och källhänvisningar bli så långa att jag tror ingen skulle orka läsa dem. Det som skulle bli konsekvensen, tror jag, är att debatten skulle dö av brist på tid hos de som hittar tråden. Vem vill döda en tråd?
Enda felet du gör är att du inte skaffar dig kunskap.
Citat:
Exempel på förutfattad mening är att planen jag såg flög på 10000 meters höjd. Det skrev jag aldrig, jag skrev faktiskt inget alls om höjden, men om du undrar så kan det ha varit ett antal hundra meter upp till 1000 meter. Svårt att avgöra nu långt senare.
Eftersom det aldrig har skådats några x-strimmor på de höjder du pratar om någonstans i världen av någon person drog jag, dumt nog, slutsatsen att inte heller du hade sett sådana. Men det är ju lätt att bevisa om du har fakta bakom ditt påstående.
Citat:
Ett annat exempel är att alla chemtrails skulle vara vatten. Vatten i kondensstrimmor brukar med samma terminoligi kallas contrails.
Jag hoppas du kan skillnaden mellan två olika språk? I det här forumet brukar vi föredra att prata svaenska.
Citat:
Men om du nu läst hela tråden, varför påstår du att det alltid bara skulle röra sig om vatten? Det var i den här tråden som jag läste om bl a tyska myndigheters erkännanden om sprayning. Har du inte läst det?
Nu vet ju inte jag vad du menar med "myndigheter" eftersom du inte skriver vilken du menar. Men om du menar tyska vädertjänsten så vågar jag nästan lova att jag pratat med dem minst 10 gånger fler gånger än du. Och, ja de säger vatten i atmosfären.

Citat:
Även för de flygplan som landar på en militär flygplats som Guantanamo Bay?
Eftersom alla som läst om det vet svret på frågan är den ju ganska onödog.

Citat:
För att jag försöker vara intellektuellt ärlig mot mig själv
Bra. Läs på då.
Citat:
Jag tycker det är hästlängder bättre än din metod som går ut på att spela självsäker
När jag påstår att du ska läsa på?
Citat:
trots att vem som helst som läser här förstår att du yttrar dig om saker du inte vet något om.
Rätt. Jag vet inte nåt om dina kunskaper - eftersom du ännu inte visat dem.
Citat:
Vad har SAS med saken att göra?
De som är vanligast i luften över Stockholm och skapar mest strimmor. Fortfarande inget svar från dig om du tittar på flightradar...
Citat:
Om du tog dig tid att läsa hade du förstått att det var en teknisk fråga och inte en regelverksfråga.
Tekniken styrs av regler.
Citat:

Jag tog mig tid att läsa ditt inlägg #484, men förstår inte vad det skulle ha för relevans med vad jag skriver.
Man kan tex få lära sig den samlade erfarenheten sedan gasturbinmotorer började användas. Och du kan själv få den erfarenheten genom att flyga i luften - om du följer mitt råd att skaffa dig kunskap.

Att lära sig något innebär oftast att man läser sig till det.
Om man inte vill lära sig så läser man inte - och det kan jag inte göra något åt.
Men åt dumhet är jag helt maktlös - därav mitt namn.
Citera
2009-12-14, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Men bränsle förångas. Och når nästan aldig marken.
Citera
2009-12-14, 12:57
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Visst, men som jag sa sker det oerhört sällan att flygplan behöver dumpa bränsle. När det sker kondenseras det dock helt och hållet, så det faller inte ner till marken eller så.

Citat:
Wikipedia ger en utmärkt förklaring: http://en.wikipedia.org/wiki/Contrail#Condensation_from_decreases_in_pressure

Tryckförändringen vingen skapar gör att luftens temperatur sänks till under daggpunkten, vilket leder till att den vattnet kondenseras om luften är tillräckligt fuktig.

Riktigt fuktiga dagar kan det vara ganska spektakulärt med kondensering både från klaffar, vingspetsar och vingarnas ovansida: http://www.airliners.net/photo/FedEx---Federal/McDonnell-Douglas-DC-10-10(F)/0619196/M/

Citat:
Vad är det du undrar över där? Att kondensstrimmorna kommer och går?

discord förklarade det bra tidigare i tråden:
Citat:
För att utveckla kring lufthavet så är det på höjder över ett par hundra meter väldigt olikt det vi träffar på nere på marknivå. Normalt är luften uppdelad i nästan diskreta horisontella lager där temperatur, tryck och vindriktning kan skilja relativt mycket. Dessa lager kan vara så tunna som 50-100 meter upp till kilometertjocka. Mellan lagren finns ett tunnare övergångslager som är turbulent på grund av luftlagrens påverkan på varandra, detta ger upphov till det som kallas clear air turbulence.

Just det här med kondensspår som ser ut att komma och gå beror ofta på att flygplanet stiger eller sjunker genom flera tunnare luftlager som omväxlande har förutsättningar för kondensbildning.
Man åker hela tiden igenom olika luftlager. Ett inte helt osannolikt tips är att flygplanet på filmen upplevde en del turbulens där.
Citera
2009-12-14, 13:13
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Vad är det du undrar över där? Att kondensstrimmorna kommer och går?

Är du blind?
Strimmorna kommer inte från motorerna. Frågan var, hur förklarar du var dom kommer ifrån?

Snacka om folie
Senast redigerad av sten.b 2009-12-14 kl. 13:19.
Citera
2009-12-14, 13:44
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Är du blind?
Du behöver inte vara oförskämd. Precisera istället vad du vill veta så ska jag försöka hjälpa till att svara.

Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Strimmorna kommer inte från motorerna. Frågan var, hur förklarar du var dom kommer ifrån?

Snacka om folie
Strimmor kan komma ifrån vad som helst som sänker luftens tryck under daggpunkten.

Menar du den lilla strimman som ibland syns ibland ifrån stjärtpartiet skulle jag gissa att den kommer ifrån APU:n. Det sitter alltså en liten jetmotor längst bak på alla större flygplan som används för att producera el och tryckluft. Den är oftast avstängd under flygning men det händer ibland att man behöver använda den av olika skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in