2021-07-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Haha, det beror ju på vad du menar. Det verkar som att det finns olika slags upplevelser. Det är egentligen allt man kan säga. Man kan inte säga att de finns (boltzmannhjärna) eller att någon har dem (det finns kanske inget medvetande mer än användargränssnittet i datorn finns "på riktigt").
Ja, vissa tror att medvetandet ar fejk. Vilket visar att det inte finns någon sanning i våra uppfattningar. Jag anser att verkligheten ar absolut nihilistisk _- den är varken tyckande eller vägledande. Den bara ar.
Senast redigerad av Heymid 2021-07-11 kl. 16:20.
Citera
2021-07-11, 16:27
Medlem
Citat:
Det verkar som att det finns olika slags upplevelser.
Vad innebär "verkar" i sammanhanget? Innebär det nåt annat än att upplevelser upplevs upplevas? Det vill säga, att det "finns" upplevelser oavsett vad man kommer fram till?

Citat:
Man kan inte säga att de finns (boltzmannhjärna) eller att någon har dem (det finns kanske inget medvetande mer än användargränssnittet i datorn finns "på riktigt").
Visst. Man kan inte dra några slutsatser om- eller från upplevelser annat än att dom upplevs. Inte för att det hindrar någon från att försöka.

Både du och jag kommer säkert försöka dra någon slutsats från den här upplevelsen. Inte för att det ändrar på nåt.
Citera
2021-07-11, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Vad innebär "verkar" i sammanhanget? Innebär det nåt annat än att upplevelser upplevs upplevas? Det vill säga, att det "finns" upplevelser oavsett vad man kommer fram till?

Visst. Man kan inte dra några slutsatser om- eller från upplevelser annat än att dom upplevs. Inte för att det hindrar någon från att försöka.

Både du och jag kommer säkert försöka dra någon slutsats från den här upplevelsen. Inte för att det ändrar på nåt.
Men om det inte finns någon kunskap, enligt de filosofiska skeptikerna, så är inte ens det en säker slutsats..Z
Senast redigerad av Heymid 2021-07-11 kl. 17:51.
Citera
2021-07-11, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Men om det inte finns någon kunskap, enligt de filosofiska skeptikerna, så är inte ens det en säker slutsats..Z
Du kanske missade sista stycket jag skrev? Slutsatser är tomma.

Det här är också tomt. Men du och jag ser säkert nåt annat när vi läser- respektive skriver texten.

Vilket inte heller betyder nåt, om det inte finns någon kunskap.

Kul, va? Var får vi allt ifrån? ^^
Citera
2021-07-11, 21:01
Medlem
Citat:
Du kanske missade sista stycket jag skrev? Slutsatser är tomma.

Det här är också tomt. Men du och jag ser säkert nåt annat när vi läser- respektive skriver texten.

Vilket inte heller betyder nåt, om det inte finns någon kunskap.

Kul, va? Var får vi allt ifrån? ^^
Det finns ett ord för detta: nihilism.
Citera
2021-07-12, 00:09
Medlem
Citat:
Det finns ett ord för detta: nihilism.
"The rejection of all religious and moral principles, in the belief that life is meaningless."
"The belief that nothing in the world has a real existence."

Nihilism är, som det mesta här i världen, en tro. Det kanske försöker vara något annat, men det gör alla religiösa system. Dom som följer tron intalar sig att dom gör något annat, men det gör alla troende.

Vad blir kvar när man ingenting tror? Inte nihilism.
Citera
2021-07-12, 11:07
Medlem
Citat:
"The rejection of all religious and moral principles, in the belief that life is meaningless."
"The belief that nothing in the world has a real existence."

Nihilism är, som det mesta här i världen, en tro. Det kanske försöker vara något annat, men det gör alla religiösa system. Dom som följer tron intalar sig att dom gör något annat, men det gör alla troende.

Vad blir kvar när man ingenting tror? Inte nihilism.
När ingenting kan vetas, så blir livet helt innehållslöst.
Citera
2021-07-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Hur vet du det?
Axiom implicerar saker. Problemet är att du inte kan bevisa axiomen utan att använda de axiomen. Men iaf: om inget påstående accepteras med antaganden kan ingenting bevisas. Se Munchhausentrilemmat.
Senast redigerad av Heymid 2021-07-12 kl. 12:02.
Citera
2021-07-12, 13:40
Medlem
Citat:
När ingenting kan vetas, så blir livet helt innehållslöst.
Det blir tomt på kunskap. Om kunskap var det innehåll man hoppades på så kanske det verkar innehållslöst.
Citera
2021-07-13, 17:41
Medlem
Citat:
Det blir tomt på kunskap. Om kunskap var det innehåll man hoppades på så kanske det verkar innehållslöst.
Det jag undrar är om något som inte kan vetas verkligen betyder något? Om inget kan vetas, så är livet som ett innehållslöst canvas. Å andra sidan så kan man inte ens veta att ingenting kan vetas om det är så, så då kan man ju leva på i jakt på den officiella kunskapen, i tron på att den finns
Senast redigerad av Heymid 2021-07-13 kl. 17:44.
Citera
2021-07-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Man kan inte vara 100% säker på något, detta inkluderar att vara 100% säker på att inget är 100% säkert.

Allting är relativt utifrån betraktaren.
En konstant är endast konstant utifrån vissa regler.

Men om det oändligt stora, enligt vissa expanderande, tomrum verkligen är oändligt måste det någonstans finnas oändligt många 100%-igt säkra saker. Likaså 100%-igt osäkra saker.

Rymdens oändlighet skulle innebära att det finns oändligt många chanser att allt skulle kollapsa etc.
Tycker dessa tankar hör lite till din fråga.
Om ingenting i livet verkligen är 100% säkert, så är alla handlingar acceptabla. Det kan inte finnas något rätt eller fel i handlingar om det inte finns någon sanning i åsikter.
Citera
2021-07-13, 18:15
Medlem
Citat:
Det jag undrar är om något som inte kan vetas verkligen betyder något? Om inget kan vetas, så är livet som ett innehållslöst canvas. Å andra sidan så kan man inte ens veta att ingenting kan vetas om det är så, så då kan man ju leva på i jakt på den officiella kunskapen, i tron på att den finns
Precis, kan inget vetas så inkluderar det alla slutsatser, som att det blir en tom canvas.

Att fortsätta jaga kunskap innebär att man bara tror att ingenting kan vetas och vi är tillbaka till religiöst beteende. Om någon försöker ta sig "norr om nordpolen" så kommer dom sluta upp helt med det när dom tar bort sin falska utgångspunkt; sin tro på en destination som inte finns.

Så det hela betyder ingenting om man bara "förstår" (tror) att det inte finns någon kunskap. Man bör inse det på nåt sätt, så att jakten blir absurd.

Jag skulle säga att det är rätt betydelsefullt i så fall. Jämför med om du varit på jakt efter "norr om nordpolen" hela livet och till slut förstår att du jagat en dröm. Säkert rätt ångestfyllt och förvirrande, men i slutändan så kan man knappast önska nåt bättre? Det mest vilsna, i den här kontexten, är om man tror sig hitta det man söker. ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in