Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Det som jag inte kan släppa med undersökningarna är att man, så vitt jag sett, inte använder samma metoder för att mäta CO2 halten för dagens utsläpp som de historiska siffror man matar in.
Förstår inte riktigt hur du menar där. De mätningar som genomförts i modern tid är ju direkta mätningar på den faktiska luftmassan vid mättillfället, att den metoden inte går att använda för tidsperioder längre bak i tiden är ju ganska självklart, och därför måste man använda sig av andra metoder, men jag kanske missuppfattade vad du menar? Att mäta dagens halter genom att ta borrprover är ju av naturliga skäl väldigt opraktiskt. Sen är det såklart relevant att för de perioder man ändå har faktiska provtagningsresultat och t.ex borrprover jämföra dessa, men det blir ju en viss fördröjning.
Citat:
Läste någon undersökning för ett par år sedan om borrkärnor (tror det var från Grönland) och det nämndes ingenting om CO2 halterna i de yngsta lagren utan endast sådana längre bak i tiden.
Det ansågs antagligen inte relevant eftersom det är för perioder längre bak i tiden som borrkärnor är den kanske viktigaste källan till information, men det betyder inte att inte datan finns, och det går säkert att hitta för den som orkar söka.
Citat:
Till detta får man lägga att väder och vind (nu pratar jag dock inte specifik CO2) med strömmar och jetströmmar nödvändigtvis sett likadana ut över de senaste 1000+ åren varvid alla data insamlade med olikartade metoder blir väldigt svåra att jämföra med någon god vetenskaplig konfidens.
Menar du
inte sett likadana ut? Hur som helst, inte särskilt relevant gällande CO2.