Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-11, 13:36
  #85
Medlem
Kroegarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Tror det borde röra sig om en extra tjock jubileumspocket, "Farbror Joakim 50 år". Hade ett vältejpat exemplar när jag var liten. Inte helt säker på att den hörde ihop med vanliga KAP.

Han hittade den på sida 5 denna tråd. KAP Nr 81 - Kom loss Kalle! , Serien hette Giganternas kamp och började på sida 118
Citera
2015-05-11, 13:52
  #86
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroegarn
Han hittade den på sida 5 denna tråd. KAP Nr 81 - Kom loss Kalle! , Serien hette Giganternas kamp och började på sida 118
Missade den posten ser jag nu. Ja, det var samma serie jag tänkte på, men en annan pocket.
Citera
2015-05-17, 11:06
  #87
Medlem
Var förbi snabbköpet i morse och såg en mystisk pocket-liknande skapelse i tidningshyllorna.

Är sedan tidigare bekant med Kalle Ankas Pocket och KAP Special men denna "pocket" hette något i stil med "Historiska händelser".

Vad jag kunde se har det kommit ut två nummer varav en av dem heter Kleopatras Näsa om jag minns rätt.

De var uppmärkta med en "Kalle Ankas Pocket" logga, är detta något tillval man kan göra som prenumerant i stil med KAP Special?

Dyr var den hursomhelst; 85:- för ett nummer med ca 300 sidor
Någon som har läst dem, är det nåt att hänga i julgranen?
Citera
2016-11-10, 21:23
  #88
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Snubblade över KAP nr 440 På djupt vatten

Måste slå ett slag för historien "Moby Dick" och framförallt tecknaren Paolo Mottura, själva serien i sig är väl kanske inget unikt men bilderna och sättet historien är tecknad på kändes verkligen speciell, mörkare, råare och hårdare än man är van vid när det gäller KAP.

Läste mycket KAP i mina ungdoms dagar fram till ca 200, finns det fler exempel på KAP historier som sticker ut ur mängden som man borde snappa upp efter att ha suttit på avbytarbänken en 250 nummer eller så?
Citera
2017-05-12, 12:18
  #89
Medlem
videofotografens avatar
Jag ramlade över...

Kalle Anka Pocket 369, 370, 371, 372, 376 och 432 + Kalle Anka Pocket Special "Stjärnsmällar" (tryckt 2009) samt "Äventyr i Orienten" (tryckt 2015)

...på Stadsmissionens Second Hand häromdagen. De är i absolut nyskick dock inte plastade. Priset 2 kronor styck var väl överkomligt.
Citera
2017-05-12, 14:13
  #90
Medlem
Mulla Krekars avatar
Någon som vet vilken KAP serien med Joakim von Anka och både von Pluring och Guld-Ivar Flinthjärta är med? Jo det är sant! Flinthjärta var med i en KAP, alla tre skulle tävla om vem som var rikast. Jag har mellan runt 115 o 380, så det begränsar väl sökområdet något.
Citera
2017-05-12, 16:17
  #91
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Någon som vet vilken KAP serien med Joakim von Anka och både von Pluring och Guld-Ivar Flinthjärta är med? Jo det är sant! Flinthjärta var med i en KAP, alla tre skulle tävla om vem som var rikast. Jag har mellan runt 115 o 380, så det begränsar väl sökområdet något.

Vet tyvärr inte vilken serie du pratar om, men den här sidan kanske kan hjälpa dig att finna vad du söker: https://seriewikin.serieframjandet.s...e_Ankas_Pocket
Citera
2017-05-20, 10:59
  #92
Medlem
Ett Tre Tre Sjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Någon som vet vilken KAP serien med Joakim von Anka och både von Pluring och Guld-Ivar Flinthjärta är med? Jo det är sant! Flinthjärta var med i en KAP, alla tre skulle tävla om vem som var rikast. Jag har mellan runt 115 o 380, så det begränsar väl sökområdet något.

Känner mig hyfsat bevandrad vad det gäller KAP och min första reaktion vad att du måste ha misstagit dig. Kan inte minnas Guld-Ivar i många KAP serier om ens någon.

Efter lite googlande så hittade jag detta (se inlägg 17)
(FB) Von Pluring Vs Flinthjärta

samt att jag hittade att Guld-Ivar Flinthjärta var med i någon av de allra första KAP men då under ett annat namn hittar inte källan just nu dock

Sökandet fortsätter... i värsta fall får jag väl sätta mig ner och sträckläsa nr 1-150
Citera
2017-07-13, 11:15
  #93
Medlem
Rebali179s avatar
Själv så tröttnar inte nog på KAP.
Har några liggandes hos min mormor och jag läser dom om & om igen .
Citera
2017-07-16, 18:04
  #94
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Själv så tröttnar inte nog på KAP.
Har några liggandes hos min mormor och jag läser dom om & om igen .

Jag har också en samling Kalle Anka Pocket som jag brukar läsa om lite då och då. Finns faktiskt ett par riktigt bra serier i dem. De enda böckerna jag har lite svårt för är de gamla utgåvorna som kom utan färgade sidor och utgåvorna med färgade sidor på vartannat blad bara.
Citera
2017-07-16, 18:29
  #95
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag har också en samling Kalle Anka Pocket som jag brukar läsa om lite då och då. Finns faktiskt ett par riktigt bra serier i dem. De enda böckerna jag har lite svårt för är de gamla utgåvorna som kom utan färgade sidor och utgåvorna med färgade sidor på vartannat blad bara.
Jag tycker tvärtom.

KA pocket ska ha varannat uppslag i färg.

Däremot är det bara de äldre som är läsvärda, sedan kom det för många Italiskproducerade serier.
Citera
2017-07-31, 10:02
  #96
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag tycker tvärtom.

KA pocket ska ha varannat uppslag i färg.

Däremot är det bara de äldre som är läsvärda, sedan kom det för många Italiskproducerade serier.

Jao. Jag skulle aldrig läsa en KAP med ett nummer efter ca 60-70. Det började gå utför när tecknare som avvek från Carl Barks-stilen tog över.

Det här är Kalle: http://www.seriecentrum.com/image/ca...95-343x500.jpg

Det här är inte Kalle: https://s2.adlibris.com/images/22156...3-godsaker.jpg

Förr var teckningarna rena och enkla och triggade fantasin, men idag är de bara röriga med alla onödiga detaljer och skuggeffekter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback