Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-20, 15:41
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Påståendet om konsensus vilar enbart på två studier som båda byggde på falska antaganden och tvivelaktig metodik, och vars resultat sedan basunerades ut i media. Precis som påståendet att en tredjedel av Pakistan låg under vatten. Precis som påståendet om Paktistan är påståendet om konsensus rent nonsens och propaganda.

Som jag skrev finns det mycket mer än så. Det är inte något kontroversiellt överhuvudtaget att säga att det råder konsensus i fråga om klimatförändringarna, utan det är något du bara har fått för dig. (Att påstå motsatsen däremot är kontroversiellt eftersom det är felaktigt.)

Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag har inte pratat om någon rapport. Iskärnor visar med all tydlighet att koldioxidnivåerna ökar efter temperaturhöjningar. Grundorsaken till temperaturhöjningar är förändringar i jordens omloppsbana. Visst, koldioxiden bidrar, men är INTE grundorsaken.

Okej, men det var någon som tidigare i den här tråden började yra om just det där med CO2 före uppvärmning och sen postade en länk till rapport som inte stödde idén.

Hur som helst stämmer det inte det du skriver. Forskningen är enig i fråga om att det är huvudsakligen koldioxiden som driver den pågående uppvärmningen, helt oavsett vad du känner.
Senast redigerad av anomalign 2022-11-20 kl. 15:44.
Citera
2022-11-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är ett faktum. Den värsta torkan i Syrien sen korstågen.
Du är ett propagandaoffer.

Forskning.se
"Den svåra torkan som drabbade Syrien mellan 2007 och 2009, var inte avgörande för krigsutbrottet 2011. Med hjälp av satellitbilder kan forskare slå fast att jordbruken återhämtat sig redan 2010.

När kriget i Syrien bröt ut 2011 hade landet under två till tre år varit hårt drabbat av torka."
Citera
2022-11-20, 15:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Sluta för fan. Kriget i Syrien var ett resultat av klimatförändringarna.
Det där var nog bland det dummaste jag läst på länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför skall då inte folk på andra håll resonera likadant, och så blir inget gjort?
Jag konstaterar att du inte kan eller vill svara på vad tycker att vi ska göra i Sverige. Dina inlägg handlar uppenbarligen bara om alarmism.
Citera
2022-11-20, 16:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Du är ett propagandaoffer.

Forskning.se
"Den svåra torkan som drabbade Syrien mellan 2007 och 2009, var inte avgörande för krigsutbrottet 2011. Med hjälp av satellitbilder kan forskare slå fast att jordbruken återhämtat sig redan 2010.

När kriget i Syrien bröt ut 2011 hade landet under två till tre år varit hårt drabbat av torka."

Finns en drös med källor som pekar på att Syrien fortfarande inte återhämtat sig:

https://opc.center/the-impacts-of-the-contemporary-drought-in-syria-and-its-implications-for-the-conflict/
https://reliefweb.int/report/syrian-arab-republic/syria-11-years-hunger-drought-and-collapsing-economy-threatens-even-more
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1421533112

Men det är klart svenska forskare på Lunds universitet vet så klart mer genom att titta på satellitbilder.
Citera
2022-11-20, 16:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Finns en drös med källor som pekar på att Syrien fortfarande inte återhämtat sig:

https://opc.center/the-impacts-of-the-contemporary-drought-in-syria-and-its-implications-for-the-conflict/
https://reliefweb.int/report/syrian-arab-republic/syria-11-years-hunger-drought-and-collapsing-economy-threatens-even-more
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1421533112

Men det är klart svenska forskare på Lunds universitet vet så klart mer genom att titta på satellitbilder.
Syrien var ett väl fungerande land fram till 70-talet. Sedan skapade en befolkningsexplosion och religiösa och politiska motsättningar en fullständigt ohållbar situation. Landet förstörde sig självt. Försök inte skylla kriget på någon ”klimatkris”.
Citera
2022-11-20, 16:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Syrien var ett väl fungerande land fram till 70-talet. Sedan skapade en befolkningsexplosion och religiösa och politiska motsättningar en fullständigt ohållbar situation. Landet förstörde sig självt. Försök inte skylla kriget på någon ”klimatkris”.

Och alla miljoner pakistanier som fick lämna sina hem i somras existerar inte heller? Och alla afrikaner som går runt på stan utanför min lägenhet finns bara i min fantasi också?
Citera
2022-11-20, 16:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och alla miljoner pakistanier som fick lämna sina hem i somras existerar inte heller? Och alla afrikaner som går runt på stan utanför min lägenhet finns bara i min fantasi också?
Pakistan är helt eftersatt av sin egen regering och de åtgärder som utlovades efter översvämningarna 2010 saknas uppenbarligen fortfarande. Pakistan har ett egenansvar att skydda sina medborgare, Afrikanerna är en konsekvens av Sveriges vansinniga flyktingpolitik. Har du inte lärt dig någonting av dåraktig politik?
Citera
2022-11-20, 16:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Pakistan är helt eftersatt av sin egen regering och de åtgärder som utlovades efter översvämningarna 2010 saknas uppenbarligen fortfarande. Pakistan har ett egenansvar att skydda sina medborgare, Afrikanerna är en konsekvens av Sveriges vansinniga flyktingpolitik. Har du inte lärt dig någonting av dåraktig politik?

Jag bor inte i Sverige. Jag bor i Spanien. Afrikanerna kommer hit också för Afrika fungerar inte så bra av diverse anledningar. En av de stora anledningarna är att klimatet i vissa delar av Afrika börjar bli direkt farligt vissa tidpunkter. Har du varit med om 50+ grader någon gång?
Citera
2022-11-20, 16:19
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Va.Är det det du har att komma med? Pinsamt!

nja att du inte är insatt framgår tydligt.
Citera
2022-11-20, 16:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag bor inte i Sverige. Jag bor i Spanien. Afrikanerna kommer hit också för Afrika fungerar inte så bra av diverse anledningar. En av de stora anledningarna är att klimatet i vissa delar av Afrika börjar bli direkt farligt vissa tidpunkter. Har du varit med om 50+ grader någon gång?
Jag har varit mycket i Asien med 40+ grader och drypande fuktig luft. Då är det bra att det finns teknik som hjälper till att skapa en dräglig tillvaro. Byggnader, kylanläggningar, luftkonditioneringar och så vidare räddar liv men kräver energi.

Utan all teknik som utvecklats sedan industrialiseringen skulle förutsättningarna för överlevnad vara mycket sämre.
Citera
2022-11-20, 16:32
Medlem
Citat:
Men den var helt avskaffad 2018. R1 stängdes 2020.
Läser man på nätet står det att 4 lades ner i förtid på grund av effektskatten.
Citera
2022-11-20, 16:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag har varit mycket i Asien med 40+ grader och drypande fuktig luft. Då är det bra att det finns teknik som hjälper till att skapa en dräglig tillvaro. Byggnader, kylanläggningar, luftkonditioneringar och så vidare räddar liv men kräver energi.

Utan all teknik som utvecklats sedan industrialiseringen skulle förutsättningarna för överlevnad vara mycket sämre.

Tyvärr fungerar inte jordbruk i sån värme. De flesta växter slutar växa runt 25-28C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in