2004-12-30, 21:28
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Obegripligt nog så har det blivit inne att döpa stackars pojkar med dessa hemska gubbnamn.

Birger.
Axel.
Gustav/f.
Olle.
Arthur.
Erik.
Oskar.
Holger.

För några år sedan skulle alla ungar bära tramsiga pellejönsnamn som lät hämtade från larviga sagor som Nalle Puh och liknande, några exempel:

Rasmus.
Linus.
Hampus.
Alfons.
Tobias.
Markus.
Petter.

Döper man sin pojk till detta så är det ju att be om att få en son som slutar som en plyschklädd, linsgrytekokande dagisfröken som har uppenbara problem med sin könstillhörighet.
En karl ska inte ha ett "gulligt" namn, det går säkert bra att presentera sig som Rasmus eller Petter vid trettio års ålder om man umgås med Teletubbies, Barbapappa och Pippi Långstrump men om han tänker sig en karriär som byggnadsarbetare eller plåtslagare?
Eller vad säger ni andra? Hur kul kan det vara att bli trettio år och heta Rasmus, Linus eller Alfons?
Vad hände med riktiga namn som t ex Mikael, Thomas, Peter och Roger?

För några år sedan skulle alla nyfödda flickor heta Linda och Emilie. Följdaktligen heter varenda kvinna i tjugoårsåldern Linda eller Emilie. Vart tog fantasin vägen? Hur tänkte de när det var dags att välja namn till den nyfödda dottern?
-"Min dotter ska heta samma som alla andra så att hon inte blir utanför och mobbad".
Eller:
-"Det gäller att välja ett populärt namn som är inne. Vi är en trendkänslig familj!"

Jaja, jag vet. Jag går på tomgång nu, en fullständigt meningslös tråd men jag ville i alla fall ge något livstecken ifrån mig.

Markus och Petter är väl ändå inga gaynamn, eller hur du vill beskriva det. Gamla stabila namn till skillnad från Måne, Destiny och liknande rubbade konstruktioner...
Citera
2004-12-31, 00:45
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Konrad Haifa:

Citat:
Markus och Petter är väl ändå inga gaynamn

Nej, inte bögnamn men tönt och pellejönsnamn. Men ok, vi stryker Markus då, det var ett gränsfall. Men Petter är och förblir ett fjantnamn som figurer inom sago och serievärlden brukar bära.

Citat:
till skillnad från Måne, Destiny och liknande rubbade konstruktioner...

Ja det är ju rena rama vanvettet, sådan idioti räknar jag inte ens till namn.

Polaren Pär:

Citat:
I min bekantskapskrets finns tre ungar som heter Edwin.

På en åttiofemåring passar det namnet alldeles utmärkt, gärna på en karl som ser ut som Jack Palance, med växelmynt i fickorna, godispåse i handen och läkerolask i bröstfickan på nylonskjortan.
Citera
2004-12-31, 01:21
Medlem
Eremitens avatar
Citat:

Vad hände med riktiga namn som t ex Mikael, Thomas, Peter och Roger?
Kul att få veta att jag har ett riktigt namn.

EDIT: 60-talist.
Citera
2004-12-31, 01:35
Medlem
MorrissonEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -xXx-
Einstein så klart! men det kan få omvänd betydelse.

Min bivande unge ska jag nog döpa till conny, kenta, jhonny eller något liknande
nä gör inte det

Edit: Rediga namn: Tor, Göte och Arnold, riktigt maskulint
Citera
2004-12-31, 01:54
Medlem
Kul tråd! Visst betyder namn mycket för identiteten! Vem kan tänka sig en företagsledare i 40 års åldern i slips och kostym som heter Hampus, Jesper eller Linus, det matchar liksom inte med yrket.

Här är några till namn som man associerar med gubbar i 70 årsåldern i trenchcoat och rutig keps:

Sten
Ragnar
Bertil

Dito vithårig kärring:

Märta
Inga
Svea

Arbetarklassnamn:

Conny
Sonny
Steve
Liam

Namn som vänsterpartister på Södermalm döper sina ungar till:

Saga
Indra
Tindra
Moa
Love
Citera
2004-12-31, 02:01
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Zatzy:

Där fick du till det! Kan inte annat än hålla med!

Men på tal om gamla kärringar, du glömde:

Bertha.
Ida.
Agda.
Majvor.
Anus.
Olga.
Ella.
Gunvor.
Citera
2004-12-31, 02:02
Bannlyst
Citat:
Men på tal om gamla kärringar, du glömde:

Bertha.
Ida.
Agda.
Majvor.
Anus.
Olga.
Ella.
Gunvor.

Anus? Inez menar Du väl?

// Roger P.
Citera
2004-12-31, 03:11
Medlem
Nemesis1s avatar
Bäst är ge sin son ett ryssnamn, det passar i alla livsstilar han kan tänkas välja! Någon med namnet Dimitri Nicolai Stratskov skulle kunna vara rik adelsman, kommunist, kriminell, konstnär, rappare, rasist (de riktiga nazisterna finns ju idag i Östblocket), allt!
Citera
2004-12-31, 03:24
Medlem
fattonys avatar
Vet inte om Ozzy blir poppis i skolan?
Citera
2004-12-31, 03:53
Medlem
Läskigs avatar
Själv känner jag till två stycken som heter Donny, båda från estetarfamiljer, trodde han skämtade första gången han sa det, så kan man ju för fasen inte heta, ännu värre blev det när ännu en Donny kom i min närhet, vad tänker föräldrar med... :/
Citera
2004-12-31, 05:35
Medlem
Ariels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -xXx-
Einstein så klart! men det kan få omvänd betydelse.
Zweistein är strået vassare. Eller kanske Tvåkula som försvenskad version. Med kort u får
det dessutom lite latinsk prägel. Då blir det intellektuellt och bra.
Citera
2004-12-31, 05:43
Medlem
Ariels avatar
I gamla hederliga Mad myntades ofta namn som:

Errol (Tobak)
Yrrol
Knabbjalf (Brödfamne)
Hönebjär - ursprungligen från ett radioprogram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera