Ämnet var väl övergången till en interglacial. Men du började nu igen skriva om CO2. Angående CO2, är väl alla överens, att det är en positiv feedback när avsmältningen redan startat. Såhär skriver Vinos i sin bok:
"2.11 Role of CO2 in the glacial cycle
There is no doubt that CO2 is one of several feedbacks that
must act on the glacial cycle, as CO2 levels increase with
glacial terminations and decrease with the cooling of glacial
inceptions. Its exact role remains controversial. About
half of the CO2 increase at terminations comes from increased
volcanic activity, probably stimulated by load
changes effected by ice sheet melting (Maclennan et al.
2002; Huybers & Langmuir 2009), highlighting its feedback
role. Being a positive feedback implies that the signal
output is amplified, and it is generally accepted that the
CO2 increase must contribute to the warming at glacial
terminations."
Det enda man inte är överens om är väl hur stark den positiva feedbacken är, dvs hur stor skillnad CO2 från hav och vulkaner gör i övergången.
Det jag främst syftade på i förra inlägget var forskningsläget gällande Milankovitch-cyklernas roll i övergången till en interglacial. Där verkar det spretigt och inte speciellt övertygande.
NOAA's sammanfattning av forskningsläget:
"Interglacial periods tend to happen during times of more intense summer solar radiation
in the Northern Hemisphere."
"interesting fact is that
temperature variations in Antarctica
are in phase with solar radiation
changes in the high northern
latitudes. Solar radiation changes
in the high southern latitudes near
Antarctica are actually out of phase
with temperature changes,"
Att forskningsläget är så svagt beror antagligen på att de använder fel hypotes. De använder hypotesen att långa varma somrar på norra halvklotet leder till avsmältning, liksom att långa kalla vintrar leder till nedisning. Men, som de själv skriver, är det inte helt självklart att det ens skulle ha global effekt, då södra halvklotet har långa vintrar samtidigt som norra halvklotet har långa somrar. Bör tendera att ta ut varandra, och inte leda till global nedisning/avsmältning.
Vinos visar i sin bok att det är "obliquity"-cykeln som är den relevanta (inte "eccentricity" och "precession" som NOAA är inne på). Och att om man studerar gradienten av solinstrålning mellan 30N-60N och 30S-60S, då hamnar både norra och södra halvklotet i fas med varandra. Dvs nyckeln är att använda gradienten, inte totala solinstrålningen under sommaren (då denna som sagt ligger i motfas på södra halvklotet).
Nedisning sätter igång i den fas av obliquity-cykeln då gradienten i solinstrålning orsakar hög värme- och fukttransport från ekvatorn till polerna. Värmen strålar ut i rymden på grund av svag växthuseffekt vid polerna, vilket kyler planeten. Fukten fäller ut som snö, vilket gör att glaciärerna ökar i massa.
I den fas av obliquity-cykeln då gradienten leder till lägre värme- och fukttransport från ekvatorn till polerna, då konserverar planeten energi tack vare att tropikerna har stark växthuseffekt. Lägre fukttransport till polerna ger torrare vintrar, vilket leder till att glaciärerna smälter mer på sommaren än de byggs på under vintern, dvs glaciärerna minskar i massa.
Detta är, i stora drag, Vinos teori. Vilken jag tycker verkar vara en bättre underbyggd teori än teorierna i NOAA's sammanfattning av forskningsläget. Håller du inte med?
Sen måste jag, med anledning av att du direkt började skriva om CO2 när det handlade om forskningsläget kring övergången från glacial till interglacial, fråga: när du hänvisar till "forskningsläget" i den här tråden, som du återkommande gör, syftar du endast på forskningsläget kring CO2 och klimatkänslighet?
Sen verkar du på något vis tro att jag (och Vinos?) är vetenskapsförnekare med oärliga uppsåt. Jag är alltid ärlig, och jag vet inte varför du tror något annat. Jag försöker bara finna den mest troliga förklaringen till hur allt hänger ihop.
Jag antog att du inte såg videon, då det hade besparat mig tiden jag lade på detta inlägg. Det är omöjligt att diskutera vetenskap med dig, verkar det som. Du dödar diskussionen direkt med hjälp av att ignorera sakfrågan, och hänvisa till "forskningsläget". Vilket jag antar är din "plan".
Om du kallar mig klimat- och vetenskapsförnekare, är det okej med dig om jag kallar dig diskussionsdödare och vetenskapsignorerare?
Senast redigerad av suppose 2024-09-24 kl. 13:10.
Senast redigerad av suppose 2024-09-24 kl. 13:10.