Citat:
Ursprungligen postat av B.olsson
Enligt NASA ser det ej ut som att medel för perioden 1950-1980 är kallare än medel för perioden 1920-1950 (i så fall mycket marginellt).
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/
Men även om så var fallet inser jag inte varför trenderna skulle se annorlunda ut under 1900 talet. Kurvorna skulle givetvis förskjutas mot den godtyckliga nollan men man skulle på samma sätt se ökningen i temp mellan ung 1910-1950 följt av utplaningen mellan 1950-1980 följt av tempökningen upp till 1998följt av utplaning till 2007.
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/
Men även om så var fallet inser jag inte varför trenderna skulle se annorlunda ut under 1900 talet. Kurvorna skulle givetvis förskjutas mot den godtyckliga nollan men man skulle på samma sätt se ökningen i temp mellan ung 1910-1950 följt av utplaningen mellan 1950-1980 följt av tempökningen upp till 1998följt av utplaning till 2007.
Fast på kurvan där ser man ju hur temperaturerna ligger still och rent utav svagt dalar. Sedan är det ju också "surface temperature" som grafen anger. Det finns många andra relevanta temperaturmätningssätt också.
Hur som helst så är det ju viktigt att inse hur nollan blir godtycklig och hur man kan förskjuta saker kring den. Vill man så kan man ju alltid välja ett intervall så att man har en avvikelse som är stor och ser spektakulär ut.
En annan anledning till att kurvorna skulle se annorlunda ut ligger i att antalet mätstationer varierat. Flera nya har tillkommit och några har försvunnit. Det finns alltså inte alltid kontinuerliga mätserier. När man beräknar medeltemperaturer för områden så delas ju jorden in i ett rutnät. Varje mätstation inom en ruta viktas sedan mot varandra för att ge ett medelvärde för varje ruta. Vissa rutor innehåller hundratals mätstationer, medan andra innehåller mycket få (främst i Sibirien och andra glest befolkade områden). Frånfall eller tillskott av en station i ett sådant område ger potentiellt ju en stor påverkan på medelvärdet. Läser mer i artikeln jag postade tidigare för detaljer kring medelvärdesbildningen.