Citat:
Ursprungligen postat av
Taalmannen
En intervju med landets mest kända "klimatforskare" publicerades idag på DI under rubrik
Klimatforskaren avfärdar skräckscenario. Kolla kommentarerna, de flesta har inte gått på klimatpropagandan!
Bra att sansade sådana får publicitet, dock håller jag inte med om allt han säger. Det som stör mig mest är: ”
Den obetydliga uppvärmning vi hittills haft är harmlös, men helt klart kan problem mot senare hälften av detta sekel inte uteslutas, och det är nödvändigt att världen utvecklar mer effektiva metoder att producera och använda energi.”
Hur skulle det ”helt klart” kunna bli problem långt senare? CO2:s effekt på GMT anses ju vara logaritmiskt avtagande, och det som återstår till en fördubbling av CO2-halten i atmosfären kan på sin höjd ge max +0,3°C till.
Har läst tråden ett tag nu och har min åsikt om detta. Känner mig tämligen säker på vad jag tror på.
Denna artikeln känns lite försiktig, som att professorn vill säga mer men förstår vilken foliehatt han hade fått om han öppnat sig helt. Lite som fettlarmen som kommer med jämna mellanrum men som nu avfärdas av en hel hög forskare; mättat fett innebär ingen ökad risk för hjärt- kärlssjukdomar. Man har vetat det länge men att basunera ut det för mycket skulle bara ge omvänt resultat. Att omvärdera sina ställningstaganden oavsett om det är klimatet eller fettet är en långsam process för etablissemanget.
Jag tror inte ett dugg på dessa alarmerande skräckscenarion som målas upp med konflikter som till exempel krig i sviterna av klimatförändringarna. Då tror jag mer på konflikter av de begränsningar och de skatter som kommer att tas ut av oss tills vi stryper oss själva.
Att gång på gång skicka ett knytnävsslag i nyllet på oss för att vi ska uppfylla "klimatmålen" när tredje världen ser ut som den gör kommer inte att påverka klimatet. Inte heller om tredje världen skulle uppfylla klimatmålen skulle vi se en förändring av klimatet. Om hundra år skrattar de åt de tokiga politikerna som trodde att de kunde påverka klimatet genom att begränsa folks levnadsstandard.