2013-01-15, 16:06
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Det är en viktig del i den totala kunskapsmassan och bör ses tillsammans med samband som att den totala CO2 koncentrationen ökat (kraftigt) det senaste århundradet i atmosfären, efter att under lång tid varit förhållandevis stabil och att vi utan tvekan sen industrialiseringens start tillfört generellt ökande mängder fossilt kol till atmosfären.
Detta tillsammans med kunskap om hur kolets kretslopp fungerar skulle jag säga ger en klart tillräcklig grund för att påstå att CO2 koncentrationen har ökat betydande de senaste ca hundra åren, och att ökningen beror på mänsklig aktivitet.

Tack för ditt svar! Tyvärr besvarar detta inte den första frågan som jag ställde! Artikeln som du länkade till svarar inte på frågan om den totala CO2 koncentrationen. Du skriver då;

Citat:
...bör ses tillsammans med samband som att den totala CO2 koncentrationen ökat (kraftigt) det senaste århundradet i atmosfären.

Detta börjar likna cirkelargument, eller missförstår jag dig?
Citera
2013-01-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det som jag inte kan släppa med undersökningarna är att man, så vitt jag sett, inte använder samma metoder för att mäta CO2 halten för dagens utsläpp som de historiska siffror man matar in.

Förstår inte riktigt hur du menar där. De mätningar som genomförts i modern tid är ju direkta mätningar på den faktiska luftmassan vid mättillfället, att den metoden inte går att använda för tidsperioder längre bak i tiden är ju ganska självklart, och därför måste man använda sig av andra metoder, men jag kanske missuppfattade vad du menar? Att mäta dagens halter genom att ta borrprover är ju av naturliga skäl väldigt opraktiskt. Sen är det såklart relevant att för de perioder man ändå har faktiska provtagningsresultat och t.ex borrprover jämföra dessa, men det blir ju en viss fördröjning.

Citat:
Läste någon undersökning för ett par år sedan om borrkärnor (tror det var från Grönland) och det nämndes ingenting om CO2 halterna i de yngsta lagren utan endast sådana längre bak i tiden.

Det ansågs antagligen inte relevant eftersom det är för perioder längre bak i tiden som borrkärnor är den kanske viktigaste källan till information, men det betyder inte att inte datan finns, och det går säkert att hitta för den som orkar söka.

Citat:
Till detta får man lägga att väder och vind (nu pratar jag dock inte specifik CO2) med strömmar och jetströmmar nödvändigtvis sett likadana ut över de senaste 1000+ åren varvid alla data insamlade med olikartade metoder blir väldigt svåra att jämföra med någon god vetenskaplig konfidens.

Menar du inte sett likadana ut? Hur som helst, inte särskilt relevant gällande CO2.
Senast redigerad av Elorin 2013-01-15 kl. 16:27.
Citera
2013-01-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Tack för ditt svar! Tyvärr besvarar detta inte den första frågan som jag ställde! Artikeln som du länkade till svarar inte på frågan om den totala CO2 koncentrationen. Du skriver då;

Detta börjar likna cirkelargument, eller missförstår jag dig?

Jag vet inte riktigt hur du menar att ett enskilt bevis på att den totala koncentrationen av CO2 ökat pga antropogena orsaker i atmosfären skulle kunna se ut, om du inte är beredd att ta hänsyn till flera olika bevis och utifrån dessa göra en sammanfattande slutsats blir det svårt.

Jag anser inte att det handlar om något cirkelresonemang utan att komma fram till slutsatser utifrån flera olika observationer, mätningar och resonemang, det är så vetenskapen ofta fungerar.
Citera
2013-01-15, 20:38
Medlem
Citat:
Förstår inte riktigt hur du menar där. De mätningar som genomförts i modern tid är ju direkta mätningar på den faktiska luftmassan vid mättillfället, att den metoden inte går att använda för tidsperioder längre bak i tiden är ju ganska självklart, och därför måste man använda sig av andra metoder, men jag kanske missuppfattade vad du menar? Att mäta dagens halter genom att ta borrprover är ju av naturliga skäl väldigt opraktiskt. Sen är det såklart relevant att för de perioder man ändå har faktiska provtagningsresultat och t.ex borrprover jämföra dessa, men det blir ju en viss fördröjning.
Jo du förstod precis vad jag skrev men inte vad jag menade.
Det jag ville ha sagt är att det känns väldigt vanskligt att ha två helt olika mätmetoder för nutid och dåtid och sedan använda detta som utgångspunkt för vidare analyser. Bristande vetenskaplig disciplin skulle jag vilja kalla det.

Citat:
Det ansågs antagligen inte relevant eftersom det är för perioder längre bak i tiden som borrkärnor är den kanske viktigaste källan till information, men det betyder inte att inte datan finns, och det går säkert att hitta för den som orkar söka.
Nog torde det vara intressant, om inte annat för att få fram någon form av delta på moderna mätmetodens resultat kontra borrkärnorna.

Citat:
Menar du inte sett likadana ut? Hur som helst, inte särskilt relevant gällande CO2.
Självklart, det är tryckfelsnisse som varit i farten.
Citera
2013-01-16, 23:01
Medlem
Försöksdjurs avatar
Fann en intressant interaktiv karta över världen och hur temperaturen har förändrats:
http://warmingworld.newscientistapps.com/
Citera
2013-01-17, 10:01
Medlem
Taalmannens avatar
Den som har ork och tid rekommenderar jag kollar denna video: Video Lecture: Solar vs. Anthropogenic—Better Understanding of 20th Century Climate Change

Det är Nir Shaviv som talar, en astrofysiker som också forskat klimatrelaterat. Hans största bidrag är hur jordens klimat påverkas av färden genom spiralarmarna i Vintergatan, främst i ett geologiskt tidsperspektiv.

Här berättar han om solens mycket stora betydelse för klimatet, som CO2-stollarna låtsas inte finns...
Senast redigerad av Taalmannen 2013-01-17 kl. 10:03. Anledning: stavfel
Citera
2013-01-18, 19:42
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Citat:
Har Al Gore verkligen personligen fått miljoner av att sälja utsläppsrätter? Skulle vara intressant att se en källa på det.

Al Gore äger ca. 10% av Camco International Ltd som säljer utsläppsrätter.
Citera
2013-01-18, 21:02
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Den som har ork och tid rekommenderar jag kollar denna video: Video Lecture: Solar vs. Anthropogenic—Better Understanding of 20th Century Climate Change

Det är Nir Shaviv som talar, en astrofysiker som också forskat klimatrelaterat. Hans största bidrag är hur jordens klimat påverkas av färden genom spiralarmarna i Vintergatan, främst i ett geologiskt tidsperspektiv.

Här berättar han om solens mycket stora betydelse för klimatet, som CO2-stollarna låtsas inte finns...
Hans forskning om Jordens klimat påverkas av färden genom spiralarmarna i Vintergatan stödjer Svensmarks forskning om att den kosmiska strålningen kan påverka klimatet då den ökar när vi passerar genom en spiralarm.
Citera
2013-01-18, 21:33
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen

Tack för länken! Den där teorin hörde jag talas om för runt 2 år sen, men har inte orkat checka upp den mer, novis i grunden som jag är. Tyckte redan då att den lät väldigt trovärdig. Att inte solens variation i strålning och det varierande kosmiska klimatet skulle ha inverkan på vårt klimat ter sig ju högst osannolikt.
Citera
2013-01-18, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatskeptiker
Al Gore äger ca. 10% av Camco International Ltd som säljer utsläppsrätter.

Al Gore är delägare i Kleiner Perkins, en investmentfirma med astronomiska innehav. Olustigt nog har de enorma innehav i just de ranscer som tjänar pengar på ett klimathot.

http://www.kpcb.com/partner/al-gore

http://money.cnn.com/2007/11/11/news/newsmakers/gore_kleiner.fortune/
Citera
2013-01-18, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Här finns det mer att läsa om varför vi människor har stor påverkan på den globala uppvärmningen:
http://www.ucsusa.org/global_warming/science_and_impacts/science/human-contribution-to-gw-faq.html#Direct_evidence_of_human_contribution_to

Det där är det sedvanliga drevet, igen. Bygger man sin fakta på källor som IPCC´s rapporter, kan det inte bli rätt. Mann´s berömda kurva kommer inte bli rätt, oavsett hur ofta den upprepas.
Citera
2013-01-19, 00:16
Medlem
Försöksdjurs avatar
När vi ändå talar om opassande sponsorer så har inte Nir Shaviv rent mjöl i påsen:

http://www.desmogblog.com/nir-shaviv

Citat:
May 21 - 23, 2012

Nir Shaviv was a speaker at the Heartland Institute's 7th International Conference on Climate Change (ICCC7).

DeSmogBlog researched the co-sponsors behind Heartland's ICCC7 and found that they had collectively received over $67 million from ExxonMobil, the Koch Brothers and the conservative Scaife family foundations.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in