• 1
  • 2
2011-11-09, 23:50
Medlem
chrismicholss avatar
Har en 17" MBP early 2011 med 120GB SSD.

När man piskar den lite med stora Logic-projekt så blir den helt brännhet på undersidan.
Fläktarna drar också igång och väsnas riktigt rejält.

Dessutom så knattrar det med ett relativt högfrekvent ljud när man t ex bläddrar i webbsidor. Antar att det gäller generellt när saker rör sig över hela skärmen. Tänker att det kanske kan vara grafik-kortet.

Tänkte bara kolla om ni andra som har lika eller liknande konfigurationer har samma eller liknande problem?
Citera
2011-11-10, 01:35
Medlem
Sainsburyss avatar
Att den blir brännhet är typiskt bärbara datorer, speciellt macbooks. Men att den knattrar, det ska den ju inte göra.

Innan du drar igång ditt logik-projekt så försök dra upp fläktarna till 3,600 varv per minut med hjälp av programmet SmcFanControl. Då kanske datorn kan hålla sig kyld när du arbetar, istället för att den blir brännhet och sedan är det för sent för fläktarna att försöka kyla ner den då den är alldeles för varm samtidigt som du fortsätter använda programmet.

http://www.macupdate.com/app/mac/23049/smcfancontrol
Nu vet jag inte vilken dator du har, men fläkten för CPU'n är väl det viktigaste.
Citera
2011-11-10, 02:40
Medlem
hugo56s avatar
har samma problem, min 15" high end blir vrålhet.

hyfsat hårt arbete:

gpu:n går upp till 70 grader
cpu:n går upp till 80 grader

normalt användande:

gpu: 60 grader
cpu: 65 grader
hdd: 45 grader

är detta normalt?

ps. sämsta datorköp, kommer aldrig köpa mac igen.
Citera
2011-11-10, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugo56
har samma problem, min 15" high end blir vrålhet.

hyfsat hårt arbete:

gpu:n går upp till 70 grader
cpu:n går upp till 80 grader

normalt användande:

gpu: 60 grader
cpu: 65 grader
hdd: 45 grader

är detta normalt?

ps. sämsta datorköp, kommer aldrig köpa mac igen.

Ja det låter väl helt normalt, kanske lite högt om det bara handlar om surfa t ex.

Min egen MBP mid 2009 ligger vanligen på ca 45-50° på cpu vid surf.

Varför är det dit sämsta datorköp? Bara för att du upplever att den blir varm? Smaken är ju som baken, delad, men de flesta som köpt MBP tycker ju att det är deras bästa datorköp och kommer inte att köpa Windows-PC igen.

Dr Tinnitus
Citera
2011-11-10, 06:33
Medlem
Snöjs avatar
När jag drar upp min quad-core processor till 100% hamnar tempen på ~90°, och fläktarna går på 5-6000 RPM. Men det gör inget att den blir så varm, då jag knappast har den i knät när jag arbetar med sådant. Den får stå på skrivbordet och göra sitt. Den är ju även byggd för att klara dessa temperaturer, så på så sätt är det ingen fara alls.

Det är dumt att dra upp fläktarna manuellt, när datorn arbetar blir den varm och fläktarna drar igång automatiskt allt eftersom; ju varmare datorn blir, ju snabbare blåser fläktarna. Att du försöker "förkyla" med att dra upp fläktarna hjälper knappast.

När du TS säger att det knastrar, så är det antagligen hårddisken. Inget annat inuti datorn låter så. Vill du bli av med hårddisk-ljudet, byt upp dig på en SSD som är ljudlös. EDIT: Missade helt att du redan hade en SSD. Kan du lokalisera vart ljudet kommer ifrån?

Sen förstår jag inte allt gnäll av att MBPn blir varm när ni utsätter den för tungt arbete? Det är en laptop med mycket kraft i, klart som korvspad den blir varm när ni utnyttjar den tungt. Och att den låter mycket när den sedan blir varm är ju också som ett brev på posten; det är väl hur bra som helst att fläktarna drar igång? Annars hade ni suttit med ett tjernobyl där hemma.
Senast redigerad av Snöj 2011-11-10 kl. 06:36.
Citera
2011-11-10, 08:14
Medlem
hugo56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det låter väl helt normalt, kanske lite högt om det bara handlar om surfa t ex.

Min egen MBP mid 2009 ligger vanligen på ca 45-50° på cpu vid surf.

Varför är det dit sämsta datorköp? Bara för att du upplever att den blir varm? Smaken är ju som baken, delad, men de flesta som köpt MBP tycker ju att det är deras bästa datorköp och kommer inte att köpa Windows-PC igen.

Dr Tinnitus
Tack, var lite orolig om något hade hänt.

Varför det var mitt sämsta datorköp? Datorn känns inte hel, knakar när man rör på den, batteritiden ligger på 45 min (om man kör med det starka grafikkortet), den hanterar inte många saker speciellt bra (t.ex. igår hade jag ca 20 flikar i chrome och 2 lätta program på och det gick knappt att kolla på 420p på youtube), det laggar när jag ser på hd filmer, osv. osv. listan kan göras lång.
Citera
2011-11-10, 12:35
Medlem
Citat:

Varför det var mitt sämsta datorköp? Datorn känns inte hel, knakar när man rör på den, batteritiden ligger på 45 min (om man kör med det starka grafikkortet), den hanterar inte många saker speciellt bra (t.ex. igår hade jag ca 20 flikar i chrome och 2 lätta program på och det gick knappt att kolla på 420p på youtube), det laggar när jag ser på hd filmer, osv. osv. listan kan göras lång.

Låter snarare som om det är nåt knas på just din MBP, eller att du kanske knasat till nåt själv?

Min mid 2009 MBP har haft mycket bra batteritid hela tiden, med ca 7 timmar surfande på en laddning. Pallar bra många timmar även med det vassaste grafikkortet. Man får komma ihåg att max skärmbelysning kan dra en hel del extra ström så ha inte mer ljus på än man verkligen behöver om man vill spara på batteriet.

De är oftast helt ljudlös, fläktarna hör jag ytterst sällan. Inget knak eller knirr i chassiet m.m. Alldrig några problem med lagg vid filtittande eller massor med flikar i Safari.

Har du garanti kvar så kanske du skulle få din uppkollad?

Dr Tinnitus
Citera
2011-11-10, 12:47
Medlem
inthedarkeyeidrowns avatar
Citat:

Din dator är definitivt sönder. Lämna in den innan garantin går ut.
Citera
2011-11-10, 13:29
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:

Ja, någonting stämmer inte. Jag tror inte att du ljuger, utan syftar mer på att något har hänt datorn. Har du garanti kvar?

Du ska kunna ha avsevärt mycket bättre batteritid än 45 minuter oavsett om du kör med eller utan det externa grafikkortet. Jag har en gammal Macbook pro från 2009 tror jag, en vanlig C2D på 2,26ghz och kan ha kring 15-18 tabbar i chrome samt se en youtube video. Nu brukar jag dock inte sitta med så många tabbar uppe, men jag kan om jag nu behöver det.

Din dator ska klara av det utan problem.
Citera
2011-11-10, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inthedarkeyeidrown
Din dator är definitivt sönder. Lämna in den innan garantin går ut.

Försök få det på garantin eller reklamationsrätten, gick för mig på en 2,5 år gammal macbook pro.

Apple är riktiga fitt-huvuden när det gäller alla typer av reklamationer men speciellt batteri och kommer ljuga en jävla massa och prata om förbrukningsvaror etc men gå inte på det! Tryck hårt på att batteriet INTE är en "förbrukningsvara" (ordet finns inte ens i lagtexten btw) möjligtvis får du gå till ARN och göra en anmälan. Skicka sedan en kopia till Apple, så hostar de upp ett nytt batteri. Tid för detta: ca 2 månader och 15 mail/telefonsamtal.

Lycka till
Citera
2011-11-10, 17:09
Medlem
hugo56s avatar
Känns skönt att det verkar som den är trasig för jag saknade verkligen mina 20000 kr efter jag köpte datorn

Jag ska åka och kolla om det är något fel på den och förhoppningsvis får jag en ny
Citera
2011-11-10, 17:47
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Känns skönt att det verkar som den är trasig för jag saknade verkligen mina 20000 kr efter jag köpte datorn

Jag ska åka och kolla om det är något fel på den och förhoppningsvis får jag en ny
Jag har samma dator fast 17", så det är samma hårdvara; och jag upplever inte alls dina problem. Inga problem överhuvudtaget faktiskt. Så ja, något är definitivt fel med din MBP!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in