2011-11-13, 01:05
Medlem
Illusioners avatar
Man kan aldrig vara 100% på någonting.
Citera
2011-11-13, 01:25
Medlem
Baserat på logik: matematik.

I övrigt : nej.

Med undantag för religion.
Citera
2011-11-13, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Man kan aldrig vara 100% på någonting.
Det har nämnts tidigare, men är du 100% säker på det?
Citera
2011-11-13, 01:48
Medlem
Mufffs avatar
Intressant frågeställning som jag ofta själv tänker på. Jag tror som TS att man inte kan vara 100% säker på något, medan mina polare är emot mig.

Ni som säger att man kan vara 100% säker, kan man säga att man är det även om man har fel? Kan man vara 100% säker på att jorden är platt, trots att det är fel? Eller är man bara 99% säker då osv?
Citera
2011-11-13, 01:58
Medlem
Man kan vara 100% säker på logiska härledningar. Dvs. vi kan visa att en uppsättning axiom och regler med säkerhet leder till ett visst resultat. Observera att vi inte kan säga något om axiomen, eller huruvida resultatet är sant i allmänhet, men själva implikationen kan vi med säkerhet säga är sann.

I övrigt så tror jag inte vi kan nå hundraprocentig säkerhet angående någonting.
Citera
2011-11-13, 10:34
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det har nämnts tidigare, men är du 100% säker på det?
Nej.
Citera
2011-11-13, 10:47
Medlem
AbuserUsers avatar
Jag är helt 100 på att min 100ing är värd 100 spänn.
Eller?
Citera
2011-11-13, 11:36
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBlatteKille84
Enligt vem då?
Enligt ordboken, för det första.
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBlatteKille84
Jag bestämmer själv vad som är 100 procent, mina 100procent är inte som dina, vi är olika alla människor.
Nej, det bestämmer du inte. Åtminstone inte om du vill kunna kommunicera med oss andra. Naturligtvis är vi alla olika, men det hindrar oss inte från att komma överens om vad ord ska betyda, så att vi kan kommunicera meningsfullt.
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Exakt, men finns det något axiom som vi kan vara säkra på? Jag vet att det faller redan vid definitionen, men du förstår vad jag menar.
Jadu, det har jag ingen aning om. Tag A=A, till exempel. Kan vi vara säkra på det, eller är det bara något vi måste anta? Är A=A ett uttalande om världen i sig, eller blott om vår uppfattning av den? Är A=A ett ontologiskt eller epistemologiskt faktum? Osv. Själv är jag helt ställd av frågan.

Edit: I övrigt verkar Entr0pi ha sammanfattat min syn på saken.
Senast redigerad av adequate 2011-11-13 kl. 11:42.
Citera
2011-11-13, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jadu, det har jag ingen aning om. Tag A=A, till exempel. Kan vi vara säkra på det, eller är det bara något vi måste anta? Är A=A ett uttalande om världen i sig, eller blott om vår uppfattning av den? Är A=A ett ontologiskt eller epistemologiskt faktum? Osv. Själv är jag helt ställd av frågan.

Edit: I övrigt verkar Entr0pi ha sammanfattat min syn på saken.
Tja, där har vi ju tex "jag tänker alltså finns jag"
Citera
2011-11-13, 16:09
Medlem
Jag är 100% säker på att när jag håller upp min hand så ser jag det vi på svenska kallar fingrar. Språket är ju ett mänskligt påhitt dock, andra grejer kan man aldrig vara 100% säker på.
t.ex:
lever man på något vis vidare efter döden? Det är bara att vänta och se människor söker ofta svar på för många frågor, vissa frågor är menade att vara obesvarade.
Citera
2011-11-13, 16:57
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodoo-Child
Jag är 100% säker på att när jag håller upp min hand så ser jag det vi på svenska kallar fingrar. Språket är ju ett mänskligt påhitt dock, andra grejer kan man aldrig vara 100% säker på.
t.ex:
lever man på något vis vidare efter döden? Det är bara att vänta och se människor söker ofta svar på för många frågor, vissa frågor är menade att vara obesvarade.
Menade av vem?
Citera
2011-11-13, 18:56
Medlem
leprasjuklings avatar
Inom sannolikhetsteori har man ett begrepp som kallas "nästan säkert" vilket betyder att sannolikheten är 1 ( eller 100% om man vill). Att vara 100% säker är alltså inte probabilistiskt språkbruk samma som att vara helt säker.

Exempelvis konvergerar andelen "krona" när man singlar slant med ett symmetriskt mynt mot 0,5 nästan säkert. Bara en liten andel av alla möjliga följder av "krona" och "klave" leder till konvergens men alla andra följder har sannolikhet 0 i gräns mot oändligheten.

Ett annat exempel är att om vi väljer ett tal på måfå mellan 0 och 1 är det nästan säkert så att man väljer ett irrationellt tal (och faktiskt ett transcendent tal) (Ett experiment som är ogenomförbart)

http://en.wikipedia.org/wiki/Almost_surely
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in