• 1
  • 2
2011-11-06, 22:03
Medlem
Har brjat lsa lite flervariabelanalys p egen hand. Har boken "analys i flera variabler, persson biers".
Vore bra att veta vad man br lgga strst fokus p, vad r viktigast att kunna bra i flervariabeln, vad tyckte ni var krngligast mest intressant osv.. Allmnna tips vore kanon! Kommer frmodligen att tenta av kursen om ett par mnader s jag har gott om tid att lsa/frdjupa mig. Har ocks brjat att kolla p MIT's frelsningar vilka jag tycker hller vldigt hg kvalite.
Senast redigerad av Derivative 2011-11-06 kl. 22:06.
Citera
2011-11-06, 22:30
Medlem
Jag skulle tipsa om att gra massor av gamla tentor, finns bland annat hr: http://www.mai.liu.se/TM/kurser/TATA43/ lr du dig fem tentor s kommer du kunna alla, lycka till med pluggandet!
Citera
2011-11-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carema
Jag skulle tipsa om att gra massor av gamla tentor, finns bland annat hr: http://www.mai.liu.se/TM/kurser/TATA43/ lr du dig fem tentor s kommer du kunna alla, lycka till med pluggandet!

Det var ju inte riktigt det svaret jag var ute efter. Det r kanske ett bra tips om man bara vill kunna klara kursen. Jag r verkligen intresserad av matematiken jag lser och vill verkligen kunna det jag gr. Drav vore det kul att hra vad andra har fr bild av innehllet i kursen. Finns det ngra intressanta mnen i kursen som r intressanta att underska djupare?
Citera
2011-11-06, 23:00
Medlem
Har du bra koll p att anstta korrekta vinklar har du mnga pong gratis. D v s lr dig tolka vad som str och rita upp i ett koordinatsystem osv. Jag hade lite problem med det i brjan men nr jag vl fick koll p saken gick tentan galant.
Citera
2011-11-06, 23:32
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Det var ju inte riktigt det svaret jag var ute efter. Det r kanske ett bra tips om man bara vill kunna klara kursen. Jag r verkligen intresserad av matematiken jag lser och vill verkligen kunna det jag gr. Drav vore det kul att hra vad andra har fr bild av innehllet i kursen. Finns det ngra intressanta mnen i kursen som r intressanta att underska djupare?
Trna p parametisering. Det kan man i princip inte f nog av.

Derivera r rtt enkelt, och eftersom du r duktig s kan du skert hoppa ver detta tills vidare iaf, om du vill g snabbt fram.

Multipelintegraler r rtt s roligt och anvndbart ocks. Det svraste dr r troligen att p ett bra stt lyckas beskriva omrden som man integrerar ver. D behver man vara bra p att rita mngder. Lr dig om t.ex. kompakta mngder. Nr man klarar av detta bra s kan man hrleda en vldans massa formler om geometri. Fast de flesta utav dessa kan man gra med rotationsvolymer nd. Hur som helst r det alltid trevligt.

I vrigt s r det la lika bra att du kr igenom hela boken frn start till slut om du nd vill lra dig det grundligt. Det betyder ju inte att du skall rkna alla uppgifter, men att du iaf behandlar alla omrden. Som vanligt s br man bara brja rkna uppgifter man inte klarar av.

gl hf
Citera
2011-11-07, 08:00
Medlem
ewallgs avatar
Om du kan envariablelanalysen s r det inte speciellt svrt att generalisera det till flera dimensioner. S mitt tips r att se till att du kan riktigt bra envariabel frst. Sen s r det vl bara att rkna fr de grundlggande analyskurserna brukar vara vldigt berkningsintensiva och det r ngton som man bara blir bra p om man trnar mycket.

Ett generellt tips ska du f ocks; frsk att titta s lite i facit du bara kan.
Citera
2011-11-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derivative
Usch vilken arrogant attityd. Du frgade efter vad du br lgga fokus p, och du fick en tentasamling till svar. Tentor tar upp det man br lgga fokus p, ergo du fick svar p frgan.

Hur som helst. Derivator r ltt och det r precis samma sak som i envariabelfallet. Det man br lgga mest fokus p r vl kanske multipelintegraler och kurvintegraler, som vl ocks r den strsta delen av kursen.
Citera
2011-11-07, 10:50
Medlem
ewallgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkemacho
Usch vilken arrogant attityd. Du frgade efter vad du br lgga fokus p, och du fick en tentasamling till svar. Tentor tar upp det man br lgga fokus p, ergo du fick svar p frgan.

Hur som helst. Derivator r ltt och det r precis samma sak som i envariabelfallet. Det man br lgga mest fokus p r vl kanske multipelintegraler och kurvintegraler, som vl ocks r den strsta delen av kursen.

Attityden m vara lite risig. Men han har nd rtt, det finns inget bttre stt att misslyckas n att satsa p att rkna igenom gamla tentor. Det finns inget generellt recept fr att lsa de flesta uppgifter.
Citera
2011-11-07, 11:08
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Du frgade efter vad du br lgga fokus p, och du fick en tentasamling till svar. Tentor tar upp det man br lgga fokus p
Om man vill bli en rknemaskin eller ingenjr ja. Vanligen r det vl en eller tv bevisuppgifter och resten mekanisk rkning som r mer omfattande n svr.
Citera
2011-11-07, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewallg
Attityden m vara lite risig. Men han har nd rtt, det finns inget bttre stt att misslyckas n att satsa p att rkna igenom gamla tentor. Det finns inget generellt recept fr att lsa de flesta uppgifter.

Nja, om han tittar igenom ngon tentasamling fr han nd ett hum av vad som r viktigaste i kursen. Konsitgt vore annars, d skulle det vl kallas deltenta eller ngot. Med det inte sagt att han bara br rkna igenom tentorna och sedan tenta av kursen, men som sagt, tentorna ger en ganska bra verblick av vad som r det viktigaste i kursen, vilket var exakt vad TS efterfrgade.
Citera
2011-11-07, 11:51
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Nja, om han tittar igenom ngon tentasamling fr han nd ett hum av vad som r viktigaste i kursen. Konsitgt vore annars, d skulle det vl kallas deltenta eller ngot. Med det inte sagt att han bara br rkna igenom tentorna och sedan tenta av kursen, men som sagt, tentorna ger en ganska bra verblick av vad som r det viktigaste i kursen, vilket var exakt vad TS efterfrgade.

Det stmmer bra, tentorna ger en verblick ver det (som examinatorn tycker r) viktigaste i kursen, MEN det man inte fr gra r att bara rkna en massa tentor och sedan tro att man kan kursen, fr d lr man knappast f ngon vidare frstelse fr det man gr. TS br allts kolla igenom en tenta, se vad det r fr typ av uppgifter, oc hsedan ordentligt lra sig teorin bakom dessa uppgifter.
Citera
2011-11-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det stmmer bra, tentorna ger en verblick ver det (som examinatorn tycker r) viktigaste i kursen, MEN det man inte fr gra r att bara rkna en massa tentor och sedan tro att man kan kursen, fr d lr man knappast f ngon vidare frstelse fr det man gr. TS br allts kolla igenom en tenta, se vad det r fr typ av uppgifter, oc hsedan ordentligt lra sig teorin bakom dessa uppgifter.

Vilket r precis det jag sagt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in