2011-11-10, 01:10
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Personligen tycker jag det är jävligt skumt att Medallion går enastående medan Renaissance går dåligt.

Jag tycker det luktar bedrägeri lång väg, nästan så att alla winning trades hamnar i Medallion och resten i Renaissance.

På tal om saker som luktar skunk, kolla på den här http://video.pbs.org/video/1122731028 dokumentären om Madoff (är ingen foliehatsfilm utan från PBS och högst seriös) verkar som att de flesta tänkte insiderhandel men höll käften eftersom de tjänade kulor. Hur som mycket sevärd och visar att bedrägeri verkar vara enda sättet att få stabila och höga returns.
Citera
2011-11-10, 01:37
Medlem
Etirdets avatar
Investerar man i t.ex aktier måste det vara svårare att få en bra avkastning om man investerar en stor summa pengar än en liten. Ett exempel kan vara att om man har många miljarder som ska investeras så finns det inte tillräckligt många aktier i de bolag man vill satsa i som man tror är bra. Därför måste man också investera i andra bolag som man tror är sämre. Har man däremot en mindre summa pengar kan man satsa dem i färre och bättre bolag och på så sätt få en bättre avkastning. Har jag rätt?
Citera
2011-11-10, 09:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etirdet
Har jag rätt?

Ja, bortsett från att "många miljarder" är en piss i havet.

Chefen för ovan nämnda fond "Medallion", Jim Simmons, plockade tex ut flera miljarder dollar i lön varje år under andra halvan av förra decenniet.
Citera
2011-11-10, 09:46
Medlem
inte för att posta reklam men ja hr en ganska bra strategi på hur du kan trada EOG i usa. 7/10 i två år circa. hitils har den gjort 25% postar inte allt här men ta gärna kontakt procapital.se . över mail.
Citera
2011-11-11, 18:34
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Så du lyckas knappt hitta en enda day-trader som lyckats i 10 år. Ja, det ger ju inte direkt stöd för "100%/årligen"-teorin.

Det finns quant-hedgefonder som lyckats exceptionellt bra, typ Medallion, men där rör det sig knappast om att stirra på någon graf och godtyckligt välja aktie efter slumpen.

Vi har gått lite offtopic, jag argumenterar egentligen inte för 100%/år utan snarare att det finns människor som klarar 10-70% per år under lång tid. Det är inte personer som stirrar på en graf och väljer godtyckligt efter slumpen. Gissar att majoriteten av privatpersonerna som fixar det är gamla proptraders eller kvantare.

Men liknelsen är intressant. Som du säger finns det hedgefonder som klarar ruskiga avkastningar precis som HFT-firmor typ PanCapital. Varför skulle inte en privatperson kunna göra samma sak?

Det lustiga är att när folk faktiskt klarar bedriften att generera kraftig positiv avkastning över tid så skriker alla "scam" eller "tur" och kan inte ens tänka sig möjligheten att det har med skicklighet att göra.
Citera
2011-11-11, 18:39
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej, jag är inte intresserad av Sveriges bästa trader.

Sveriges bästa trader går väl flera 1000% plus varje år, eftersom halva flashback och din bekantskapskrets "utan problem" drar in 30-100% om året.

Nu är du onödigt fånig. Som jag skriver i inlägget ovan så kommer det ju faktiskt inte spela någon som helst roll om jag presenterar ett exempel eller inte för du kommer ändå säga att avkastningen beror på tur, alternativt att det är något brottsligt inblandat. När har jag sagt att Sveriges bästa trader genererar 1000% per år? När har jag sagt att min bekantskapskrets gör det och dessutom utan problem?
Citera
2011-11-11, 19:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Nu är du onödigt fånig. Som jag skriver i inlägget ovan så kommer det ju faktiskt inte spela någon som helst roll om jag presenterar ett exempel eller inte för du kommer ändå säga att avkastningen beror på tur, alternativt att det är något brottsligt inblandat.

Antagligen kommer jag det ja. Och varje gång jag presenterar exempel, som att det inte finns en enda svensk fondförvaltare som kan prestera dessa avkastningar, så kommer du ändå säga saker som att svenska fondförvaltare är kassa eller att riktigt duktiga investerare är inte intresserade av riskkapital (varför de nu inte skulle vara det, antagligen av samma anledning som "riktiga" medium inte är intresserade av James Randis 1 miljon dollar).

Citat:
När har jag sagt att Sveriges bästa trader genererar 1000% per år?

Det var jag som sa "Sveriges bästa trader går väl flera 1000% plus varje år", inte du. Om nu var och varannan flashbackare kan göra 100% utan ansträngning så måste ju Sveriges bästa göra mer än så (obs: inte du som sagt 100% utan ansträngning, utan tex vigoroso, prOGramrebell, gavlip mfl).

Citat:
När har jag sagt att min bekantskapskrets gör det och dessutom utan problem?

med egna ögon sett människor som åstadkommer 30% och mer årligen under långa perioder till helt accepterbar risk. Har i ett tidigare jobb kunnat följa ett gäng sådana kunder. Visst, de anstränger sig ordentligt men inte mycket mer än någon med ett vanligt tidskrävande jobb.
Citera
2011-11-11, 19:30
Medlem
Citat:
Men liknelsen är intressant. Som du säger finns det hedgefonder som klarar ruskiga avkastningar precis som HFT-firmor typ PanCapital. Varför skulle inte en privatperson kunna göra samma sak? .

Tycker jag också, kan några nördar på Pan eller RenTec så kan jag. Vad säger du, ska vi inte ta och skriva ihop några algoritmer för högfrekvenshandel och konkurrera ut dem? Jag har en femhundring kvar då kranen jag går till varje vecka hade slut på horse.
Citera
2011-11-11, 20:03
Medlem
joumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freelunch
Tycker jag också, kan några nördar på Pan eller RenTec så kan jag. Vad säger du, ska vi inte ta och skriva ihop några algoritmer för högfrekvenshandel och konkurrera ut dem? Jag har en femhundring kvar då kranen jag går till varje vecka hade slut på horse.

Älskar ironi min poäng är, om alla hjärnor i pancapital slutar på friman och handlar i eget namn, skulle avkastningen bli annorlunda?
Citera
2011-11-11, 20:15
Medlem
Citat:
Älskar ironi min poäng är, om alla hjärnor i pancapital slutar på friman och handlar i eget namn, skulle avkastningen bli annorlunda?

Det krävs resurser för att bygga och underhålla de handelsalgoritmer Pan har. T.ex. kan det vara lite svårt att bli medlem på börsen som privatperson, vilket nästa är ett krav om man vill få möjlighet att krama ur de där lättflyktiga örena som Pan tjänar på varje affär.

Visst finns det de som handlar intradag automatiskt själva, men troligen inte i Sverige och troligen inte så länge då de som är duktiga på det kommer att börja jobba på en firma och tjäna mycket mer.
Senast redigerad av Freelunch 2011-11-11 kl. 20:53. Anledning: tog bort alla könsord
Citera
2011-11-11, 20:49
Medlem
Citat:

Självklart skulle avkastningen blivit lägre, mycket lägre. Varför skulle man annars jobba på firman? För att veta att man hade kunnat göra lika bra av sig själv och ta hela kakan? Irrationalitet på hög nivå.. eller helt enkelt dagdrömmande.
Senast redigerad av Acre 2011-11-11 kl. 20:51.
Citera
2011-11-11, 20:56
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acre
Självklart skulle avkastningen blivit lägre, mycket lägre. Varför skulle man annars jobba på firman? För att veta att man hade kunnat göra lika bra av sig själv och ta hela kakan? Irrationalitet på hög nivå.. eller helt enkelt dagdrömmande.

Om de inte, av någon utgrundlig slump, anställer nya killar som även om de inte är bättre kommer med nya infallsvinklar och lyckas utnyttja något tidigare icke observerat beteenden eller så och tweekar modellen/algoritmen stenhårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in