2013-11-02, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah

The Anchor Bible Dictionary Sägs följande: ”Vissa omständigheter tyder på att tetragrammet, Guds namn, Jahve, förekom i några eller alla citat från GT [Gamla testamentet] i NT [Nya testamentet] när NT först skrevs.”
Forskaren George Howard säger: ”Eftersom tetragrammet fortfarande fanns med i de exemplar av den grekiska bibeln [Septuaginta] som utgjorde Skriften för fornkyrkan, är det rimligt att tro att de som skrev NT bibehöll tetragrammet i bibeltexten när de citerade från Skriften.”

Jag plockade precis fram artikeln från THE ANCHOR BIBLE DICTIONARY. Den finns i vol. 6, s. 392,393. Det visar sig att författaren till artikeln är George Howard. Han har undertecknat den. Vår gode debattör Ekasnah kunde inte veta att de två källor han anförde i verkligheten bara var en källa, en källa som inga textforskare tar på allvar.

Men medan Ekasnah är ursäktad är inte Vakttornssällskapet det. För de som placerat de aktuella citaten i Jvs litteratur måste ha varit fullt på det klara med hur det förhöll sig. Men de kunde inte motstå frestelsen att försöka få det att se ut som om den aktuella uppfattningen hade större stöd än den i verkligheten hade.
Citera
2013-11-02, 10:13
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Trams och idioti. Lev ditt liv som du vill, och sluta fråga andra, för du är ändå inte villig att lyssna till svaret. Det är nog som du själv säger, att du

Det är ditt val att leva det liv du vill och ha dom utsikter som du hoppas på. Om du hoppas att du bedöms som ond så är det ditt eget val, jag tvår mina händer.

Du, jag är villig att lyssna på svaret. Men sedan för att jag ska kunna lyssna på svaret så måste det vara ett svar på den fråga jag ställde och inte något annat. Eller är det så att du inte kan ge mig ett svar på det jag svarade utan måste svara på något annat?

Japp, jag lever det liv jag vill men det gör väl inte mig ond för det. Men ja, under de premisser du presenterar så föredrar jag nog att bedömas som ond. Det innebär dock inte att jag kommer göra några förändringar i mitt sätt att leva.
Citera
2013-11-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Du, jag är villig att lyssna på svaret. Men sedan för att jag ska kunna lyssna på svaret så måste det vara ett svar på den fråga jag ställde och inte något annat. Eller är det så att du inte kan ge mig ett svar på det jag svarade utan måste svara på något annat?

Jag förstår inte vad det är jag inte har svarat på.

Citat:
Japp, jag lever det liv jag vill men det gör väl inte mig ond för det. Men ja, under de premisser du presenterar så föredrar jag nog att bedömas som ond. Det innebär dock inte att jag kommer göra några förändringar i mitt sätt att leva.

Nej inte föredrar, du sade att du hoppas att du bedöms som ond.
Citera
2013-11-02, 12:24
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:

Är inte det i sammanhanget PRECIS samma sak?
Citera
2013-11-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDolving
De 144.000 är speciellt utvalda. (Fråga mig inte hur eller varför)

Dom smorda vet att dom ska till himlen eftersom Gud vittnar detta genom hans ande:

"ni har fått en ande som ger söners rätt så att vi kan ropa: ”Abba! Fader!” Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn." (Romarna 8:15,16 Bibel2000)

När dom smorda föreställer sig framtiden så ser dom ett liv i himlen, när jag föreställer mig framtiden så handlar det om frisk luft, vacker natur, god mat och umgås med djur. Detta existerar inte i himlen, jag kan inte förstå eller föreställa mig hur det skulle vara i himlen, men dom smorda ser det som något naturligt.

Att dom är utvalda är en sak mellan dom och Gud, ingen annan kan avgöra detta förutom dom själva. Det finns alltså inte någon som utser vilka som är smorda eller inte, utan det avgör dom smorda själva.

Smorda finns i olika församlingar runt om på jorden, och det enda sättet att se att dom är smorda är att dom tar del av brödet och vinet vid åminnelsen varje år, annars är dom som alla andra Jehovas vittnen.

Citat:
och är en fraktion av de Jehovas Vittnen som kommer att styra med Jesus i himmelen, över den nya världsordningen (Efter harmageddon, så blir jorden ett paradis, där en gudomlig regering styr, och resterande rättfärdiga kommer leva på Jorden.)

Efter harmageddon kommer först tusenårsriket, sedan blir jorden ett paradis.

Citat:
Majoriteten av människor som kommer få leva i paradiset, kommer leva på Jorden.

Helt enkelt för att paradiset är detsamma som jorden. Paradiset finns inte i himlen, i himlen finns varken mat, djur eller natur.

Citat:
Dessa så kallade utvalda, är väldigt ovanliga inom organisationen, och bara få församlingar har någon.

Dessa personer får ingen högre status på något sätt. Men de "vet" att de är kallade av Jehova tydligen. Om jag förstått det hela rätt.

Ja det stämmer.
Citera
2013-11-02, 12:55
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Vad meningen med denna verklighet är när det kommer något bättre efteråt, varför vi inte bara kan stryka denna och gå direkt till det bättre som kommer efteråt.

Citat:

Detta, kära du, är ett ypperligt exempel på semantik då Norrbottens har helt rätt att det har samma betydelse i detta sammanhanget.
Citera
2013-11-02, 13:15
Medlem
Citat:
Om jag minns rätt, så pratar de om ett 1000 årigt rike. Den första delen av paradiset,

Nej tusenårsriket är inte en del av paradiset. Paradiset betyder en värld utan Satan och onda människor. Under tusenårsriket är Satan bunden i ett fängelse, så att människor har möjlighet att uppnå fullkomlighet så att det blir samma situation som Adam och Eva hade. Då kommer Satan att släppas ut ur sitt fängelse för att för en sista gång försöka förleda människorna.

Dom som då fortsätter att vara trogna Gud och hans lagar kommer att få överleva till paradiset. Alla andra slängs i den brinnande sjön som är en symbol för evig tillintetgörelse, alltså att man dör och upphör att existera för alltid.

Och jag såg en ängel komma ner från himlen med nyckeln till avgrunden och en stor kedja i handen. Och han grep draken, ormen från urtiden som är Djävulen och Satan, och band honom för tusen år och kastade ner honom i avgrunden och låste och förseglade ingången för att han inte skulle förföra folken förrän de tusen åren hade gått. Sedan skall han släppas lös för en kort tid.(Upp 20:1-3 Bibel2000)

var och en dömdes efter sina gärningar. Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön. Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön.(Upp 20:13-15 Bibel2000)

Här står det om paradiset:

Och jag såg en ny himmel och en ny jord. Ty den första himlen och den första jorden var borta, och havet fanns inte mer. Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man. Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.” (Upp 21:1-4 Bibel2000)

Citat:
då människor får välja vad de egentligen vill. Enligt JV kommer MÅNGA få återuppstå. T.ex alla människor under de mörka tidsåldrarna, och alla som inte fått chansen till att bli predikade för, eller hört talas om Jehova.

Ja både rättfärdiga och orättfärdiga som levt i alla tider kommer att få en uppståndelse och en chans att omvända sig till Gud:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda. " (Apg 24:15 Bibel2000)

Citat:
Alla dessa människor, ska alltså få bestämma sig i denna första fas. Man kan väl kalla det ett slutgiltigt test. (Tror jag)

Ja eller sista prövningen från Satan.

Citat:
Så långt ifrån alla JV kommer att få återuppstå. Enligt dem själva. Det är Gud som dömer, att de sedan spekulerar i vilka som ska få göra det, är oväsentligt. Det vet ingen, om man läser bibeln.

Ja ingen vet hur Gud kommer att döma, det står bara om en stor skara som överlever harmageddon. Om det innebär att en minoritet eller majoritet av Jehovas vittnen tillhör denna skara, och resten är andra människor med rätt hjärteinställning kan vi inte veta. Men vi tror majoriteten av denna skara tillhör Jehovas vittnen, och bland dom kan det finnas andra människor som har rätt hjärteinställning.

Men Jesus sade att det kommer att vara väldigt få på jorden som kommer att vandra på den rätta vägen, och därmed överleva harmageddon:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.(Matteus 7:13-14 Bibel2000)
Citera
2013-11-02, 13:17
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Alla andra slängs i den brinnande sjön som är en symbol för evig tillintetgörelse, alltså att man dör och upphör att existera för alltid.

Jepp. För när vi snackar brinnande sjöar och annat otäckt, då är det naturligtvis symboliskt.

Citat:
Om det innebär att en minoritet eller majoritet av Jehovas vittnen tillhör denna skara, och resten är andra människor med rätt hjärteinställning kan vi inte veta.

Eller, om vi nu ska vara lite ärliga för omväxlings skull så kan du/ni inte veta om ens ETT ENDA jehovas vittne tillhör den skaran.
Senast redigerad av Norrbottens 2013-11-02 kl. 13:24.
Citera
2013-11-02, 13:32
Medlem
Citat:
Vad meningen med denna verklighet är när det kommer något bättre efteråt, varför vi inte bara kan stryka denna och gå direkt till det bättre som kommer efteråt.

Jo jag har svarat på detta:

Citat:
Det enkla korta svaret är att Gud tillåter ondskan eftersom han är rättfärdig och rättvis, han tillåter hans skapelse att ha åsikter om hans styre och skapelse av jorden och människorna, även om det handlar om onda åsikter och avsikter.

Jag sade ju att det var ett kort svar, om du inte förstod vad jag sade så hade du kunnat fråga mig istället för att anklaga mig för att inte svara på frågan.

Du förstår inte att den tid vi lever nu handlar om en stridsfråga som måste avgöras, om vem som har rätten att bestämma vad som är gott och ont. Den här tiden går inte att stryka, för då skulle inte frågan bli besvarad, frågan om mänskligt styre är bättre än Guds styre.

Människan har fått tid på sig att bevisa att dom kan styra jorden utan Guds inblandning, för min del är frågan avgjord, människors styre leder till misär och ondska på jorden. Men inte bara jag måste övertygas, även andra människor på jorden och den andliga världen som ser på måste övertygas.

När detta är helt klart avgjort, att Guds styre över jorden är den bästa, kommer Gud att agera på jorden genom Jesus, som kommer att ta bort dom onda som förstör för dom andra som vill leva i en fredlig värld under Guds styre.

Citat:
Detta, kära du, är ett ypperligt exempel på semantik då Norrbottens har helt rätt att det har samma betydelse i detta sammanhanget.

Inte riktigt, men jag släpper det.
Citera
2013-11-02, 13:44
Medlem
Citat:

Jag sade ju att det var ett kort svar, om du inte förstod vad jag sade så hade du kunnat fråga mig istället för att anklaga mig för att inte svara på frågan.

Du förstår inte att den tid vi lever nu handlar om en stridsfråga som måste avgöras, om vem som har rätten att bestämma vad som är gott och ont. Den här tiden går inte att stryka, för då skulle inte frågan bli besvarad, frågan om mänskligt styre är bättre än Guds styre.

Människan har fått tid på sig att bevisa att dom kan styra jorden utan Guds inblandning, för min del är frågan avgjord, människors styre leder till misär och ondska på jorden. Men inte bara jag måste övertygas, även andra människor på jorden och den andliga världen som ser på måste övertygas.

När detta är helt klart avgjort, att Guds styre över jorden är den bästa, kommer Gud att agera på jorden genom Jesus, som kommer att ta bort dom onda som förstör för dom andra som vill leva i en fredlig värld under Guds styre.

Är meningen med vårt liv på den här jorden att avgöra vem som ska vinna rätten att definiera gott och ont? Tänk om det är de "onda" som vinner?
Citera
2013-11-02, 13:46
Medlem
Citat:

Vem är det som kommer att avgöra huruvida Guds styre över jorden är det bästa eller inte? Kommer det avgörandet ske med demokratiska medel?

Edit:
Förlåt om mina frågor är irrelevanta men hänger faktiskt inte alls med i ditt resonemang.
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-11-02 kl. 13:48.
Citera
2013-11-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ja ingen vet hur Gud kommer att döma, det står bara om en stor skara som överlever harmageddon. Om det innebär att en minoritet eller majoritet av Jehovas vittnen tillhör denna skara, och resten är andra människor med rätt hjärteinställning kan vi inte veta. Men vi tror majoriteten av denna skara tillhör Jehovas vittnen, och bland dom kan det finnas andra människor som har rätt hjärteinställning.

Men Jesus sade att det kommer att vara väldigt få på jorden som kommer att vandra på den rätta vägen, och därmed överleva harmageddon:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.(Matteus 7:13-14 Bibel2000)

Hmmm? Blir det en "stor skara" eller blir det "väldigt få"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in