Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-20, 07:38
  #145
Medlem
Sezlows avatar
Jag tittar in igen.
Inte mycket har ändrats. Jag tränar nu mer på gymmet. Oftast blir det 2x2 timmar ibland t.o.m. 3x2 timmar. Yogan och det vanlig passet rehabgympa har jag lagt på is. Jag är morgonpigg och de dagar jag inte jobbar brukar jag gå till gymmet 3,5 km. Där kör jag igång 5:30 och kämpar till 7:30. Tar en skön dusch och går sedan igenom sta'n till hemmet.
Jobbar gör jag fortfarande med 75% (i den mån jag nu visar allvar). FK vill ändra min sjukskrivning till sjukersättning, jag orkar inte gå emot.



Tuggar i mig Modafinil, Citodon, Baklofen och Lyrica på daglig basis.
Zolpidem, Stilnoct och Propavan tar jag av och till på kvällen.
Citera
2016-12-30, 11:41
  #146
Medlem
Alplandskaps avatar
Hej!

Är detta den stora ms-tråden?

Är under utredning, ska göra ryggmärgsprov och en andra MR efter helgerna.

Ville bara säga hej!

/Alplandskap
Citera
2016-12-30, 13:33
  #147
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Hej!

Är detta den stora ms-tråden?

Är under utredning, ska göra ryggmärgsprov och en andra MR efter helgerna.

Ville bara säga hej!

/Alplandskap

Vad har du haft för symptom?
Citera
2016-12-30, 14:04
  #148
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Vad har du haft för symptom?
Parestesier. Problem med ett ben. Lhermittes tecken. Abnorm trötthet.

(Samt ett antal symtom som jag i efterhand kan koppla till ms, men som jag just då negligerade/ignorerade.)

MR med typiska plack, både till utseende och lokalisation.

/Alplandskap
Citera
2017-01-01, 18:51
  #149
Medlem
Sezlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Parestesier. Problem med ett ben. Lhermittes tecken. Abnorm trötthet.

(Samt ett antal symtom som jag i efterhand kan koppla till ms, men som jag just då negligerade/ignorerade.)

MR med typiska plack, både till utseende och lokalisation.

/Alplandskap

Om du har MS, så säger jag välkommen till vår "sjuka gemenskap".
Citera
2017-01-01, 18:54
  #150
Medlem
Sezlows avatar
Träna är ett måste för mig/de/oss med MS.
Jag, t..ex. var på gymmet redan sex denna nyårsdags morgon och körde i två timmar. Ingen rast ingen ro, det gäller att bara gno.

Citera
2017-01-01, 18:57
  #151
Medlem
Sezlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Jag tittar in igen.
Inte mycket har ändrats. Jag tränar nu mer på gymmet. Oftast blir det 2x2 timmar ibland t.o.m. 3x2 timmar. Yogan och det vanlig passet rehabgympa har jag lagt på is. Jag är morgonpigg och de dagar jag inte jobbar brukar jag gå till gymmet 3,5 km. Där kör jag igång 5:30 och kämpar till 7:30. Tar en skön dusch och går sedan igenom sta'n till hemmet.
Jobbar gör jag fortfarande med 75% (i den mån jag nu visar allvar). FK vill ändra min sjukskrivning till sjukersättning, jag orkar inte gå emot.



Tuggar i mig Modafinil, Citodon, Baklofen och Lyrica på daglig basis.
Zolpidem, Stilnoct och Propavan tar jag av och till på kvällen.

Jo, de gjorde det, nu under sistlidna senhöst.
FK baxade in mig i sjukersättningssystemet, där sitter jag kvar till jag är 65.

25% pensionär med rätten till pensionärsrabatt på en del ställen.
Citera
2017-01-01, 23:15
  #152
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Om du har MS, så säger jag välkommen till vår "sjuka gemenskap".
Tack! :-) Jag ska inte ta ut något i förskott, men jag skulle bli förvånad om det visade sig vara något annat. Eller inget!? Håller tummarna för neuroborrelios.

Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Träna är ett måste för mig/de/oss med MS.
Jag, t..ex. var på gymmet redan sex denna nyårsdags morgon och körde i två timmar. Ingen rast ingen ro, det gäller att bara gno.

Bra där! Klockan sex på nyårsdagens morgon... Imponerande! Misstänker att du var den enda på plats!?

Jo, jag tränar. Och kommer att göra det mer genomtänkt och seriöst om jag får en diagnos. Peppar, peppar! Det är ju inte alla som är så lyckliga att de kan eller orkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Jo, de gjorde det, nu under sistlidna senhöst.
FK baxade in mig i sjukersättningssystemet, där sitter jag kvar till jag är 65.

25% pensionär med rätten till pensionärsrabatt på en del ställen.
Beklagar, om det inte var det du ville. Hoppas att du kan använda tiden till träning och vila, så att det gagnar dig i alla fall. :-)

Hör av mig när utredningen är klar. Gott Nytt År!

/Alplandskap
Citera
2017-01-02, 18:22
  #153
Medlem
Sezlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Tack! :-) Jag ska inte ta ut något i förskott, men jag skulle bli förvånad om det visade sig vara något annat. Eller inget!? Håller tummarna för neuroborrelios.


Bra där! Klockan sex på nyårsdagens morgon... Imponerande! Misstänker att du var den enda på plats!?

Jo, jag tränar. Och kommer att göra det mer genomtänkt och seriöst om jag får en diagnos. Peppar, peppar! Det är ju inte alla som är så lyckliga att de kan eller orkar.

/Alplandskap

Jag hoppas det inte är MS som du har, d.f.a. det är mycket obehagligt.

Nä jag var inte ensam på gymmet, det droppade in folk redan efter en kvart.
Det är nu inte så att alla studenter festar här i staden, det finns de som är lite av träningsnarkomaner också.

Om man inte tränar i tid, så missar man chansen och sedan är det kört.

Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap

Beklagar, om det inte var det du ville. Hoppas att du kan använda tiden till träning och vila, så att det gagnar dig i alla fall. :-)

/Alplandskap

Nä... jag ville vara sjukskriven inte pensionär.

Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap

Hör av mig när utredningen är klar. Gott Nytt År!

/Alplandskap

OK, Gott Nytt År.

/Sezlow
Citera
2017-01-09, 02:01
  #154
Medlem
Det första jag vill säga är att jag verkligen tänker på er . Ni gör det så jävla bra som kämpar med detta varje dag.

Jag har en nära anhörig med MS sen 10 år tillbaka .
Det har varit svårt och prata om detta. I några år nu har det kommit mer och mer att vi pratar om det , hur de gick hos läkaren osv .
Igår var första gången jag googlade MS. Jag har vetat i stora drag vad de innebär , men har varit så fruktansvärt rädd för vad jag kommer att läsa.

Senast nu fick jag läsa brevet från sjukhuset, det stod att dom inte "hittat" något. Minns ej exakt ..det var en lättnad.

Personen tar spruta, Avonex.
Lever som vanligt , jobbar heltid med ett fysiskt aktivt arbete.
Har känt att det varit "lugnt"

Men i höstas börja jag märka håravfall, ögonbrynen är nästintill obefintlig , samma med armarna ..
Fått tunnare och vitare hår på kort tid.

Kan någon säga vad som händer ? Har detta med sjukdomen att göra?

Allt det här tär på mig nått så fruktansvärt och gråter mig tills varje natt, känner mig så maktlös..
Citera
2017-01-12, 09:11
  #155
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Nä... jag ville vara sjukskriven inte pensionär.
Jag förstår. Någon på Försäkringskassan har alltså suttit och bestämt att det är helt otänkbart att du kan börja jobba 100% igen. Sverige är fantastiskt. Man kan fråga sig hur mycket det sparas på att du får pensionspengar istället för sjukpenning. Varför kan man inte se det ur det mänskliga perspektivet? Vill man som arbetstagare jobba 100% eller kämpa mot 100% så ska man få göra det. Snacka om att förlora sin autonomitet.

Styrkekramar till dig!

/Alplandskap
Citera
2017-01-12, 10:21
  #156
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris08
Det första jag vill säga är att jag verkligen tänker på er . Ni gör det så jävla bra som kämpar med detta varje dag.

Jag har en nära anhörig med MS sen 10 år tillbaka .
Det har varit svårt och prata om detta. I några år nu har det kommit mer och mer att vi pratar om det , hur de gick hos läkaren osv .
Igår var första gången jag googlade MS. Jag har vetat i stora drag vad de innebär , men har varit så fruktansvärt rädd för vad jag kommer att läsa.

Senast nu fick jag läsa brevet från sjukhuset, det stod att dom inte "hittat" något. Minns ej exakt ..det var en lättnad.

Personen tar spruta, Avonex.
Lever som vanligt , jobbar heltid med ett fysiskt aktivt arbete.
Har känt att det varit "lugnt"

Men i höstas börja jag märka håravfall, ögonbrynen är nästintill obefintlig , samma med armarna ..
Fått tunnare och vitare hår på kort tid.

Kan någon säga vad som händer ? Har detta med sjukdomen att göra?

Allt det här tär på mig nått så fruktansvärt och gråter mig tills varje natt, känner mig så maktlös..
Fruktansvärt rädd behöver man inte vara. Inte ens de som har ms behöver vara det. Idag finns det effektiva bromsmediciner och behandlingen strävar mot att patienter med ms ska vara symtomfria (dvs att inflammationerna ska hållas på så låg nivå som möjligt).

Eftersom din släkting lever som vanligt, jobbar heltid och dessutom är fysiskt aktiv låter det inte som att det finns något att oroa sig över alls.

Jag har hör att de som provar cytostatika mot ms kan drabbas av håravfall. Men Avonex (interferon beta) ska inte ge håravfall? Håravfallet behöver ju inte vara kopplat till ms:en.

Att din släkting har öppnat upp sig om sjukdomen och vill prata tycker jag låter positivt och trevligt. Häng på! Lär dig mer om ms!

Ms är en sjukdom som går i skov, mellan skoven kan man vara helt besvärsfri. Inflammationerna avtar dessutom med åldern. (Stoppar vid 50 sa min neurolog - men det tycker jag lät lite väl positivt!?)

/Alplandskap
__________________
Senast redigerad av Alplandskap 2017-01-12 kl. 10:24.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback