2011-10-28, 22:18
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Det är inget problem.
Antingen blir det varmare, eller så blir det kallare. Så har det alltid varit.
Klimatet befinner sig i ständig förändring. Det har aldrig någonsin varit statiskt.
Det är dess natur att förändras!

Enligt sv. ordbok är definitionen på ordet GLOBAL = som omfattar hela jordklotet, världsomspännande

Visst! Det ändras men normalt pyttelite! Liksom nu! Inget att bry sig om! Vi går mot en ny istid och det är det verkliga problemet att möta! När? Forska mer på det istället för stolletankar!

Dock bryr jag mig om klimatalarmisternas försök att förstöra vår levnad! Bo i grottor de som vill eller kör självhushåll! Håll mig utanför!
Citera
2011-10-28, 22:23
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trivaw
Jag tror att det blir varmare iallafall, sedan hur stor påverkan människan har på det är en annan fråga, man hoppas ju att vi inte har så stor påverkan. Oavsett hur stor påverkan vi har, så bör världen nog agera.

"Världen" agera? Vilken värld? Nej, låt allt sköta sig själv så löser det sig eller snarare inget händer som inte borde hända! Det är ju snarare en sinnessjuk inställning att "klimatpolitik" ska föras och ens kunna föras med framgång! Oavsett hur man räknar! Håll Klåfinger borta!
Citera
2011-10-28, 23:25
Medlem
Silvermoons avatar
Om det är ett problem att jorden blir varmare?

Tjaa, vilka effekter tror vi att vi kan få se?

Fler torkor i världen(svält osv)
Fler översvämningar(svält osv)
Havsnivåhöjning, både pga smältande landisar och pga att varmt vatten tar mer plats än kallt. (Det rör sig som mest om minst 14 meter)
Mindre beboelig yta(krig)
Sämre förhållanden för odling(svält osv)
Med lite otur kan golfströmmen kapsejsa(kallt som fan i Sverige)
Fler oväder(orkaner osv)

Så oavsett om det är pga oss, eller inte, eller bara lite(Jag tror att det beror en hel del på oss) så kan man nog ändå säga att det är ett problem, inte sant?
Citera
2011-10-28, 23:30
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Sen vet jag ingen som seriöst förnekar att vi påverkar uppvärmningen. Finns det några sådana i den här tråden gör man bäst i att ignorera någonting så naivt och okunnigt.

Ja, då lär du ignorerat mig!! Jag är på din sida när det gäller det mesta om klimathysterin, men har inte hittat den del du stöder på att deras hypotes är ens nära sanningen eller ens på vad...
Citera
2011-10-28, 23:37
Medlem
Aliennas avatar
- - Silvermoon - -

Att tro att man har ett problem ... är inte detsamma som att man verkligen har problem.
Om man nu inte räknar sin tro på problem, som ett problem, förståss...
Citera
2011-10-28, 23:40
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon

Havsnivåhöjning, både pga smältande landisar och pga att varmt vatten tar mer plats än kallt. (Det rör sig som mest om minst 14 meter)
Fler oväder(orkaner osv)

Så oavsett om det är pga oss, eller inte, eller bara lite(Jag tror att det beror en hel del på oss) så kan man nog ändå säga att det är ett problem, inte sant?

Nej verkligen inte!:

Färre! Det finns ingen korrelation, bara korrumperade regimer!

Svårare än så, men högst 2-3 dm högre havsnivå i genomsnitt om hundra år. 14 m = sinnessjukt!
Människor har valt/tvingats bo på platser som inte skulle bebos från början

Bättre förhållanden för odling med högre koldioxidhalt och GMO

Golfströmmen försvagas väl bara om sämre (kallare) klimat. Nej, jag hoppas på förbättrat klimatet
Om det blir varmare blir det färre oväder! Hahahah...

SEDAN DET BÄSTA: VARMARE KLIMAT OCH FÖRKORTAD TID till NÄSTA ISTID. OAVSETT ORSAK!

OCH INGEN AV DINA FARHÅGOR HÄNDER I SVERIGE!

Förklara istället varför du vill ha ett sämre klimat! Eller motsätter dig ett bättre!
Senast redigerad av Taalmannen 2011-10-29 kl. 00:24. Anledning: Stavfel & förtydligande
Citera
2011-10-29, 09:27
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taalmannen
Nej verkligen inte!:

Färre! Det finns ingen korrelation, bara korrumperade regimer!

Svårare än så, men högst 2-3 dm högre havsnivå i genomsnitt om hundra år. 14 m = sinnessjukt!
Människor har valt/tvingats bo på platser som inte skulle bebos från början

Bättre förhållanden för odling med högre koldioxidhalt och GMO

Golfströmmen försvagas väl bara om sämre (kallare) klimat. Nej, jag hoppas på förbättrat klimatet
Om det blir varmare blir det färre oväder! Hahahah...

SEDAN DET BÄSTA: VARMARE KLIMAT OCH FÖRKORTAD TID till NÄSTA ISTID. OAVSETT ORSAK!

OCH INGEN AV DINA FARHÅGOR HÄNDER I SVERIGE!

Förklara istället varför du vill ha ett sämre klimat! Eller motsätter dig ett bättre!

Förändringarna kan leda till att det blir torkor på vissa ställen och översvämningar på andra.

2-3 dm är per grad havsvattnet blir varmare, tror du att det kommer ta 100 år för en grad, ja då lär du ha rätt.
14 m är ju beräknat på om dels grönlandsisarna smälter och sen dels (jag har för mig att det är) om en femtedel av antarktis landis åker i havet. Och om det blir varmare smälter väl isarna, eller hur? Alltså om de ismassorna åker i havet, vilket högst troligt kommer att hända om det blir mycket varmare så blir det 14 meters skillnad.

Förhållandena för odling blir lite bättre med med CO2 ja, GMO däremot är jag inget stort fan av, teknologin missbrukas allt för mycket. Däremot så är det ju så att om det blir översvämningar eller torkor så går det inte att odla, vi ser ju bara efter orkanerna i USA de senaste åren hur det påverkat.

Golfströmmen kan påverkas om det blir kallare i vattnet, dvs om Grönlands isar smälter(vilket jag just sa att dem kommer göra om det blir mycket varmare), och man tror också att det kan påverka om vattnet stiger en del(vilket jag också sagt att det kan göra).

Ja, slutklämmen var ju fin, för inte påverkas väl vi om resten av världen går åt helvete?
Till att börja med lär vi få en jävla massa mer flyktingar, sen lär den globala ekonomin gå åt helvete, sen kan vi nog förvänta oss en hel del krig i världen. Så nog kommer vi att påverkas alltid.
Citera
2011-10-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Visst kan man visa trender för enbart USA och argumentera att det är representativt för ett globalt klimat (är minsk sagt skeptisk visserligen) men då bör man vara väldigt tydligt från början att det är så det är.

Det första jag skrev i den här tråden var att jag antar en viss nivå av kunskap hos mina motdebattörer. Jag brukar inte engagera mig i naturvetenskapliga diskussioner på nätet ju eftersom det går inte riktigt ha med folk som inte har tillräckligt tekniskt kunnande.

Många har beklagat mig för att vara arrogant under min tid här på flashback, och jag är medveten om att så är fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Gällande grafen är det just det att trots att jag ändrar skalan kan jag omöjligt få till den trend som visades i den ursprungliga grafen för den tidsperiod man anger i den grafen (15 år 1996-2011, ser det iaf ut som). Så tills någon visat exakt hur den togs fram från den sajt man hänvisar till är jag inte övertygad om att man inte "förbättrat" den på något vis.

Det är de undre 48 delstaterna i USA. Således ej Hawaii och Alaska.

Poängen är något av en sidopoäng i vilket fall, för att påvisa problemet med sample-data i korta tidsintervall. Det har ingen bäring på sanningsvärdet gällande global uppvärmning eller ej.
Citera
2011-10-29, 18:24
Medlem
Aliennas avatar
Elorin och Visf

Skämtar ni med varandra ... eller är ni seriösa..?

Elorin - Titta på grafen, Januari 1995-2011...
... och jämför med den som Visf länkade till.
Senast redigerad av Alienna 2011-10-29 kl. 18:29.
Citera
2011-10-29, 18:32
Medlem
Citat:

Fler oväder(orkaner osv)

Många påståenden som jag inte kan hitta något stöd för.
Tvärtom visar historien att välståndet ökat vid varmare klimat med undantag av vissa delar av världen.
I Europa och Asien har växtzonerna flyttat norrut och öknarna dragit sig tillbaka. Det har inneburit ett gynnsammare läge för befolkningen med befolkningsökning som följd. Kriserna har kommit när det blivit kallare. (400-talet och 1300-talet).
Västafrika har också gynnats. Mali var ett stort välmående rike under den medeltida värmeperioden som i stort sett försvann efter att den lilla istiden hade inletts med följden av att västafrika drabbades av torka.
Däremot verkar det som att östafrika och mellanamerika missgynnats under värmeperioderna med ett torrare klimat. Där är vi redan. Torkan drabbade dessa områden redan under första hälften av 1900-talet efter att vår nuvarande värmeperiod inletts, alltså redan innan vi började släppa ut växthusgaser i en större mängd.
Det finns alltså mig veterligt inga belägg för att det totalt sett skulle bli sämre förhållanden för odling och att torka skulle öka globalt vid ett varmare klimat. Tvärtom verkar världen totalt sett bli torrare vid ett kallare klimat.
Under istiderna var ökenutbredningen betydligt större än idag.
Citera
2011-10-29, 21:28
Medlem
Taalmannens avatar
Kan bara hålla med ovanstående skribent!

Citat:
Ja, slutklämmen var ju fin, för inte påverkas väl vi om resten av världen går åt helvete?
Till att börja med lär vi få en jävla massa mer flyktingar, sen lär den globala ekonomin gå åt helvete, sen kan vi nog förvänta oss en hel del krig i världen. Så nog kommer vi att påverkas alltid.

Resten av världen går inte åt helvete! De flesta får det bättre i ett bättre klimat! Om det skulle komma en massa mer flyktingar, behöver vi inte släppa in dem! Sverige kan inte fortsätta att vara världens socialkontor. 20 års hiatus för snyltarinvandring skulle göra oss gott!

Som Visf varit inne på ovan, har jordens medeltemp (såsom den mäts via satelliter åtminstone) inte ökat de senaste 13-14 åren. En journalist har intervjuat några "klimatforskare" om hur det kan komma sig här. De tvår sina händer!

Nu är ju en sådan period för kort för att dra några vettiga slutsatser om temperaturutvecklingen. Dock anser AGW/CAGW-troende att det förhåller sig så om det är det motsatta; dvs kort period av uppvärmning är ett bevis för deras obevisade hypotes. Ska vara generös och skriva att de mindre fanatiska AGW-anhängarna kan nöja sig med att det endast är en indikation för AGW.

Ett annat problem är vad AGW-galenskapen kommer och redan har kostat oss i Sverige. Toksatsningen på vindkraftsel är dyrt, sanslöst dyrt!
Senast redigerad av Taalmannen 2011-10-29 kl. 21:55. Anledning: stavfel & förtydligande
Citera
2011-10-30, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Det första jag skrev i den här tråden var att jag antar en viss nivå av kunskap hos mina motdebattörer. Jag brukar inte engagera mig i naturvetenskapliga diskussioner på nätet ju eftersom det går inte riktigt ha med folk som inte har tillräckligt tekniskt kunnande.

Många har beklagat mig för att vara arrogant under min tid här på flashback, och jag är medveten om att så är fallet.

Det är de undre 48 delstaterna i USA. Således ej Hawaii och Alaska.

Poängen är något av en sidopoäng i vilket fall, för att påvisa problemet med sample-data i korta tidsintervall. Det har ingen bäring på sanningsvärdet gällande global uppvärmning eller ej.

Huruvida du är arrogant, eller bara framstår som det intresserar mig inte. Det det handlade om var vilken data du valde att länka till. Vad var egentligen syftet med att skriva:

"Det har dock blivit kallar de senaste 10 åren. Har har du en graf som kan visa detta:
http://c3headlines.typepad.com/.a/6a...91cc970b-350wi"

Var det att visa hur man kan missbruka statistik för att påvisa ett argument så kan jag inte annat än hålla med. Men det var inte så det framgick i din tråd, där du verkar hävda att det finns data som tyder på att vi har en (global?) temperatursänkning under de senaste 10 åren, när grafen du kopplar till detta argument i själva verket varken handlar om ett 10 års perspektiv, eller något globalt (eller ens för en hel nation).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in