Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-12-26, 16:36
  #1
Medlem
Jag skulle vilja kunna pressa olja ur frön, t ex solrosfrön, sesamfrön, linfrön, etc. Jag har sökt på nätet efter "oljepress", men det billigaste jag hittat är en tillsats till en matberedare, den kostar över 7000 kr, förutom själva matberedaren. Eftersom det är lite för dyrt för mig, särskilt för de mängder det är frågan om (max ett par dl) undrar jag om det finns nåt annat sätt? Ett tag tänkte jag försöka använda en vitlökspress, men de är för klena och kan t o m gå sönder när man använder dem till vitlök. Har även tänkt på att försöka bygga nån slags press av en domkraft eller ett skruvstäd, men saknar f n verktyg till detta. Är det nån som har nån idé om hur man kan pressa olja ur frön på ett enklare sätt?
Citera
2004-12-29, 07:48
  #2
Medlem
Flyttad

Svaren lät vänta på sig i vetenskapsforumet och det här kan ju passa rätt bra här borta bland kockar och kokerskor också så jag flyttar hit den.
Citera
2004-12-29, 11:19
  #3
Medlem
JustMes avatar
Bygg en egen, eller hitta en mekanisk verkstad som kan hjälpa dig. Steg för steg-beskrivning finnes på;

http://journeytoforever.org/biofuel_.../oilpress.html
Citera
2004-12-29, 11:53
  #4
Medlem
Hispers avatar
Jag vet att det i Örebro finns ett företag som säljer saker avsedda lantbruk/skogsbruk och därtil hörande hushåll. Och med hushåll menar jag då utrustning för att ta hand om en slaktad älg, rostfria hinkar, köttkvarnar, fruktpressar osv. Då de säljer bla fruktpressar skulle jag inte vara förvånad om de inte har den typ av press som de letar efter. De har en stor website som man kan leta på.

Problemet är att jag inte kommer ihåg företagsnamnet Jag har försökt med gula sidorna men inte hittat. Frugan vet det men hon är inte hemma.

Har du kollat med Odal, Lantmännen, Granngården eller vad tusan de heter nu för tiden. Dit bönderna går för att handla smått och gått.

Helt plötsligt kom frugan hem! Företaget heter Nima och vid en hastig koll så verkar de inte ha det du eftefrågar men kontakta dem gärna. Vår erfarenhet av dem är att de gärna hjälper kunden, så har de inte själva så kan de kanske tipsa.

Om du hittar något så lägg gärna upp infon här, låter intressant det du efterfrågar.
Citera
2004-12-29, 17:18
  #5
Medlem
Tack för svaren! Sidan om hur man bygger en press av en domkraft var bra, det verkar inte allt för svårt och såna domkrafter som används i beskrivningen är ganska billiga. Jag sparar beskrivningen tills jag har möjlighet att bygga en oljepress.

Hisper: Nima hade konstigt nog ingen oljepress, det närmaste jag hittade var en liten universalpress som ev skulle gå att använda. De verkar dock ha en del annat intressant, tack för tipset.

Jag har sen tråden startades testat att försöka framställa olja ur mandel, mixade 200 g i en matberedare, testade med och utan vatten, men det enda jag fick var mandelmos. Jag trodde att oljan skulle flyta upp, men det gjorde den tyvärr inte. Har även testat att pressa apelsinskal i en vitlökspress för att få apelsinolja, men apelsinskalen kom bara ut genom hålen på samma sätt som vitlök. Jag önskar att det fanns ett enkelt sätt att framställa olja i små mängder utan dyra/komplicerade maskiner, men hittils har jag inte kommit på nåt som fungerar.
Citera
2004-12-29, 17:39
  #6
Medlem
Hispers avatar
Nu har du ju inte berättat till vad du skall ha din olja och i vilka volymer. Men är det själva oljorna som är målet och du inte "måste" ha koll på tillverkingen så är Crearome en intressant leverantör. Deras oljor är, enligt dem själva, OK map tillsatser, 100% vegetabiliska osv.

Man tror först att de endast satsar på oljor för skänhetsmedel men läser man på lite så har de även produkter för naturmedicin och mat.

Allt mao
Citera
2004-12-30, 18:56
  #7
Medlem
Crearome känner jag till, de nämns bl a på Shenet och i en bok jag har om tvåltillverkning. Jag var väl mest intresserad av tanken på att kunna tillverka olja själv, vet inte vad jag ska ha den till än, ev räcker det med några matskedar. T ex skulle det vara kul att göra mandelolja eller olja av apelsin, nejlikor, kanel mm. Jag har läst en del om oljor på Shenet, tyvärr står det inget om hur man kan framställa dem själv. Alla oljor framställs inte genom pressning, en del, t ex pepparmyntsolja framställs genom vattendestillation, medan andra extraheras med lösningsmedel. Jag tänkte ett tag att jag skulle framställa apelsinolja genom att lägga apelsinskal i alkohol, men eftersom ren alkohol är för svårt att få tag i och T-sprit innehåller denatureringsmedel provade jag med aceton. Enda problemet är nu att bli av med acetonen, jag kan inte ha det stående för avdustning i lägenheten och om jag ställer det i källaren kommer det säkert någon med en tändsticka...
Citera
2012-10-10, 19:37
  #8
Medlem
alldens avatar
http://www.piteba.com/

Billig oljepress, mekanisk och manuell. Mycket enkel och billig. Verkar bra, har inte testat själv men funderar på att. Vet dock inte hur bra det är att man måste hetta upp själva kammaren till ca 70 grader. Förstörs oljans vitaminer eller kemiska sammansättning på något sätt av det? Så klart olika för olika oljor men vet någon var man hittar sådan information?

Sök på Youtube efter Piteba
__________________
Senast redigerad av allden 2012-10-10 kl. 19:45.
Citera
2013-08-25, 00:40
  #9
Medlem
Det finns nog ingen större poäng med att pressa olja själv om man ska hetta upp den rejält, då går det nog lika bra att köpa den. Poängen är väl att få alla näringsämnen, och smakämnen från den färska kallpressade oljan..

Jag hitta en kallpress, finns att köpa på blocket! Funkar över förväntan. Oljan smakar fantastiskt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback