2010-04-22, 23:34
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Du förstår inte naturvetenskap. Du förstår inte mer komplicerade saker eftersom du inte besitter nödvändig utbildning (officiell utbildning eller autodidakt spelar ingen roll, du saknar den). Nu sätter jag dig på ignore.

Tråden bör flyttas till konspirationsforumet snarast.

Tack för ignore.

Du glömde siffrorna förresten.

ps. om 30 år kommer vi fortfarande inte att lida av några elaka klimatförändringar pga AGW.
Citera
2010-04-22, 23:41
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Agera för att hindra skadliga effekter från framtida klimatförändringar förstås, har du inte förstått att det är det vi diskuterar i den här tråden så får du väl gå tillbaka och läsa föregående 5 000 inlägg i tråden.

Tack men jag hämtar min kunskap om ämnet ifråga från andra ställen än FB.

Citat:
Det som är intressant är att du på kort tid antytt två saker som tyder på att du har en rätt märklig inställning till vetenskap. För det första tycks du mena att konsensus inom ett område alltid innebär att det är fel, eftersom det visat sig vara så i vissa fall historiskt sett.

Nej så menar jag inte. Jag påpekar bara att konsensus inte är samma sak som sanning.

Citat:
För det andra tycks du mena att vetenskapliga resultat aldrig bör tas på allvar eftersom forskning bara handlar om anslag, karriärer och flockbeteende.

Nej det säger jag inte heller. Däremot säger jag såhär: http://www.youtube.com/watch?v=NVGGgncVq-4

Citat:
Har man den inställningen till vetenskap blir det ju rätt svårt att diskutera vetenskapliga frågor överhuvudtaget.

Ja men nu har jag ju inte den inställningen. Var god försök igen.

---

Vem vet, en dag kanske det finns fungerade modeller över klimatet. Det gör inte det idag. En dag kanske vi VET hur stor påverkan co2, vattenånga etc har på klimatet men det gör vi inte idag. En dag kanske vi vet exakt hur solens cykler påverkar klimatet - men det gör vi inte idag.

Om forskningsresultaten vore så bra som ni försöker få dem att verka så skulle inte detta massiva (och växande) motstånd mot AGW existera.

Om mänsklighetens FRAMTID stod på spel skulle all rådata finnas tillgänglig för allmänheten.

Om ni var så goda som ni påstår att ni är skulle ödmjukheten visa sig lite mer. Ingen här har kunnat ge någon förklaring, med källor, på hur HELA klimatsystemet och människans påverkan hänger ihop.
Citera
2010-04-22, 23:44
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Agera för att hindra skadliga effekter från framtida klimatförändringar förstås, har du inte förstått att det är det vi diskuterar i den här tråden så får du väl gå tillbaka och läsa föregående 5 000 inlägg i tråden.

Varför inte agera mot nu existerande faktiska problem?

Svält? Familjeplanering? Jämställdhet?

Varför fokusera 110% på något som ev händer någon gång?

Vad får dig att tro att dagens klimat är det optimala för jordens befolkning förresten?
Citera
2010-04-23, 00:39
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Vad får dig att tro att dagens klimat är det optimala för jordens befolkning förresten?
Herre gud. Vem betalar dig för sådan här rabiat propaganda?
Citera
2010-04-23, 00:56
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Har du producerat något relevant inlägg?

Om du inte förstår vad som skrivs så är det bara att fråga.
Citera
2010-04-23, 01:03
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Insignificunt, miklon och du 562 m.fl. av er sort är nog de rabiata i tråden. Bekvämt nog undviker ni att förstå och / eller svara på relativt enkla frågor och påståenden.

Klimatet har och kommer även fortsättningsvis att förändras i både långsam och snabb takt. Och det oberoende av co2-skatt eller om vi ens slutar helt med förbränning över huvud taget.
Citera
2010-04-23, 08:57
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Varför inte agera mot nu existerande faktiska problem?

Svält? Familjeplanering? Jämställdhet?

Varför fokusera 110% på något som ev händer någon gång?

Vem säger att det ena utesluter det andra? Varför ska vi låta bli ett problem för att det finns andra?

Jag är inte alls säker på att dagens klimat är det optimala för jordens befolkning, men det är det klimat vi har anpassat oss för, vilket gör att en snabb ändring får konsekvenser.

Citat:
Om ni var så goda som ni påstår att ni är skulle ödmjukheten visa sig lite mer. Ingen här har kunnat ge någon förklaring, med källor, på hur HELA klimatsystemet och människans påverkan hänger ihop.

Den här typen av argumentation är ju förvisso effektiv, men ganska barnslig. Du förstår ju själv att ingen av oss kan ge en komplett redogörelse för hur hela klimatsystemet fungerar och särskilt inte i ett inlägg på Flashback. Men för den som är intresserad finns ju en uppsjö av information att hämta, sen får var och en välja att värdera källorna för att skapa sig en bild av läget.

Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Insignificunt, miklon och du 562 m.fl. av er sort är nog de rabiata i tråden. Bekvämt nog undviker ni att förstå och / eller svara på relativt enkla frågor och påståenden.

Klimatet har och kommer även fortsättningsvis att förändras i både långsam och snabb takt. Och det oberoende av co2-skatt eller om vi ens slutar helt med förbränning över huvud taget.

Det skulle vara intressant att veta hur du definierar "rabiat", man skulle nästan kunna tro att den definitionen har något att göra med huruvida man håller med dig eller inte.

Jag ska villigt erkänna att jag inte svarar på alla inlägg eller frågor, men ha i åtanke att bara den här tråden är närmare 5 000 inlägg lång och jag har av och till deltagit i den från början. En hel del frågor har gått ganska många varv vid det här laget och då är det kanske inte så underligt att man inte alltid orkar ta diskussionen om och om igen. Särskilt när frågorna allt som oftast är av arten "presentera bevis då" gällande ett komplext sammanhang.
Citera
2010-04-23, 09:39
Medlem
Insignificunts avatar
Jag har varit arrogant i den här tråden, men det är eftersom jag trodde att ni inte var galna. Därför behandlade jag er som likvärdiga, vilket som ni ser gjorde mig enormt intellektuellt provocerad. Nu förstår jag att jag ska undvika den här tråden på exakt samma sätt som jag undviker I&I. Utan vidare kan man dra slutsatsen att klimatskeptikerna kanske en gång började som ärlig inquiry men utvecklades till en sekt-lik organisation. Nu slutar jag helt diskutera den här frågan på flashback, om ni klimatskeptiker saknar mig så finns jag i systersforumet GM&E och där är jag betydligt trevligare. Det är uppenbart att ni fastnat i ett synsätt som ni har investerat prestige i, så det har nått en nivå där det blir som att prata med religiösa om att Gud inte finns. Sådant är jag helt ointresserad av. De klimatskeptiker som ännu inte blivit galna så tänk igenom för fan vad ni håller på med. Fastna inte i ett tänk, det är aintellektuellt.
Citera
2010-04-23, 11:14
Medlem
Avva66s avatar
Äsch, vilket jävla skyttegravskrig
ni sysslar med här!
Citera
2010-04-23, 11:25
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Det skulle vara intressant att veta hur du definierar "rabiat", man skulle nästan kunna tro att den definitionen har något att göra med huruvida man håller med dig eller inte.
Du har rätt, rabiat är nog fel ord, men jag återanvände ju bara 526:s egna ord.
Citera
2010-04-23, 12:35
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Är eller är inte det nuvarande klimatet det optimala för alla jordens levande varelser? Är det en svår fråga för dig?
Citera
2010-04-23, 12:39
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Vem säger att det ena utesluter det andra? Varför ska vi låta bli ett problem för att det finns andra?

Ge exempel på hur AGW är ett problem idag. (Tips, säg inte det där med fler oväder...)

Citat:
Jag är inte alls säker på att dagens klimat är det optimala för jordens befolkning, men det är det klimat vi har anpassat oss för, vilket gör att en snabb ändring får konsekvenser.

Hur snabbt ändrar sig vårt klimat pga AGW enligt worst case scenario? Om utvecklingen fortsätter som de senaste 20 åren under en period av ytterligare 40 år (2050 alltså). Hur varmt är det då? Hur mycket har haven stigit?

Citat:
Den här typen av argumentation är ju förvisso effektiv, men ganska barnslig. Du förstår ju själv att ingen av oss kan ge en komplett redogörelse för hur hela klimatsystemet fungerar och särskilt inte i ett inlägg på Flashback. Men för den som är intresserad finns ju en uppsjö av information att hämta, sen får var och en välja att värdera källorna för att skapa sig en bild av läget.

Länk då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in