2025-08-02, 16:30
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag förnekar inte klimatförändringarna, jag är bara realistisk.
Förnybar energi fungerar inte så det återstår bara att ersätta kol, gas och olja med kärnkraft.
Eller så måste hela världen resignera och gå tillbaka till att leva fattigt. Vilket folk inte kommer acceptera.

Visst kan vi anpassa oss. Det har både naturen och människan alltid gjort. Det blir hårt. Ännu hårdare för vissa och det kommer bli problem - men det går. Det kommer sköta sig självt. Det finns inga andra val.

Någon "undergång" finns inte. Det är ett klimat-religiöst retoriskt trick likt myten om syndafloden för att skrämma populasen.
Det går inte att få jorden att "gå under". Naturen kommer förändras och anpassa sig - och det blir jobbigt - men naturen kommer alltid finnas kvar.

Ja och det är detta som miljörörelsen borde ägna sig åt. Men det är inte lika kul för dem eftersom det inte går att angripa det "kapitalistiska systemet" på samma sätt. Det går inte att anklaga den vita mannen och dennes livsstil som boven. Här måste man attackera industrin direkt.
Det går visserligen att anklaga folk för att konsumera för mycket - men det görs redan i klimatreligionen så det ger inget nytt slagträ - och därför är plastfrågan inte intressant för de gröna kommunisterna.

Att klimatet går åt helvete och kan ta civilisationen med sig ut för stupet är välkänt och man kan typ säga att forskningen vet detta, men att mikroplaster skulle vara väldigt farliga är det inte ännu. Det är en gissning, en god gissning men en gissning icke desto mindre.

Du tycker att klimatrörelsen borde fokusera på något där man är mindre säker på allvaret på bekostnad av där man är mer. Det låter som att du inte har tänkt igenom saken utan bara skrivit i affekt
Citera
2025-08-02, 16:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Att klimatet går åt helvete och kan ta civilisationen med sig ut för stupet är välkänt
Nej det är inte välkänt. Det är ingen som vet vad som kommer hända med vare sig naturen eller människan. De som påstår detta är inte vetenskapliga utan klimatreligiösa.

Citat:
och man kan typ säga att forskningen vet detta, men att mikroplaster skulle vara väldigt farliga är det inte ännu. Det är en gissning, en god gissning men en gissning icke desto mindre.

Du tycker att klimatrörelsen borde fokusera på något där man är mindre säker på allvaret på bekostnad av där man är mer. Det låter som att du inte har tänkt igenom saken utan bara skrivit i affekt
Att microplaster är farligt är däremot helt vetenskapligt.
Citera
2025-08-02, 16:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sa-mycket-mikroplaster-andas-vi-in

Det här känns inte bra alls. Frågor som dyker upp hos mig: Hur kan man göra så att man inte andas in lika mycket mikroplaster? Vad är det som orsaker det, som man har hemma, och borde byta ut?
Riva alla vindkraftverk som sprider microplaster.
Ja, förutom att sabba kraftnätet, gå minus ekonomiskt, döda djur osv.
Citera
2025-08-02, 16:40
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Att klimatet går åt helvete och kan ta civilisationen med sig ut för stupet är välkänt och man kan typ säga att forskningen vet detta, men att mikroplaster skulle vara väldigt farliga är det inte ännu. Det är en gissning, en god gissning men en gissning icke desto mindre.

Pajas. Klimathypokondritiden är över.
Citera
2025-08-02, 16:51
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej det är inte välkänt. Det är ingen som vet vad som kommer hända med vare sig naturen eller människan. De som påstår detta är inte vetenskapliga utan klimatreligiösa.

Att microplaster är farligt är däremot helt vetenskapligt.

Men "ingen vet" om mikroplaster faktiskt är farligt eller i så fall i vilken omfattning, så hur kan du tycka att det är vetenskapligt att säga att de är farliga? Det låter som en extremt ovetenskaplig attityd om du frågar mig

Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Pajas. Klimathypokondritiden är över.

Klimatförändringarna kommer inte vara över på mycket länge. Din okunskap är inte ett argument, så vet du inget och dessutom inte har en bra, trevlig inställning, så är det bättre att du kniper din käft
Senast redigerad av anomalign 2025-08-02 kl. 16:54.
Citera
2025-08-03, 03:22
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Klimatförändringarna kommer inte vara över på mycket länge. Din okunskap är inte ett argument, så vet du inget och dessutom inte har en bra, trevlig inställning, så är det bättre att du kniper din käft
Klimatet är evigt föränderligt. Lyssnar man på riktiga forskare så är det solen och till viss del jordens geologi som styr klimatet.
Vet du att vi har haft koldioxidnivåer på 10 ggr det vi har idag? 4000ppm. Då blomstrade växtlighet och djurliv.
200ppm är döden för allt levande.
Hört talas om snowball earth?
Lyssna på Judith Curry, Hans Rosling, Lennart Bengtsson, Mörner osv istället för tonåringar med diagnoser och agronomen Rockström.

Du är obildad i ämnet alldeles oavsett vad för epitet du kletar på mig.
Citera
2025-08-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Tack. Det är den här typen av svar som jag ville ha på min fråga. Jag förstår att det är mycket som vi har i vardagen som är dåligt för oss kopplat till mikroplaster, och det skulle krävas mycket för att bli av med allt. Men jag tänker att det finns ju förändringar som ändå känns genomförbara, såsom att t.ex. (som du skriver) köpa kläder gjorda av bättre material och försöka på enkla sätt bli av med mer av det skadliga dammet hemma.

Vad för dej att tro att partiklar från bomull eller ylle skulle vara mindre skadliga än plast ?
Citera
2025-08-07, 15:26
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oditnemeuxor
Googlar man runt lite ser man att mikroplaster påverkar testosteronnivåerna och spermakvaliteten negativt hos män. Det bör alltså ligga i var mans intresse att inte exponeras för mycket för dem.

Imponerad ändå att SVT tar upp problemet, men med någon konstig motivering om lungåverkan istället.

det är tillsatserna i plasten i form av mjukgörare och flamdämpare som stör genetik och fortplantningsförmågan.

Så det är inte så att det är "plast" eller "mikroplast" som är problemet här.
Det finns hundratals polymera ämnen och tusentals möjliga tillsatser, därför är det som jag säger: detta handlar inte om en etta eller nolla, plast eller inte plast eftersom det finns polymerer som är totalt harmlösa för djur och människor.

Så rätt plast på rätt ställe är det rätta angreppssättet inte en svepande argumentation mot "mikroplast"..........
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in