Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-20, 00:16
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Hur lång tid tar era skov att läka? Har vissa symptom som går bort efter 2 sekunder typ domningar eller svårighet i balans

Är vid det här laget inte rädd att det ska vara ett skov utan mer något annat som tumör? Har haft symptom i 4 veckor nu men de förändrades ,är inte lika yr men dessa tillfälliga symtom gör mig rädda

Mina skov varade i ca 1-2 månader.
Smög sig på under 2-3 dygn. Efter kortisondropp 3 dagar + en vecka till började sakta sakta saaaakta
förbättringen. Dock så var varje steg i förbättring väldigt osäkert å instabilt innan förbättringen verkligen ville sitta i hela tiden. Man kan ju även sedan känna av gamla skov högst tillfälligt när man är trött etc.
Citera
2018-03-20, 19:37
  #266
Medlem
Ibland får jag symptom som varar i några sekunder,,,det kan vara bränningar,domningar på ena sidan från ansiktet neråt mot fötter.Är detta något som ms brukar göra?
Citera
2018-03-20, 23:57
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Ibland får jag symptom som varar i några sekunder,,,det kan vara bränningar,domningar på ena sidan från ansiktet neråt mot fötter.Är detta något som ms brukar göra?

Om det påminner om nåt du haft i skovet så ja. Jag kunder känna allt möjligt konstigt under tiden skovet läkte å tiden därefter samt ibland nu också . Jag hade känselpårkan generellt över hela kroppen utom huvudet under skovet. Kände stick men inte eller väldigt dåligt för vibration tryck värme kyla nör det var som värst .
Under läkningen kunde jag tex tro/känna som kalla eller heta vattendroppar på foten plötsligt eller vibrationer i fingrarnas eller tillfälliga domningar kunde också ibland kännas som nån drog ett tunt silkestyg över min hud helt plötsligt. Även vanligt att det kändes som att kläderna sätt kvar på kroppen en stund efter jag tagit av dem. (Weird). Sen hade jag sånt där symtom som har nåt namn men så att det känns som typ elstötar går genom kroppen nör man böjer huvudet framåt. Jäkligt obehagligt. (Heter det lhermittens kankse)
Efter några månader hade det mesta av detta så småningom läkt ut nör nerverna hittat på varann och läkt men ibland kan nån liten rest titta fram nån sekund eller minut.

Se till att få träffa en bra läkare som tat sig tid att lyssna på alla funderingar å se till att du får svar på allt dina fundrar på om sjukdomen .
Citera
2018-03-26, 13:01
  #268
Medlem
Någon som har mabthera,när började ni o hur gick det?
Citera
2018-03-29, 23:24
  #269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Någon som har mabthera,när började ni o hur gick det?

Ingen som har nått svar?
Citera
2018-04-03, 18:13
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Någon som har mabthera,när började ni o hur gick det?

Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Ingen som har nått svar?

Bara du å jag som läser/skriver här verkar det som... å det var ett tag sen jag var in här också.

Jodå, jag har Mathera. Fick första omgången i höstas och har nyss fått svar på min första MR efter mabthera starten, å det såg bra ut. Inget nytillkommet å ingen aktiv inflammation under de har 4-5 månaderna så de blir väl en till omgång när det gått 6 månader.

Jag hade ingen särskild reaktion vid behandlingen utan det flöt på bra.

Kände mig lite trött dagen efter bara. (Vet inte om det var fysiskt pga själva medicinen eller om det var en helt psykisk reaktion före/efter medicinen att man spänt sig , å sovit dåligt natten innan, å sen slappnade av när det var klart)

Mår fint.

Om du ska få Mabthera; Se till att ha nån ljudbok, vanlig bok, tidningar, kanske en padda med nedladdade film på etc. Det är trööökit å sitta fast i en slang på sjukhuset. Å första gången tar ju extra lång tid.
Citera
2018-04-03, 20:14
  #271
Medlem
En släkting till mig får Mabthera, och hen är mycket nöjd. Hen fick det nästan direkt efter första skovet och hen har inte haft några problem sedan behandlingen började.
Citera
2018-04-05, 15:54
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Bara du å jag som läser/skriver här verkar det som... å det var ett tag sen jag var in här också.

Jodå, jag har Mathera. Fick första omgången i höstas och har nyss fått svar på min första MR efter mabthera starten, å det såg bra ut. Inget nytillkommet å ingen aktiv inflammation under de har 4-5 månaderna så de blir väl en till omgång när det gått 6 månader.

Jag hade ingen särskild reaktion vid behandlingen utan det flöt på bra.

Kände mig lite trött dagen efter bara. (Vet inte om det var fysiskt pga själva medicinen eller om det var en helt psykisk reaktion före/efter medicinen att man spänt sig , å sovit dåligt natten innan, å sen slappnade av när det var klart)

Mår fint.

Om du ska få Mabthera; Se till att ha nån ljudbok, vanlig bok, tidningar, kanske en padda med nedladdade film på etc. Det är trööökit å sitta fast i en slang på sjukhuset. Å första gången tar ju extra lång tid.
Tog några blodprov innan mabhtera nu precis fick jag rtt kallelse till datortomografi av bröstkorg remiss skickad av min neurolog?? Är detta något fel eller möjligt? Kan de ha upptäckt något galet i blodet? Wtf liksom
Citera
2018-04-05, 20:19
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Tog några blodprov innan mabhtera nu precis fick jag rtt kallelse till datortomografi av bröstkorg remiss skickad av min neurolog?? Är detta något fel eller möjligt? Kan de ha upptäckt något galet i blodet? Wtf liksom

Vad betyder ”rtt” ?

Jag tog blodprover i två omgångar, en gång var det nåt fel på ett värde som sen blev bra igen av sig själv. Å sen va sänkan lite hög, men det var bara en förkylning som hann lägga sig innan behandlingen. Magnetröntgen av huvud/hals bör man ju ha gjort stax innan också. I övrigt vet jag inte. Min läkare brukar iaf alltid informera om nåt inte är bra men när allt är okej kan det va lite si å så med informationen.
Citera
2018-04-05, 21:04
  #274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Vad betyder ”rtt” ?

Jag tog blodprover i två omgångar, en gång var det nåt fel på ett värde som sen blev bra igen av sig själv. Å sen va sänkan lite hög, men det var bara en förkylning som hann lägga sig innan behandlingen. Magnetröntgen av huvud/hals bör man ju ha gjort stax innan också. I övrigt vet jag inte. Min läkare brukar iaf alltid informera om nåt inte är bra men när allt är okej kan det va lite si å så med informationen.
Ville skriva ett inte rtt

Men datormografi av bröstkorg ? Det har väl inte med ms att göra?
Citera
2018-04-05, 21:08
  #275
Medlem
NovaOculuss avatar
Hur ser slutskedet ut vanligtvis? Frågar åt en kompis. Hen är sängliggandes på fulltid och kan ej röra sig förutom huvudet.
Citera
2018-04-05, 21:10
  #276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Hur ser slutskedet ut vanligtvis? Frågar åt en kompis. Hen är sängliggandes på fulltid och kan ej röra sig förutom huvudet.
Hur länge hade han ms o hur gammal är han ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback