• 1
  • 2
2004-12-30, 19:13
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Obegripligt nog så har det blivit inne att döpa stackars pojkar med dessa hemska gubbnamn.

Birger.
Axel.
Gustav/f.
Olle.
Arthur.
Erik.
Oskar.
Holger.

För några år sedan skulle alla ungar bära tramsiga pellejönsnamn som lät hämtade från larviga sagor som Nalle Puh och liknande, några exempel:

Rasmus.
Linus.
Hampus.
Alfons.
Tobias.
Markus.
Petter.

Döper man sin pojk till detta så är det ju att be om att få en son som slutar som en plyschklädd, linsgrytekokande dagisfröken som har uppenbara problem med sin könstillhörighet.
En karl ska inte ha ett "gulligt" namn, det går säkert bra att presentera sig som Rasmus eller Petter vid trettio års ålder om man umgås med Teletubbies, Barbapappa och Pippi Långstrump men om han tänker sig en karriär som byggnadsarbetare eller plåtslagare?
Eller vad säger ni andra? Hur kul kan det vara att bli trettio år och heta Rasmus, Linus eller Alfons?
Vad hände med riktiga namn som t ex Mikael, Thomas, Peter och Roger?

För några år sedan skulle alla nyfödda flickor heta Linda och Emilie. Följdaktligen heter varenda kvinna i tjugoårsåldern Linda eller Emilie. Vart tog fantasin vägen? Hur tänkte de när det var dags att välja namn till den nyfödda dottern?
-"Min dotter ska heta samma som alla andra så att hon inte blir utanför och mobbad".
Eller:
-"Det gäller att välja ett populärt namn som är inne. Vi är en trendkänslig familj!"

Jaja, jag vet. Jag går på tomgång nu, en fullständigt meningslös tråd men jag ville i alla fall ge något livstecken ifrån mig.
Citera
2004-12-30, 20:22
Bannlyst
Gubbnamn, whitetrashnamn, kriminella namn.

Vad ska jag döpa grabben till om han ska framstå som en jävla smartskalle?
Citera
2004-12-30, 20:27
Medlem
General Nogis avatar
Bär själv ett tämligen gubbigt namn av fornnordisk härkomst. I skolan (från lågstadium till gymnasium) var jag den ende med det namnet (och skolorna var alla relativt stora). Tyckte inte mycket om namnet men har ett mer avspänt förhållande till det numera. Så att gubbnamn blivit på modet är inget som stör mig precis!

Faktum är att givna namns popularitet kommer och går i vågor. En del försvinner ur bruk, medan många andra lever kvar, sjunker i popularitet under en längre tid, kanske ett halvt skel eller längre, för att sedan bli populära igen.
Citera
2004-12-30, 20:27
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Gubbnamn, whitetrashnamn, kriminella namn.

Albert Baltazar von Snuggles!
Citera
2004-12-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle

Einstein så klart! men det kan få omvänd betydelse.

Min bivande unge ska jag nog döpa till conny, kenta, jhonny eller något liknande
Citera
2004-12-30, 20:33
Bannlyst
Carl, Malte och Hilding tycker jag är fina namn...

// Roger P.
Citera
2004-12-30, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -xXx-
Einstein så klart! men det kan få omvänd betydelse.

Min bivande unge ska jag nog döpa till conny, kenta, jhonny eller något liknande

KentConny den Andre! Det låter som ett namn det!
Citera
2004-12-30, 21:14
Medlem
jobes avatar
Nu fick du till det GH. Håller med, hur i helvete kan man döpa sina barn enligt det du beskriver. Garvar inombords varje gång någon ropar på sin Philip eller Oscar och 9 ungar kommmer lubbande.
Citera
2004-12-30, 21:18
Bannlyst
I min bekantskapskrets finns tre ungar som heter Edwin. Vid flertalet tillfällen har jag påpekat att det låter som ett pedofilnamn. Man döper för h-e inte ungar till Edwin och framförallt inte om det redan finns ett gäng i samma ålder och samma umgänge..helt sjukt. Själv skall jag döpa ungarna till Illbatting och Helrör
Citera
2004-12-30, 21:19
Medlem
von Schmerzs avatar
Det är ändå riktiga namn ni tar upp. Jag har ännu svårare att förstå att det finns folk som vill döpa sitt barn till saker som Månstråle, Regnbåge och andra skumma saker. Stackars Vroksjab är ett annat skräckexempel, fast där sa berörda myndigheter stopp.

Citat:
Ursprungligen postat av PolarenPär
I min bekantskapskrets finns tre ungar som heter Edwin. Vid flertalet tillfällen har jag påpekat att det låter som ett pedofilnamn. Man döper för h-e inte ungar till Edwin och framförallt inte om det redan finns ett gäng i samma ålder och samma umgänge..helt sjukt. Själv skall jag döpa ungarna till Illbatting och Helrör

Min morfars far hette Edvin
Citera
2004-12-30, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Och det är så fint att du skall döpa dina barn till det eller..?
Citera
2004-12-30, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Edwin von Schmerz... Det är pondus i det, banne mig. Det skulle jag själv vilja heta.

// Roger P.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in