Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-17, 22:06
  #1
Medlem
lithionits avatar
Barndomstrauman och sexuella övergrepp är den största riskfaktorn för att utveckla borderline, speciellt sexuella övergrepp brukar väldigt ofta leda till borderline mer än andra typer av misshandel.

Så mina frågor är:

1/ Har du varit utsatt för sexuella övergrepp under din barndom/uppväxt?, vem var förövaren/förövarna som gjorde det mot er? Hur länge pågick övergreppen?

2/ Är det några andra typer av trauman som ligger till grund?

3/ Har de sexuella övergreppen i barndomen påverkat er sexuella utveckling?

4/ Har övergreppen spelat roll för hur ni ser på er själva och hur ni ser på er kropp?

5/ Har ni problem att lita på män? känner ni dragning till män som behandlar er illa och liknar förövarna i er barndom? (det brukar bli en omedveten process att man dras till och utsätter sig för liknanade personer och situationer som man vart utsatt för som barn)
Citera
2011-11-25, 00:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Barndomstrauman och sexuella övergrepp är den största riskfaktorn för att utveckla borderline, speciellt sexuella övergrepp brukar väldigt ofta leda till borderline mer än andra typer av misshandel.

Så mina frågor är:

1/ Har du varit utsatt för sexuella övergrepp under din barndom/uppväxt?, vem var förövaren/förövarna som gjorde det mot er? Hur länge pågick övergreppen?

2/ Är det några andra typer av trauman som ligger till grund?

3/ Har de sexuella övergreppen i barndomen påverkat er sexuella utveckling?

4/ Har övergreppen spelat roll för hur ni ser på er själva och hur ni ser på er kropp?

5/ Har ni problem att lita på män? känner ni dragning till män som behandlar er illa och liknar förövarna i er barndom? (det brukar bli en omedveten process att man dras till och utsätter sig för liknanade personer och situationer som man vart utsatt för som barn)

Ditt inlägg förutsätter att de flesta som har borderline har blivit utsatta för sexuella övergrepp när det faktiskt är vanligare att något gått fel i anknytningen till sina föräldrar. Föräldrarna kanske missbrukat eller varit frånvarande på andra sätt. De flesta jag träffat som har borderline har inte blivit utsatta för sexuella övergrepp, det finns de som blivit det men jag tror personligen att det är vanligare att någon som är psykossjuk blivit utsatt för övergrepp.

Men som svar på dina frågor.

1. Nej jag har inte blivit utsatt för sexuella övergrepp.

2. Det enda traumat som ligger bakom är att jag är uppväxt i en missbruksfamilj.

3. Min sexuella utveckling är inte hämmad pga traumat, som hos så många andra med borderline var sex länge en destruktiv sak för mig.

4. Inga övergrepp.

5. De flesta med borderline oavsett anledning till diagnosen har svårt att lita på människor och söker sig till personer som behandlar dem illa, inte för att återuppleva ett övergrepp utan för att man på något märkligt sätt tror sig själv förtjäna att bli illa behandlad.
Citera
2011-12-07, 15:52
  #3
Medlem
eellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Barndomstrauman och sexuella övergrepp är den största riskfaktorn för att utveckla borderline, speciellt sexuella övergrepp brukar väldigt ofta leda till borderline mer än andra typer av misshandel.

Så mina frågor är:

1/ Har du varit utsatt för sexuella övergrepp under din barndom/uppväxt?, vem var förövaren/förövarna som gjorde det mot er? Hur länge pågick övergreppen?

2/ Är det några andra typer av trauman som ligger till grund?

3/ Har de sexuella övergreppen i barndomen påverkat er sexuella utveckling?

4/ Har övergreppen spelat roll för hur ni ser på er själva och hur ni ser på er kropp?

5/ Har ni problem att lita på män? känner ni dragning till män som behandlar er illa och liknar förövarna i er barndom? (det brukar bli en omedveten process att man dras till och utsätter sig för liknanade personer och situationer som man vart utsatt för som barn)

1: Nej

2: Nej aldrig varit med om något trauma men lider ändå utav borderline

3: ...

4: Jag ser dåligt på min kropp utav min egen uppfattning

5: har problem att lite på alla, män som kvinnor.
Citera
2012-04-24, 17:13
  #4
Avstängd
gayniggers avatar
Finns inget som är starkt kopplat till sexuell övergrepp, varken borderline eller något annat (med möjligt undantag för "sexualiserat beteende").
Citera
2012-04-24, 19:26
  #5
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaynigger
Finns inget som är starkt kopplat till sexuell övergrepp, varken borderline eller något annat (med möjligt undantag för "sexualiserat beteende").

nja, forskningen pekar i den riktningen mot just borderline, ptsd, missbruk, sexberoende mm.
Citera
2012-04-24, 20:27
  #6
Avstängd
gayniggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
nja, forskningen pekar i den riktningen mot just borderline, ptsd, missbruk, sexberoende mm.

Det mesta pekar på att det ökar risken för psykiska problem, men man kan inte koppla det till något specifikt sådant.
Citera
2012-04-24, 21:43
  #7
Medlem
alithias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Barndomstrauman och sexuella övergrepp är den största riskfaktorn för att utveckla borderline, speciellt sexuella övergrepp brukar väldigt ofta leda till borderline mer än andra typer av misshandel.

Så mina frågor är:

1/ Har du varit utsatt för sexuella övergrepp under din barndom/uppväxt?, vem var förövaren/förövarna som gjorde det mot er? Hur länge pågick övergreppen?

2/ Är det några andra typer av trauman som ligger till grund?

3/ Har de sexuella övergreppen i barndomen påverkat er sexuella utveckling?

4/ Har övergreppen spelat roll för hur ni ser på er själva och hur ni ser på er kropp?

5/ Har ni problem att lita på män? känner ni dragning till män som behandlar er illa och liknar förövarna i er barndom? (det brukar bli en omedveten process att man dras till och utsätter sig för liknanade personer och situationer som man vart utsatt för som barn)

1) Ja. Mina bröder (3 och 4 år äldre). Under någon/några månaders tid.

2) Ja. Anknytningstrauma. Har aldrig haft en tillitsfull relation till någon, inte ens mina föräldrar.

3) Ja. Jag sökte närhet och kärlek genom sex från 14-årsåldern och uppåt och blev grymt utnyttjad av killar som i vissa fall var dubbelt så gamla som jag.

4) Om det beror på övergrepp eller inte kan jag inte säga, men jag har så länge jag minns skämts över min kropp och känner inom mig att andra äcklas av den. Spelar ingen roll om de säger något annat. Den känslan sitter på ett djupare plan än jag själv når.

5) Jag har svårt att lita på någon överhuvudtaget. De gånger någon liten strimma av tillit väcks i relation till någon annan brukar snart slå tillbaka med full kraft. Någon tillit som varar över tid har jag aldrig upplevt.

Jag har alltid landat i relationer där jag blivit utnyttjad. Min egen teori är att jag faller för killar som "behöver" mig vilket ger mig en känsla av "värde". Att jag inte väljer killar som aldrig skulle komma på idén att utnyttja mig gissar jag beror på att jag aldrig skulle tro mig vara "värd" en kille av den kalibern och därmed aldrig ens våga försöka närma mig. Dessutom, en jämlik relation förutsätter tillit från båda håll, och det är ju något som fattas mig tyvärr.
Citera
2012-05-09, 14:30
  #8
Medlem
soligmorgons avatar
Uppar en gammal råd, men jag vill svara på dina frågor..



1/ Har du varit utsatt för sexuella övergrepp under din barndom/uppväxt?, vem var förövaren/förövarna som gjorde det mot er? Hur länge pågick övergreppen?

Ja, av både min far och en ungdomsvän.

2/ Är det några andra typer av trauman som ligger till grund?

Ja, psykiskt misshandlad under hela uppväxten av min mor.

3/ Har de sexuella övergreppen i barndomen påverkat er sexuella utveckling?

Oh ja, jag hade sex första gången som 21 åring och har bara haft sex med min partner.

4/ Har övergreppen spelat roll för hur ni ser på er själva och hur ni ser på er kropp?

Ja, det har det absolut. Jag ser mig som en rakt igenom värdelös och äcklig människa, även om dessa tankar har blivit bättre med DBT.

5/ Har ni problem att lita på män? känner ni dragning till män som behandlar er illa och liknar förövarna i er barndom? (det brukar bli en omedveten process att man dras till och utsätter sig för liknanade personer och situationer som man vart utsatt för som barn)

Jag litar inte på någon, inte ens mig själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback