Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Agera för att hindra skadliga effekter från framtida klimatförändringar förstås, har du inte förstått att det är det vi diskuterar i den här tråden så får du väl gå tillbaka och läsa föregående 5 000 inlägg i tråden.
Tack men jag hämtar min kunskap om ämnet ifråga från andra ställen än FB.
Citat:
Det som är intressant är att du på kort tid antytt två saker som tyder på att du har en rätt märklig inställning till vetenskap. För det första tycks du mena att konsensus inom ett område alltid innebär att det är fel, eftersom det visat sig vara så i vissa fall historiskt sett.
Nej så menar jag inte. Jag påpekar bara att konsensus inte är samma sak som sanning.
Citat:
För det andra tycks du mena att vetenskapliga resultat aldrig bör tas på allvar eftersom forskning bara handlar om anslag, karriärer och flockbeteende.
Nej det säger jag inte heller. Däremot säger jag såhär:
http://www.youtube.com/watch?v=NVGGgncVq-4
Citat:
Har man den inställningen till vetenskap blir det ju rätt svårt att diskutera vetenskapliga frågor överhuvudtaget.
Ja men nu har jag ju inte den inställningen. Var god försök igen.
---
Vem vet, en dag kanske det finns fungerade modeller över klimatet. Det gör inte det idag. En dag kanske vi VET hur stor påverkan co2, vattenånga etc har på klimatet men det gör vi inte idag. En dag kanske vi vet exakt hur solens cykler påverkar klimatet - men det gör vi inte idag.
Om forskningsresultaten vore så bra som ni försöker få dem att verka så skulle inte detta massiva (och växande) motstånd mot AGW existera.
Om mänsklighetens FRAMTID stod på spel skulle all rådata finnas tillgänglig för allmänheten.
Om ni var så goda som ni påstår att ni är skulle ödmjukheten visa sig lite mer. Ingen här har kunnat ge någon förklaring, med källor, på hur HELA klimatsystemet och människans påverkan hänger ihop.