Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-06, 22:59
Bannlyst
Är inte särskilt insatt, men tror i alla fall inte på detta hop-kok som av media kallas "global-uppvämning". Men måste lyckas övertala och övertyga ett par vänner och undrar om någon i enkel punktform kan lista argumenten mot att vi - människan - påvekar jorden på detta sätt. Gärna med källor.

(Och som vi alla vet, 130 år av koldioxid ledde till 0.1 grader celsius varmare klimat, och 20 år av extrema utsläpp ledde till stagnation av "ökningen". Jorden är för tillfället i en köldperiod. Ungefär så mycket vet jag

Övertyga mig.
Citera
2010-11-06, 23:04
Medlem
mezooo1990s avatar
På vilket sätt bidrar dikväveoxid till växthuseffekten ??

Jag visste att kvävedioxid orsaker marknära ozon, då kvävedioxid släpps ut från motordrivna fordon och sprids i stratosfären, där solstrålningen splittrar kvävedioxid till kvävemonoxid och syreatomer
sen syreatomer reagerar med syregasmolekyler och bildas ozon.

men hur bidrar dikväveoxid till växthuseffekten ? är det på samma viset eller ?
Citera
2010-11-06, 23:12
Medlem
robomans avatar
Vad jag läser mig fram till verkar lustgas (alltså dikväveokid) ha samma effekt som koldioxid, bara mycket starkare och betydligt mer bestående. Däremot vad det rent praktiskt innebär är jag inte nog mycket klimatolog att svara på...
Citera
2010-11-07, 00:24
Bannlyst
H2o
Citera
2010-11-07, 00:27
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoi!
H2o
Mm...

...eller N2O, som ju denna tråd handlar om.
Citera
2010-11-07, 07:18
Medlem
najass avatar
Ekologi--->Klimat

/mod
Citera
2010-11-07, 09:19
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmart
Är inte särskilt insatt, men tror i alla fall inte på detta hop-kok som av media kallas "global-uppvämning". Men måste lyckas övertala och övertyga ett par vänner och undrar om någon i enkel punktform kan lista argumenten mot att vi - människan - påvekar jorden på detta sätt. Gärna med källor.

(Och som vi alla vet, 130 år av koldioxid ledde till 0.1 grader celsius varmare klimat, och 20 år av extrema utsläpp ledde till stagnation av "ökningen". Jorden är för tillfället i en köldperiod. Ungefär så mycket vet jag

Övertyga mig.

Besitter du inte själv förmåga att söka vetenskapliga publikationer om global uppvärmning eller vad är problemet? Har du något dolt handikapp som gör detta omöjligt? Eller är du bara lat?
Citera
2010-11-07, 19:07
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Du menar att klimatforskare inte har haft någon som helst påverkan på Sveriges co2-skatt?

Självklart har klimatforskarnas rön legat som grund för politiska beslut. Precis på samma sätt som forskning kring rökning och alkohol gjorde att vi fick punktskatter. Jag får inte ihop logiken i ditt resonemang. Eller är det kanske helt enkelt så att du tycker forskningsrön inte skall publiceras bara för att sådana som du tycker det finns andra viktiga problem att adressera?

Att döma av ditt språkbruk så är du föga förtjust i invandring, så om du inte vill ha hit invandrare så får du byta läger. Med nuvarande utveckling är det inte många årtionden bort innan hundratals miljoner människor kommer att vara klimatflyktingar. Hur många av dem tror du kommer till Sverige?

Citat:
Befolkningsökningen borde vara klimatforskarnas prio nr 1. De vill ju minska co2-utsläppen med 75%-95%.
Du menar att klimatologer som söker djupare kunskap för att beskriva klimatsystemen egentligen borde göra något annat?

Jag tror med säkerhet att det finns mängder med vetenskapliga artiklar som diskuterar befolkningsökning och klimatfrågan.

Man brukar prata om att skjuta budbäraren, slå upp det.

Citat:
Citat:
The IPCC shows that to meet the maximum warming target of two degrees above the pre-industrial level with a reasonable degree of confidence, global emissions must peak no later than 2015 and be 50–85 per cent below the 1990 level by the year 2050.
Om du verkligen inte förstår varför befolkningsfrågan är så viktig i skenet av detta så undrar jag vad du gör i den här tråden?
Har du missat att en tregradig ökning av temperaturen KAN komma att medföra stora problem för en stor del av livet på denna planet? Du kanske kan hjälpa oss med att extrapolera lite kring hur du tror världen kommer se ut om matförsörjningen i stort havererar pga förändrade nederbördsmönster?

Problemet förstår du, är i den snabba temperaturförändringen. Arter och ekosystem hinner helt enkelt inte anpassa sig. Historiska temperaturförändringar som arter och ekosystem klarat av har skett över årtusenden, inte 50-100 år. När temperaturen ökat eller sjunkit snabbt så har ekosystemen havererat. Människan, precis som andra arter, är beroende av balans och stabilitet, och därför kommer heller inte vår ras överleva. Om detta råder det inga tvivel inom forskningen. Därför är en ökning på MAX två grader ett viktigt mål. Två grader kommer hur som helst sannolikt innebära en satans massa bekymmer.

Återkom när du funderat.
Citera
2010-11-07, 19:10
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Med reservation för att jag minns fel, skulle temperaturen sjunka typ 10 grader så skulle vi ha en ny istid. Det är lite kontraintuitivt att förstå hur stora förändringar några grader är.

Det räcker med 5 grader.
Citera
2010-11-07, 19:17
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Så här såg propa....informationsförmedlingen ut på 70-talet.

http://whatreallyhappened.com/WRHART...olingworld.pdf

Angående den kommande istiden.
Det är en himla tur att makthavarna inte läser Newsweek (eller annan liknande kvällspress) för att få reda på vad som händer i verkligheten.

Du kanske missat att vetenskapen aldrig trott att en istid varit nära förestående?
Citera
2010-11-07, 22:05
Medlem
MoLoKs avatar
Ni målar ju bara upp skräckscenarier samt dillar om att det måste ta tusentals år för nån grad hit eller dit.

Klimatflyktingar kommer det att komma oavsett om det blir varmare, kallare eller ungefär som nu. Bara en tidsfråga tills någon kommer på ett sätt att tjäna pengar på det.

Hela klimathysterin känns väldigt 2007 och kan väl närmast liknas vid svininfluensan vad gäller överreaktioner.

Så säg nu hur många % vi i Sverige bör minska våra co2-utsläpp.

Sen gärna en %-sats för jorden totalt sett.
Citera
2010-11-07, 23:51
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Ni målar ju bara upp skräckscenarier samt dillar om att det måste ta tusentals år för nån grad hit eller dit.

Klimatflyktingar kommer det att komma oavsett om det blir varmare, kallare eller ungefär som nu. Bara en tidsfråga tills någon kommer på ett sätt att tjäna pengar på det.

Hela klimathysterin känns väldigt 2007 och kan väl närmast liknas vid svininfluensan vad gäller överreaktioner.

Så säg nu hur många % vi i Sverige bör minska våra co2-utsläpp.

Sen gärna en %-sats för jorden totalt sett.

Och kemi är 2008 eller? Du förtjänar inte att tas på allvar. Jag har ingen aning om varför jag tog bort dig från ignore, men nu åker du tillbaks dit eftersom du helt enkelt verkar efterbliven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in