2010-06-19, 09:40
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Med den omvända bevisföringen som råder inom området idag skulle det innebära att AGW är rätt. Inom riktig vetenskap skulle det innebära att AGW teorin fortfarande är lika obevisad.

Argument som "vi kan inte förklara det på något annat sätt" är inte vetenskap, det är pseudovetenskap.

Du menar ungefär som att för en "skeptiker" så är påståendet "det har blivit varmare förr" samma sak som "AGW är motbevisad"?

Poängen är ju att AGW inte bärs upp av tanken av att det aldrig har varit varmare förr, alltså falsifierar det inte teorin. Uppvärmningen i början av förra seklet går att förklara med naturliga förklaringsmodeller, samma modeller stämmer inte för uppvärmningen i slutet av seklet/början av det här seklet. Naturligtvis räcker inte det allena som bevis, men det innebär också att uppvärmningen i början av seklet inte motbevisar AGW.
Citera
2010-06-19, 23:01
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Du menar ungefär som att för en "skeptiker" så är påståendet "det har blivit varmare förr" samma sak som "AGW är motbevisad"?
Nej, jag menar att påståendet att det inte varit varmare på 1000 år inte håller när det var varmare på 30-talet.

Citat:
Poängen är ju att AGW inte bärs upp av tanken av att det aldrig har varit varmare förr, alltså falsifierar det inte teorin.
Det är ganska uppenbart att det har varit mycket viktig för somliga (oseriösa) forskare att det inte varit varmare tidigare (ex. hockeyklubban).
De seriösa forskarna, oavsett om dom är skeptiska eller inte, vet naturligtvis att det är irrellevant men att det dock gör det mycket svårare att peka på koldioxiden som ansvarig.

Citat:
Uppvärmningen i början av förra seklet går att förklara med naturliga förklaringsmodeller, samma modeller stämmer inte för uppvärmningen i slutet av seklet/början av det här seklet. Naturligtvis räcker inte det allena som bevis, men det innebär också att uppvärmningen i början av seklet inte motbevisar AGW.
Där tar du fel. Resonemanget är inte det som du säger utan att dom inte kan förklara uppvärmningen i början av 1900-talet med AGW teorin, men att dom kan det när det gäller uppvärmningen på senare tid. Det är en stor skillnad.
För att citera Sveriges representant i IPCC (fritt ur minnet) "uppvärmningen i början av seklet kan vi inte förklara med AGW teorin, alltså måste den bero på naturliga variationer. Uppvärmningen efter 1940 kan vi förklara med AGW."
Det är naturligtvis en stor tankevurpa att tro att bara för att man förklara den senare tidens uppvärmning med AGW så är det korrekt, när det även går att förklara den med naturliga variationer.
Citera
2010-06-25, 14:32
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
S

Vad realclimate.org borde spendera lite mer tid på är just att förklara detta men vad de istället gör är att visa att modellerna kan bokföra rörelsemängd och energi korrekt. Missförstå mig inte, det är imponerande i sig men det närmar sig inte den centrala frågan om den interna dynamiken och feedback. Modellerna har givetvis feedback men vad vi skulle behöva se är en verifiering av den interna dynamiken. Jag kräver givetvis inte att modellerna förutsäger vädret några år framåt, vilket skulle motsvara nivå (D) ovan men något som liknar (C) tycker jag är ett krav.

Titta på detta stycke:

Detta fick mig verkligen intresserad. Detta vore ju precis "the smoking gun" som bevisar att GCM fungerar "complex spatial patterns of response" och så vidare, ...., "indeed many of these changes were predicted by GCM's before they were observed". Nu är jag verkligen övertygad AGW-förespråkare, i alla fall tills jag bärjade läsa artikeln.

Så, efter all denna singing and dancing så presenterar man ett resultat som bygger på en --extern-- störning eller enligt ovanstående exempel en förutsägelse på nivå (B). Jag vet att jag förenklar lite nu för det är imponerande att kunna beräkna detta men det har ingen bäring på klimatdebatten. Det enda det syftar till är att övertyga läsarna om att tron på AGW är vetenskapligt grundad utan att egentligen presentera de vetenskapliga argumenten för det.

Jag tar mig lite friheter och följer upp min egen post här, men Roy Spencer har skrivit en intressant artikel om just detta. Värt att betrakta.

http://www.drroyspencer.com/2010/06/revisiting-the-pinatubo-eruption-as-a-test-of-climate-sensitivity/

Revisiting the Pinatubo Eruption as a Test of Climate Sensitivity
Citera
2010-06-25, 15:29
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Nej, jag menar att påståendet att det inte varit varmare på 1000 år inte håller när det var varmare på 30-talet.

Men artikeln från 30-talet som du fiskade fram säger väl inte att det var varmare på 30-talet, bara att det blev varmare då också. Det är viss skillnad.

Citat:
Där tar du fel. Resonemanget är inte det som du säger utan att dom inte kan förklara uppvärmningen i början av 1900-talet med AGW teorin, men att dom kan det när det gäller uppvärmningen på senare tid. Det är en stor skillnad.
För att citera Sveriges representant i IPCC (fritt ur minnet) "uppvärmningen i början av seklet kan vi inte förklara med AGW teorin, alltså måste den bero på naturliga variationer. Uppvärmningen efter 1940 kan vi förklara med AGW."
Det är naturligtvis en stor tankevurpa att tro att bara för att man förklara den senare tidens uppvärmning med AGW så är det korrekt, när det även går att förklara den med naturliga variationer.

Jag tar alltså fel, baserat på ett lösryckt citat som du tar fritt ur minnet? Ledsen, bättre än så kan du.
Citera
2010-06-25, 16:14
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Men artikeln från 30-talet som du fiskade fram säger väl inte att det var varmare på 30-talet, bara att det blev varmare då också. Det är viss skillnad.
Sant, men det finns källor som visar att Nordamerika var varmare då är nu samt att Arktis isar var minst lika små. I debatten får man lätt uppfattningen att det nuvarande situation är unik vilket är helt fel då läget var liknande på 30-talet, alltså före koldioxidens påverkan.

Citat:
Jag tar alltså fel, baserat på ett lösryckt citat som du tar fritt ur minnet? Ledsen, bättre än så kan du.
Formuleringen är fritt ur minnet, men uttalandet kommer ifrån vetandets värld i P1.
Citera
2010-07-14, 19:22
Medlem
Förstår inte hur folk kan hålla på med sånt här fortfarande. It was a hoax! All världens vetenskapsmän gick ihop för att lura oss!!! ARGH!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=7nnVQ2fROOg

Eller så använder man hjärnan.
Citera
2010-07-14, 20:53
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobax
Förstår inte hur folk kan hålla på med sånt här fortfarande. It was a hoax! All världens vetenskapsmän gick ihop för att lura oss!!! ARGH!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=7nnVQ2fROOg

Eller så använder man hjärnan.
Att det fortfarande finns de som tror att sanningen finns att finna på youtube är ganska tragiskt. Prova läs på lite istället. Grundläggande fysik är tillräckligt för att man ska tvivla. När man sedan granskar bevisen för AGW så inser man att de lyser med sin frånvaro.

Citat:
Ursprungligen postat av Roy Spencer
Believe it or not, very little research has ever been funded to search for natural mechanisms of warming…it has simply been assumed that global warming is manmade. This assumption is rather easy for scientists since we do not have enough accurate global data for a long enough period of time to see whether there are natural warming mechanisms at work.
Senast redigerad av SubPrime 2010-07-14 kl. 20:55.
Citera
2010-07-16, 21:49
Bannlyst
Vad för bevis skulle övertyga anhängare till att co2 - varmare klimat?

Jag har inte missat den stora tråden om klimatförändringar och dess orsaker, men jag tycker att det är mest en massa länkande till olika forskares uttalanden där.

Så det jag undrar är vilka bevis ni som tror att co2 gör klimatet varmare skulle behöva se för att ni skulle bli övertygade?

Räcker det inte med isprover på koldioxidvärden över tusentals år, samt data på hur relationen mellan dess värde och värmen ser ut?

Måste gud komma och berätta själv?

Alltså, frågeställningen i denna tråden, som skiljer sig ifrån den andra är vad för bevis som är övertygande i sammanhanget?
Citera
2010-07-16, 21:51
Medlem
julsmutss avatar
Antagligen om de flesta forskare som tidigare talat för att co2 = varmare klimat, säger att de ljög eller att de hade fel. Inga bevis kan komma från andra sidan för att "övervinna" dessa förlorade själar.
Citera
2010-07-16, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av julsmuts
Antagligen om de flesta forskare som tidigare talat för att co2 = varmare klimat, säger att de ljög eller att de hade fel. Inga bevis kan komma från andra sidan för att "övervinna" dessa förlorade själar.

Möjligt. Men då handlar fet ju inte om att dom väljer sina åsikter efter data och fakta, utan efter propaganda?
Citera
2010-07-16, 22:22
Medlem
julsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR_Robin_89
Möjligt. Men då handlar fet ju inte om att dom väljer sina åsikter efter data och fakta, utan efter propaganda?

Jo, men det är ju så hela apparaten har fungerat. Men det jag menade var om forskarna presenterar data och fakta som motsäger deras tidigare.
Citera
2010-07-16, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av julsmuts
Jo, men det är ju så hela apparaten har fungerat. Men det jag menade var om forskarna presenterar data och fakta som motsäger deras tidigare.

En sak som jag ser som övertygande är som ovan nämnt, relationen mellan värmen och co2gaserna. Jag har sett kurvorna som sträcker sig tusentals år tillbaka, men jag har sett både de kurvorna som visar att co2 ökar INNAN värmen ökar, samt att co2 ökar EFTER värmen ökar.

Detta beror såklart på vilken sida man ställer sig, vilken man väljer att tro! Så jag undrar, vart kan man få tag på detaljerade kurvor med exakta årsintervaller som inte är förskjutna åt det ena eller andra hållet, utan som är bevisade.
Tex, vilka sponsrar isborrningar? Ligger deras data ute? Och vilka sponsrar värmehistorian? Och ligger denna data ute?

Då inte i relation med varrandra, utan endast som enskilda resultat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in