2021-07-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Precis, kan inget vetas så inkluderar det alla slutsatser, som att det blir en tom canvas.

Att fortsätta jaga kunskap innebär att man bara tror att ingenting kan vetas och vi är tillbaka till religiöst beteende. Om någon försöker ta sig "norr om nordpolen" så kommer dom sluta upp helt med det när dom tar bort sin falska utgångspunkt; sin tro på en destination som inte finns.

Så det hela betyder ingenting om man bara "förstår" (tror) att det inte finns någon kunskap. Man bör inse det på nåt sätt, så att jakten blir absurd.

Jag skulle säga att det är rätt betydelsefullt i så fall. Jämför med om du varit på jakt efter "norr om nordpolen" hela livet och till slut förstår att du jagat en dröm. Säkert rätt ångestfyllt och förvirrande, men i slutändan så kan man knappast önska nåt bättre? Det mest vilsna, i den här kontexten, är om man tror sig hitta det man söker. ^^
Människan besitter ett subjektivt medvetande. Vi kan alltså inte veta något. När man inser detta - att kunskap är omöjligt - blir självmord den enda utvägen, för en värld utan kunskap är inte någon värld egentligen, det är bara på låtsas.
Citera
2021-07-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Människan besitter ett subjektivt medvetande. Vi kan alltså inte veta något. När man inser detta - att kunskap är omöjligt - blir självmord den enda utvägen, för en värld utan kunskap är inte någon värld egentligen, det är bara på låtsas.
1) Jag inser att ingenting går att veta.
2) Jag vet vad den enda utvägen är.

Om man lever med den typen av kognitiv dissonans tillräckligt länge så kan det, ironiskt nog, leda till självmord.
Citera
2021-07-15, 10:41
Medlem
Om säkerhet härleds från varseblivning (din version/tolkning av verkligheten), så är det redan bristfälligt. Ingen särskild person kan anses vara helt säker på något särskilt när det inte finns någon sanning i varseblivning. Att vara säker i den här världen är att tro på en berättelse.
Citera
2021-07-16, 15:30
Medlem
Citat:
1) Jag inser att ingenting går att veta.
2) Jag vet vad den enda utvägen är.

Om man lever med den typen av kognitiv dissonans tillräckligt länge så kan det, ironiskt nog, leda till självmord.
Om man kritiskt studerar möjligheten till att erhålla objektiv kunskap, så inser man till slut fram till att kunskap är omöjligt, eller hur?
Senast redigerad av Heymid 2021-07-16 kl. 16:05.
Citera
2021-07-16, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Om man kritiskt studerar möjligheten till att erhålla objektiv kunskap, så inser man till slut fram till att kunskap är omöjligt, eller hur?
Visst, jag ställer mig bakom första utsagon i mitt förra inlägg. Det är den andra som inte funkar samtidigt.
Citera
2021-07-16, 21:13
Medlem
Citat:
Visst, jag ställer mig bakom första utsagon i mitt förra inlägg. Det är den andra som inte funkar samtidigt.
Ja, du besvarade aldrig min fråga om det är värt att leva för något som inte kan vetas? Säg livet är meningsfullt, men den kunskapen är oerhållbar. Är den sanningen då till någon nytta? Om inget kan vetas så är annars man tillåtet att tro vad man vill, inklusive leva efter tron att livet är meningsfullt (fast det inte är det). Att något inte kan vetas ändrar ju inte på att sanningen existerar.
Citera
2021-07-16, 21:16
Medlem
eyeeyeeyes avatar
1+1=2
Citera
2021-07-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyeeyeeye
1+1=2
Tänk om du (enligt Descartes) manipuleras av en djävul vars uppgift är att vilseleda dig i alla dina resonemang, så att du alltid tänker fel när du lägger ihop 1 + 1, så att det egentligen inte är 2?
Citera
2021-07-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollanduren
Jag hade igår en livlig diskussion med ett par polare, de var alla mot mig. Frågan som diskuterades var om man kunde vara 100% säker på något vilket jag gång på gång påpekade att man inte kunde vara.

De försökte knäcka mig genom att ställa frågor så som ''det är 100% säkert att alla människor kommer dö tillslut'' vilket jag svarade på typ ''hur vet ni att inte någon extremt begåvad vetenskapsman om 300 år kommer uppfinna någonting som förhindrar döden?'' osv.

Denna heta diskussion höll på ett tag och jag hade som sagt alla emot mig. För att försöka komma vinnande ur denna debatt skulle jag vilja ha svar på följande frågeställning:

kan man verkligen vara 100% säker på något? Om så inte, kan man då inte ens vara 100% säker på att man inte kan vara 100% säker på något?

MVH

edit: visste inte vart jag skulle lägga tråden, mod får hemskt gärna flytta den om den ligger opassande.
Svar: Nej.
Är du 100% på det?
Svar: Ja.
Är du 100% på det?
Svar: Ja.
...
...
Munchhausentrilemmat.
Senast redigerad av Heymid 2021-07-16 kl. 21:37.
Citera
2021-07-17, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyeeyeeye
1+1=2

I det fallet visar sig en möjligheten att tolkning begränsar kunskapens djup.
1+1 = 11 för de som kommit överens om det.
Sen kan man väl säga att man helt enkelt kan känna sig 100% säker och verkligheten går i förutsägelsens riktning i vissa fall.
Citera
2021-07-17, 00:51
Medlem
neuron-drones avatar
A priori är sann.

Annan kunskap kan bevisas falsk men aldrig sann.
Citera
2021-07-22, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suddare
I det fallet visar sig en möjligheten att tolkning begränsar kunskapens djup.
1+1 = 11 för de som kommit överens om det.
Sen kan man väl säga att man helt enkelt kan känna sig 100% säker och verkligheten går i förutsägelsens riktning i vissa fall.
Om man definierar det så är det trivialt. Men om du skall bevisa det genom en generell definition av den naturliga decimaltalföljden så blir det krångligare.
Senast redigerad av Heymid 2021-07-22 kl. 08:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in