Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-12, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ett litet tränat öga ser direkt åtminstone en delförklaring. Det är alltid knepigt med signalanalyser endast på grafisk representantion av hårt filtrerat data. Vi får lita på experterna, vilket ni brukar ha svårt med annat än era egna självutnämnda experter som viskar precis de ord ni vill höra.

Svaret jag syftar på, som åtminstone är en delförklaring och kanske hela förklaringen, är att kurvorna från SMHI är kraftigt lågpassfiltrerade. Han från SLU har garanterat använt en annan filtrering för sin slutsats och det kan vara hela.

Men detta har varit uppe bara för någon sida sedan men då handlade det om trender i den globala medeltemperaturen som man få att se ut lite som man vill om syftet är att få dem att se ut som man vill.

Edit. Här finns exempel på ett inlägg som är relevant här.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Jag tycker den här korta ovetenskapliga sammanställningen från SMHI gällande värmeböljor över tid är lite intressant.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/h...a-torrperioder
Citera
2024-04-12, 07:27
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Bra att du är källkritisk och hittar information dom kan bevisa att jag har fel om avståndet till solen. Att söka själv kan vara mycket bra om man vill få en egen bild av något, idag när det är så enkelt att hitta information.

Tror du alltså att solen är konstant över tid och dess variation inte påverkar vårt klimat?
Det finns externt mycket desinformation också, som det gäller att ha verktyg för att identifiera.

Solaktiviteten mäts. Och det finns proxies att tillgå för perioder innan mätningarna. Solen har om något haft en avtagande aktivitet de senaste ca halvseklet. Och variationerna är så små att man ibland kallar effekten den ger per kvadratmeter vid toppen av atmosfären för "solarkonstanten".
https://science.nasa.gov/resource/gr...olar-activity/

Citat:
Jag tycker den här korta ovetenskapliga sammanställningen från SMHI gällande värmeböljor över tid är lite intressant. [

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/h...a-torrperioder
Okidoki. Då vet vi vad du tycker om den.
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-12 kl. 07:30.
Citera
2024-04-12, 07:56
Medlem
Jag läste en artikel i veckan, där innehållet ville påskina att förändringar i klimatet kunde få Sahara att grönska igen.
Vad tror ni om det? Sant eller falskt?
Min tanke är att öknen har ett oöverträffat övertag mot växtlighet. Eller menar de som funderar på detta att det istället kommer att bli kallare?

Senaste perioden Sahara var grönt var mellan 11000 år sedan till för ungefär 7000 år sedan. Tror man eller säger man.

”Mer” djungel borde ju innebära mer CO2 upptag? Eller hur? Gissningsvis, om det ens är sant, så är nog tidshorisonten i tusentals år.
Citera
2024-04-12, 08:20
Medlem
Citat:
Jag läste en artikel i veckan, där innehållet ville påskina att förändringar i klimatet kunde få Sahara att grönska igen.
Det har i alla fall spekulerats i att Hadleycirkulationen skulle expandera bort från ekvatorn. Dvs varm luft stiger vid ekvatorn, medan den stiger kyls den och vattenånga kondenseras och regnar ut. Sen driver denna luft bort från ekvatorn på hög höjd tills den sjunker ungefär vid vändkretsarna och producerar stora öknar.

I en varmare värld kan denna luft hinna längre från ekvatorn innan den sjunker vilket skulle få Sahara att flytta norrut. Mer regn längs dess södra kant och torrare uppåt Spanien.

Sen förekommer mer jordnära projekt för att få Sahel att grönska:
https://www.youtube.com/watch?v=WCli0gyNwL0&t=1s
Citera
2024-04-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ett litet tränat öga ser direkt åtminstone en delförklaring...

Jag och andra har både skrivit om denna delförklaring i tråden ett otal antal ggr...

I er förnekelse motarbetar ni inte bara lösningar och problemet som sådant. Ni motarbetar även er egen utveckling. Tänk vad mycket ni kunnat lära er med ett genuint intresse för det vetenskapliga, med samma tidskostnad som idag?

Gäääsp... Tröttnar du aldrig på ditt självgoda snömos?

Citat:
Han från SLU har garanterat använt en annan filtrering för sin slutsats och det kan vara hela skillnaden.

Nej, det kan inte vara hela skillnaden. Vi snackar skillnaden mellan 10 och 58 dagar. Man måste vara bra oerfaren om man tror att valet av filtrering har så stor betydelse.
Citera
2024-04-12, 13:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Sannolikt har han en högre gränsfrekvens. Varken han eller smhi redogör särskilt utförligt.
SLU och public service meddelar sammanfattningsvis följande;
  • ”Vinterförhållandena förändras i snabb takt med klimatförändringarna”
  • ”En tredjedel av vintern har försvunnit”
  • ”Det har med den generella uppvärmningen av klimatet att göra”
Menar du att det kan bero på valet av gränsfrekvens och inte det faktiska klimatet eller att SMHI har fel?
Citera
2024-04-12, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Menar du att det kan bero på valet av gränsfrekvens och inte det faktiska klimatet eller att SMHI har fel?

SVT:s reporter nämner "det som definieras som meteorologisk vinter" utan att gå in på själva definitionen. Om SLU och SMHI har olika definitioner så kanske det förklarar saken. För enligt SMHI verkar Västerbottens inland i allmänhet ha fått ca 5-10 dagar kortare vinter mellan 1961-1990 och 1991-2020. Det är märkligt om Svartberget avviker så mycket.

Förändring av vinterns längd: https://www.smhi.se/pd/klimat/time_p...0_diff_DJF.png
Citera
2024-04-12, 19:15
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, jag menar att det kan vara helt riktigt, det som står i ditt inlägg. Och samtidigt kan länken till smhi som casefold postade också vara helt riktig. Det finns ingen motsägelse mellan dessa. Vilket alla som förstår vad jag skrev, förstår.
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-12 kl. 19:23.
Citera
2024-04-12, 19:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det har i alla fall spekulerats i att Hadleycirkulationen skulle expandera bort från ekvatorn. Dvs varm luft stiger vid ekvatorn, medan den stiger kyls den och vattenånga kondenseras och regnar ut. Sen driver denna luft bort från ekvatorn på hög höjd tills den sjunker ungefär vid vändkretsarna och producerar stora öknar.

I en varmare värld kan denna luft hinna längre från ekvatorn innan den sjunker vilket skulle få Sahara att flytta norrut. Mer regn längs dess södra kant och torrare uppåt Spanien.

Sen förekommer mer jordnära projekt för att få Sahel att grönska:
https://www.youtube.com/watch?v=WCli0gyNwL0&t=1s
Den stora frågan då blir om det handlar om en expansion eller endast en förflyttning/migrering.
Citera
2024-04-12, 21:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
...
Solaktiviteten mäts. Och det finns proxies att tillgå för perioder innan mätningarna. Solen har om något haft en avtagande aktivitet de senaste ca halvseklet. Och variationerna är så små att man ibland kallar effekten den ger per kvadratmeter vid toppen av atmosfären för "solarkonstanten".
https://science.nasa.gov/resource/gr...olar-activity/
...

Som simpel lekman tänker man att en W skillnad på 1361 inte kan göra så stor skillnad. Nu verkar det inte heller handla om riktigt en W sedan 1960, men på 288K borde det innebära - 0,1 till 0,2 C sedan 1960.

Men vad vet jag som humanist.
Citera
2024-04-13, 08:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Som simpel lekman tänker man att en W skillnad på 1361 inte kan göra så stor skillnad. Nu verkar det inte heller handla om riktigt en W sedan 1960, men på 288K borde det innebära - 0,1 till 0,2 C sedan 1960.

Men vad vet jag som humanist.
Det som många glömmer bort är också att solen bara är uppe på dagen. Och väldigt sällan precis i zenit. Och det där (länken från nasa) visar den maximala effekten i zenit vid toppen av atmosfären. För att jämföra med forcings som koldioxid behöver man därför kompensera för albedo och dela TSI - förändringen med 4.

Förövrigt vet du mer än de flesta i tråden om detta ämne.
Senast redigerad av MrArtur 2024-04-13 kl. 09:02.
Citera
2024-04-13, 10:39
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej, jag menar att det kan vara helt riktigt, det som står i ditt inlägg. Och samtidigt kan länken till smhi som casefold postade också vara helt riktig. Det finns ingen motsägelse mellan dessa. Vilket alla som förstår vad jag skrev, förstår.
Nej, du skrev om filtrering och ”förnekelse”. Så motsägelsefulla uppgifter (58 resp. 10 dagar) kan inte båda vara riktiga samtidigt. Här finns en artikel som ger en tydligare beskrivning:
58 dagar kortare vinter på 40 år i Vindeln
Jämför man dessa data med SMHI:s för Vindeln så visar SMHI betydligt mindre skillnad i antalet vinterdagar. Det förklarar Hjalmar Laudon så här:
– Skillnaden mellan SMHIs modellberäkningar och våra uppmätta data har att göra med att SMHI på något sätt aggregerar över hela Norrland, inklusive fjällen som jag förstår. Våra mätningar av metrologisk vinter är baserade på temperaturmätningar där vi använder oss av standardiserade fältmätningar.
https://www.natursidan.se/nyheter/58...-ar-i-fjallen/

Om detta stämmer så är alltså SMHI:s data inte representativ för den faktiska temperaturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in