2026-08-11, 12:58
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Och vad var koldioxidhalten i atmosfären då?
Och??
Du dillade om korallrev på Gotland,
läs på lite innan du gör bort dig ännu mer.
Citera
2026-08-11, 13:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Och??
Du dillade om korallrev på Gotland,
läs på lite innan du gör bort dig ännu mer.

Ja när koldioxidhalten i atmosfären var betydligt högre. Det är ju du som gör bort dig.
Citera
2026-08-11, 15:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ja när koldioxidhalten i atmosfären var betydligt högre. Det är ju du som gör bort dig.

Svaret du letar efter är att det rådde en kemisk balans i haven, trots att halterna av co2 var kanske mer än fyra gånger så höga.

Forskare antar att det inte skulle bli så den här gången.

Och som sagt - Gotland låg nära ekvatorn, där korallrev brukar finnas. Det var inte heller bara koraller.
Citera
2026-08-11, 15:36
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Svaret du letar efter är att det rådde en kemisk balans i haven, trots att halterna av co2 var kanske mer än fyra gånger så höga.

Forskare antar att det inte skulle bli så den här gången.

Och som sagt - Gotland låg nära ekvatorn, där korallrev brukar finnas. Det var inte heller bara koraller.

Jag letar inte efter ett svar. Jag berättar att korallreven var mer utbredda när koldioxidhalten var betydligt högre.
Har inte skrivit något om Gotlands placering historiskt.
Citera
2026-08-11, 15:38
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag letar inte efter ett svar. Jag berättar att korallreven var mer utbredda när koldioxidhalten var betydligt högre.
Har inte skrivit något om Gotlands placering historiskt.

Nä precis - det är andra som har informerat dig.
Citera
2026-08-11, 15:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Nä precis - det är andra som har informerat dig.

Har aldrig frågat efter Gotlands placering, så det är märkligt att folk yrar om det i tråden när det handlar om att koldioxidhalten var betydligt högre när korallreven var mer utbredda.

Så det som är komiskt är att korallreven används som affischnamn i klimathysterin när det historiskt verkar ha gynnat korallreven med mer koldioxid i atmosfären.
Citera
2026-08-11, 15:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Har aldrig frågat efter Gotlands placering, så det är märkligt att folk yrar om det i tråden när det handlar om att koldioxidhalten var betydligt högre när korallreven var mer utbredda.

Så det som är komiskt är att korallreven används som affischnamn i klimathysterin när det historiskt verkar ha gynnat korallreven med mer koldioxid i atmosfären.

Nu är det faktiskt du som har skrivit om Gotland. Du kanske kommer ihåg det här?

Citat:
Det där är komiskt. Dagens koraller är bara en liten rest som finns i de absolut varmaste haven. Mot för tidigare när det var spridda över en stor del av världen då koldioxidhalten i atmosfären var mycket högre. Gotland är ett gammalt korallrev t ex.

Så, vilka klimathysteriker pratar du om? Är det du då?
Citera
2026-08-11, 15:47
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Nu är det faktiskt du som har skrivit om Gotland. Du kanske kommer ihåg det här?

Så, vilka klimathysteriker pratar du om? Är det du då?

Och var frågar jag efter Gotlands placering historiskt?
Citera
2026-08-11, 15:54
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Och var frågar jag efter Gotlands placering historiskt?

Det har vi redan avhandlat. Du gjorde inte det och blev informerad om att Gotland då låg ganska nära ekvatorn.

Har du redan glömt det?
Citera
2026-08-11, 16:37
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Det har vi redan avhandlat. Du gjorde inte det och blev informerad om att Gotland då låg ganska nära ekvatorn.

Har du redan glömt det?

Fast jag har ju aldrig frågat efter Gotlands placering. Du verkar ha problem med att läsa enkla texter.

Hur som helst. Tillbaka till ämnet. Koldioxidhalten var betydligt högre då korallerna uppstod evolutionärt. Så visst är det komiskt att man använder korallreven som skrämselpropaganda i klimathysterin? När det snarare är så att de historiskt gynnats av högre halter koldioxid.
Citera
2026-08-11, 16:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Fast jag har ju aldrig frågat efter Gotlands placering. Du verkar ha problem med att läsa enkla texter.

Hur som helst. Tillbaka till ämnet. Koldioxidhalten var betydligt högre då korallerna uppstod evolutionärt. Så visst är det komiskt att man använder korallreven som skrämselpropaganda i klimathysterin? När det snarare är så att de historiskt gynnats av högre halter koldioxid.
Dagens koraller är inte samma sak som de koraller som levde under helt andra geologiska perioder. De är anpassade till dagens förhållanden, inte till de koldioxidhalter och havsförhållanden som rådde när exempelvis Gotland låg vid ekvatorn. Att koraller har existerat vid högre CO2-halter historiskt betyder därför inte att dagens korallrev klarar snabba förändringar i temperatur och havskemi.
Citera
2026-08-11, 17:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Dagens koraller är inte samma sak som de koraller som levde under helt andra geologiska perioder. De är anpassade till dagens förhållanden, inte till de koldioxidhalter och havsförhållanden som rådde när exempelvis Gotland låg vid ekvatorn. Att koraller har existerat vid högre CO2-halter historiskt betyder därför inte att dagens korallrev klarar snabba förändringar i temperatur och havskemi.

Heter man dumdryg kommer man aldrig på den tanken. Hur som helst verkar hen inte intresserad av var Gotland ligger, och det är ju inte brottsligt.

I ett scenario med en mycket långsammare förändring är det förstås mycket lättare för organismer att anpassa sig, åtminstone tycker jag att det är skillnad på att kanske skapa samma nivåer på 4-500 år, jämfört med miljontals år.

Sedan finns det tämligen säkert eoner som egentligen var ganska dåliga för liv på jorden, när co2 var högt. Jämför med en kontinent som Australien... inte direkt någon fest i the outback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in