2021-08-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Man kan vara säker på att en själv existerar.
Hur vet du att det är en objektiv uppfattning av och koppling av objektiv sanning till ord, och inte bara något du säger?
Citera
2021-08-16, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Så, vad är eller utgör självet?
Enligt vissa, medvetandet i sin helhet. Man kan se det som att Subjekt-Verb-Objekt är tre olika perspektiv på samma sak: Upplevelsen = Awareness (S) Knowing (V) Itself (O).

Enligt vissa är det en hallucination utan någon underliggande verklighet. No-self eller emptiness beroende på vem man frågar.

Jag har försökt titta själv också men ser inget i upplevelsen som uppfyller alla krav. Min identifiering av mig själv och andra fortsätter däremot vara övertygande, åtminstone oftast, av någon anledning.

En del från emptiness-skolan hävdar att det klassiska självet är precis samma sak som det affektiva systemet. Övertygelse baserat på känslor ungefär. Rädsla att släppa taget. Förnekelse av det svarta hålet inombords. Så det är väl där någonstans jag befinner mig, tittar utan att vilja se.

Vad är din erfarenhet?
Citera
2021-08-16, 22:09
Medlem
När människor vill tro något, eller tror något starkt, så letar de bara efter tolkningar, förklaringar, narrativ och annan evidens som stödjer den tron, istället för att överväga eller acceptera alternativa förklaringar eller evidens som går emot deras tro.
Citera
2021-08-19, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ingenting är säkert, så vad förväntar du dig? ^^
Döden är den enda absoluta sanningen i livet. Allt annat är bara slumphändelser.

”Inget är sant; allt är tillåtet.”

Man är på egna fötter i den här världen. Det är bara du som kan bygga ditt beteende.

Utöver det kan vi bara vara säkra på att vi är tänkande varelser med fri vilja. Allt annat är våran tro.
Senast redigerad av Armondplantar 2021-08-19 kl. 19:57.
Citera
2021-08-22, 01:39
Medlem
Säkerhet är relativt trosuppfattningar och antaganden. Annars är verkligheten bara ett canvas. Att vi har trosuppfattningar är ganska okontroversiellt.
Citera
2021-08-22, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hollanduren
Jag hade igår en livlig diskussion med ett par polare, de var alla mot mig. Frågan som diskuterades var om man kunde vara 100% säker på något vilket jag gång på gång påpekade att man inte kunde vara.

De försökte knäcka mig genom att ställa frågor så som ''det är 100% säkert att alla människor kommer dö tillslut'' vilket jag svarade på typ ''hur vet ni att inte någon extremt begåvad vetenskapsman om 300 år kommer uppfinna någonting som förhindrar döden?'' osv.

Denna heta diskussion höll på ett tag och jag hade som sagt alla emot mig. För att försöka komma vinnande ur denna debatt skulle jag vilja ha svar på följande frågeställning:

kan man verkligen vara 100% säker på något? Om så inte, kan man då inte ens vara 100% säker på att man inte kan vara 100% säker på något?

MVH

edit: visste inte vart jag skulle lägga tråden, mod får hemskt gärna flytta den om den ligger opassande.
För att fungera som en normal person måste vi acceptera saker utan säkerhet. Acceptera att säkerhet inte går att uppnå.
Citera
2021-08-24, 12:10
Medlem
Upplevelser finns, men vi kan inte kommunicera dem.
Citera
2021-08-24, 23:09
Medlem
Och varje beslut du fattar tar dig närmare döden
Citera
2021-08-29, 07:59
Avslutad
Inget kan förutsägas med 100% sannolikhet.

Jo men om jag hittar ett sprucket ägg på gatan kan jag väl vara 100% säker att det vid ett tidigare ögonblick existerade som ett helt ägg? För vår erfarenhet visar att trasiga ägg uppstår från hela ägg!

Inte med 100% sannolikhet.

Det finns en chans att det trasiga ägget uppstod "ur tomma intet" genom att atomer spontant formades i en viss konfiguration utan att bryta mot fysikens lagar. Chansen är liten men den är inte noll.

Kan vi vara 100% säkra att fysikens lagar är universella lagar som ej kan brytas?

Nej. Våra experiment visar att i vårt applicerbara område är de det bästa verktyget för att beskriva verkligheten, men vi kan aldrig vara 100% säkra sålänge vi inte sitter på 100% av informationen om universum.

Man kan därför inte vara 100% säker utan att sitta på 100% av vetskapen.
Senast redigerad av gemenemannen 2021-08-29 kl. 08:03.
Citera
2021-08-29, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Inget kan förutsägas med 100% sannolikhet.

Jo men om jag hittar ett sprucket ägg på gatan kan jag väl vara 100% säker att det vid ett tidigare ögonblick existerade som ett helt ägg? För vår erfarenhet visar att trasiga ägg uppstår från hela ägg!

Inte med 100% sannolikhet.

Det finns en chans att det trasiga ägget uppstod "ur tomma intet" genom att atomer spontant formades i en viss konfiguration utan att bryta mot fysikens lagar. Chansen är liten men den är inte noll.

Kan vi vara 100% säkra att fysikens lagar är universella lagar som ej kan brytas?

Nej. Våra experiment visar att i vårt applicerbara område är de det bästa verktyget för att beskriva verkligheten, men vi kan aldrig vara 100% säkra sålänge vi inte sitter på 100% av informationen om universum.

Man kan därför inte vara 100% säker utan att sitta på 100% av vetskapen.
Det är också möjligt att du kom till i detta nu med alla dina minnen intakta.
Citera
2021-08-29, 20:22
Medlem
skribenten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollanduren
Jag hade igår en livlig diskussion med ett par polare, de var alla mot mig. Frågan som diskuterades var om man kunde vara 100% säker på något vilket jag gång på gång påpekade att man inte kunde vara.

De försökte knäcka mig genom att ställa frågor så som ''det är 100% säkert att alla människor kommer dö tillslut'' vilket jag svarade på typ ''hur vet ni att inte någon extremt begåvad vetenskapsman om 300 år kommer uppfinna någonting som förhindrar döden?'' osv.

Denna heta diskussion höll på ett tag och jag hade som sagt alla emot mig. För att försöka komma vinnande ur denna debatt skulle jag vilja ha svar på följande frågeställning:

kan man verkligen vara 100% säker på något? Om så inte, kan man då inte ens vara 100% säker på att man inte kan vara 100% säker på något?

MVH

edit: visste inte vart jag skulle lägga tråden, mod får hemskt gärna flytta den om den ligger opassande.

Vi människor lever i en värld där det mesta är påhittat av människor. För 500 år sedan var folk övertygade om att vad som står i Bibeln var sanningen och att solen snurrade runt jorden. Någon som påstod motsatsen hamnade i fängelse. Detta innebär att de kunskaper som finns i dagens samhälle kan ifrågasättas på samma sätt. Är psykologin en vetenskap eller påhittad av människor? Är våra lagar det moraliskt rätta eller bara påhittade av politiker? Kommer vi alla att dö? Enligt dagens kunskap kommer allt liv att dö och även universum kommer att slockna. Men livet är programmerat på att leva och det finns forskning där man vill göra människan odödlig för att kunna göra långa resor i universum. Så allt kan ifrågasättas, ser man tillbaka på historien märker man att människor har varit väldigt dumma. Och Homo sapiens har inte förändrats speciellt mycket sedan dess, vilket innebär att vi som lever nu förmodligen också är ganska korkade.
Citera
2021-08-30, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skribenten00
Vi människor lever i en värld där det mesta är påhittat av människor. För 500 år sedan var folk övertygade om att vad som står i Bibeln var sanningen och att solen snurrade runt jorden. Någon som påstod motsatsen hamnade i fängelse. Detta innebär att de kunskaper som finns i dagens samhälle kan ifrågasättas på samma sätt. Är psykologin en vetenskap eller påhittad av människor? Är våra lagar det moraliskt rätta eller bara påhittade av politiker? Kommer vi alla att dö? Enligt dagens kunskap kommer allt liv att dö och även universum kommer att slockna. Men livet är programmerat på att leva och det finns forskning där man vill göra människan odödlig för att kunna göra långa resor i universum. Så allt kan ifrågasättas, ser man tillbaka på historien märker man att människor har varit väldigt dumma. Och Homo sapiens har inte förändrats speciellt mycket sedan dess, vilket innebär att vi som lever nu förmodligen också är ganska korkade.
Eftersom människan är fundamentalt subjektiv kan ingenting sägas vara helt säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in