Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-09, 19:13
  #1
Medlem
Ponera att jag för några månader sedan blev gripen för stöld och inbrott (Det var en riktigt dum fyllegrej, inget planerat över huvud taget). Jag fick sitta i arrest några timmar, och blev sedan förhörd. Sakerna jag stal var av ringa värde, uppskattningsvis < 100 kr.

Sedan dess har jag inte hört av polisen, brottsoffret eller haft kontakt med någon advokat. Polisen sade att jag skulle bli kontaktad i framtiden, och att jag antagligen skulle få ett strafföreläggande.

Finns det någon möjlighet att genom någon slags förlikning betala brottsoffret en summa pengar, för att anmälan ska gå tillbaka? Värt att nämna är att brottsoffret inte fanns på plats vid inbrottet, utan jag träffade bara polis. Jag vet att jag numera finns i misstankeregistret, och jag skulle betala en STOR summa pengar för att slippa komma med i belastningsregistret om det är möjligt.
Citera
2011-11-09, 20:16
  #2
Medlem
ormanoffs avatar
Som jag förstår dig har du begått en stöld och erkänt den. Värdet är förvisso lågt, men med tanke på att det också rör sig om ett inbrott torde rubriceringen bli stöld.

De flesta brotten, så även detta, faller under allmänt åtal. Det innebär att åklagare och polis inte är bunden av en anmälan om brott, utan de utreder brottet oavsett om någon anmält det. Att du förlikas med brottsoffret betyder alltså inte att fallet kommer läggas ner. Däremot kan det påverka positivt på ditt straff.

Vad man kan göra är att se till att du med målsäganden kommer överens om att denne inte ska medverka i utredningen mer. I så fall blir det svårt för åklagaren att utreda brottet och ta det till domstol, även om det fortfarande är möjligt.
Citera
2011-11-09, 20:47
  #3
Medlem
Ja, jag har begått stöld, men erkände inte under förhöret då jag var extremt full och knappt mindes vad som hade hänt.

Det var det jag tyvärr misstänkte, att det ligger i Polisens intresse att utreda oavsett om brottsoffret bryr sig eller inte.

Tyvärr tror jag det kvittar vad brottsoffret säger i polisens utredning, då mitt DNA finns på platsen och sannolikt är kopplat till mig. Dessutom hade jag stöldgodset på mig vid gripandet, så oavsett om jag erkänner mig skyldig eller ej känner jag att jag kommer finnas skyldig.
Citera
2011-11-09, 21:26
  #4
Medlem
Nej Förlikning sker bara vid tvistemål.. detta är ett brottmål det handlar om så du kanske möjligen får betala böter.
Citera
2011-11-10, 14:38
  #5
Medlem
För få detaljer om vad som hänt. Det kanske kan formuleras som att du faktiskt hade fått tillstånd att låna stöldgodset och att det aldrig var fråga om något inbrott - det låter dock långsökt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback