2014-01-08, 00:44
Medlem
Och om man ska ta ngra mindre ungdomsrrelser p 80-talet fanns det ven Mods och s.k. Rude Boys. Bgge dessa grupper frskte hlla sig undan trubbel, musik och brudar var viktigare.
Fanns ngra Rude Boys som kunde ta fr sig dock.
Citera
2014-01-08, 03:26
Medlem
Chamoniards avatar
Den hr trden har potential.

Om jag frsttt det rtt s snackar vi om de gng som fanns innan kungsankravallerna och Sthlm skins.

Den hr bloggen, som lnkats i trden, r fr vrigt en guldgruva. Finns skert en och annan flashbackare som hamnat p bild dr....

http://herrtidning.wordpress.com/201...983-skinheads/
Citera
2014-01-08, 07:04
Medlem
Ja, artiklarna var bra som minnesstd. Missvisande som de flesta artiklar bara. Alla ungdomar vill ju ha uppmrksamhet och framhlla sin egen klick p bsta mjliga stt.

Minns en del duster med Mongo, han var ju p fel sida bde som bula och AIK:are. Bulorna var, oavsett vad man tycker om deras instllning till invandrare och annat, riktigt tuffa. De var nstan alltid i numerrt underlge och blev utsatta fr mnga fulattacker.
Minns ett rejlt tumult, kanske 50-60 bulor mot 250-300 motstndare av blandad kaliber. Vrsta holmgng jag upplevt. Jag gjorde sjlv en riktigt ful grej, det fick mig att tnka till och sluta upp med offensivt vld.
Citera
2014-01-08, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Chess var en feg djvel som levde p sitt rykte mest, hans "hangarounds" nnu fegare.
De gick p smgrabbar och snodde konsertbiljetter innan konserter och halsdukar efter. Han kte p pisk mnga gnger, svansen hade en bengenhet att jogga. Tror han var frn Alby.

Kul att ngon som ftt berttat om honom frn ldre slkt sedan bevittnat en fight personligen. Jag tror att den fighten r en skrna dessutom.

Skrnor och obekrftade rykten florerade hela tiden sklart, mnga var p t p den tiden. Trnade man inte kampsport av ngot slag var man en nobody. Bortsett skinnskallar.
TKD var coolast, mest p.g.a. spektakulra sparkar. Wushu var ocks inne, wushuutvare och TKD-killar kftade allt som oftast om vilket som var "bst". Alla hade en historia om hur trnare i respektive sport spat en trnare i den andra. Chago, hrdaste TKD-trnaren, var sklart inblandad i tiotals skrnor. Chagos "grabbar" brjade anvnda en viss modell skor av mrket Karhu, de som anvnde nmda sko utan att trna p klubben fick stryk och varning.
Alla kunde smlla p alla, ven om s.k. rastas oftast hamnade i brk med skinnbollar eller punkare.

De som, fegt nog, fick sp av alla var bgarna. De som gick p, eller var i nrheten av, de olika bgklubbarna fick utst mycket. garna av desamma ocks givetvis, skadegrelse var ju tufft

Det var extremt viktigt att man kunde utlsa redan p lngt hll vilken falang man tillhrde. Det fanns en faststlld dresscode kan man sga. Accessoarer som stora tygmrken och pins dessutom.Man ville ju inte stta en "spinning round kick" i nian p en av sina egna.

Alla gngen hade riktigt tuffa killar, men mest var det medlpare, sna som bara hnger p om man har stort numerrt verlge, s att man kan sparka lite p ngon som redan r utslagen.
Att bli skinnhuvud var ju lite annorlunda, d fick man alltid skit s lnge man inte var bland sina gelikar nr det vl blivit uttalat rasistiskt att vara det. Skinheads var p intet stt rasistiska frn brjan, det var en musik- och modeinspirerad ungdomsrrelse, politiken krp in senare.

Nu, efter att 30 r frflutit, r mnga av de tunga antagonisterna inom de olika "gngen" goda vnner.
ven de som inte suttit inne tillsammans

Den fighten r icke en skrna fr jag sg den halte negern sopa golvet med Chess, han bokstavligen sopade golvet med Chess hrman och lmnade Chess utslagen p T-Centralens golv. Den kvllen var det inga yngre som blev av med sina konsertbiljetter till Chess giriga nvar.
Citera
2014-01-08, 07:31
Medlem
Glmde "Syntharna". De fick ocks utst ett och annat, precis som modsen och de homosexuella.
Lovers, not fighters. Ofta frn lite fiiinare omrden, och drmed villebrd fr frortsgrabbarna. Misstnker att det var lite avundsjuka inblandat, men sjlvklart ven fr att de var enkla mltavlor.
Levande trningsdockor
Citera
2014-01-08, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Den fighten r icke en skrna fr jag sg den halte negern sopa golvet med Chess, han bokstavligen sopade golvet med Chess hrman och lmnade Chess utslagen p T-Centralens golv. Den kvllen var det inga yngre som blev av med sina konsertbiljetter till Chess giriga nvar.

Ok. My bad. Annars fanns det ju mycket rykten i luften som sagt. Mnga i olika grupper pstod sig ha spat andra fraktioners frgrundsfigurer. Det rullar ju fortfarande sdana p stan och i trdar p FB.
Mnga r felaktiga, det garanterar jag.

Jag har varit med om att yngre frmgor berttat en skrna OM mig TILL mig exempelvis
Citera
2014-01-08, 12:52
Medlem
gsb4evrs avatar
Citat:
Har du sett ngot annat r det bara att dela med dig.

Om du r yngre och pratar med ngon som var hrdrockare eller hngde i hans krets fr du ta rvarhistorierna med en nypa salt. Som vanligt.

Kan man bli fullryggare i HA direkt?
Nej jag r ganska mnga r fr ung har bara ftt berttat fr mig...
Tydligen enligt ngra HA ida, kan ju annars frga en viss herre i gnagets styrelse
Citera
2014-01-12, 15:04
Medlem
Erzengels avatar
Halta Negern om det e samma snubbe jag tnker p s va han drabbad av polio drav ena benet bara va skinn typ. Det svngde han runt med av bara helvete,
Citera
2014-01-12, 18:20
Medlem
Mr TTTTs avatar
Chess var Leksandssupporter har jag fr mig,kom ihg Mongo som ville kolla upp honom under ngn match,men vet ngr tuffa killar som hngde med Chess Army (om det nu fanns en sn liga)2 av
dom kom frn Tumba,en var Djurgrdare.

Han ni kallar negern...kan vara Sxxfe frn Solna isf,kan bertta att den killen gjort en ordentlig klassresa
Citera
2014-01-12, 19:28
Medlem
gsb4evrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr TTTT
Chess var Leksandssupporter har jag fr mig,kom ihg Mongo som ville kolla upp honom under ngn match,men vet ngr tuffa killar som hngde med Chess Army (om det nu fanns en sn liga)2 av
dom kom frn Tumba,en var Djurgrdare.

Han ni kallar negern...kan vara Sxxfe frn Solna isf,kan bertta att den killen gjort en ordentlig klassresa
Jo han va leksandsupporter av den enkla anledningen att han skulle kunna slss med s mnga som mjligt i sthlms omrdet p hockeymatcher
Chess Army fanns p riktigt va ett av de strre gngen under sin storhetstid...
Citera
2014-01-12, 20:34
Medlem
Trden hr inte hemma hr. Om man inte anser att det r organiserad brottslighet nr 20 man ger sig p 13-ringar fr att stjla biljetter eller halsdukar.

Br ligga under skvaller.
Citera
2014-01-12, 21:39
Medlem
gsb4evrs avatar
Citat:
Trden hr inte hemma hr. Om man inte anser att det r organiserad brottslighet nr 20 man ger sig p 13-ringar fr att stjla biljetter eller halsdukar.

Br ligga under skvaller.
Fast nu var det ju s att dom begick grvre brott n s, ven om du verkar ha en annan (vinklad?) syn p dom. Rn/plundring av butiker, stld och droghandel r ngra grejer som tagits upp av insatta...fr man frga vilket gng du tillhrde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in