Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Satsa allt på kärnkraft. Lägg alla forskningspengar som slösas bort på "förnyelsebar energi" på kärnkraft istället. Klassa miljöpartiet som samhällsfarliga extremister.
Håller du med?
Nej, jag håller inte med. Kärnkraft är oerhört dyrt. Jag tycker att vi ska satsa på havbaserad vindkraft och då givetvis utan virke ifrån regnskogen. Sen ska vi givetvis inte utesluta ny kärnkraft, det bör satsas pengar på forskning givetvis.
Men dessutom är det ju så att ny kärnkraft har vi ingen som helst nytta av annat än på lång sikt, det fyller inget behov som finns idag. Vi behöver mer el nu!
Jag tycker heller inte att vi ska bygga kärnkraft med den teknik vi har idag. Om vi kan bygga fjärde generationens kärnkraft till ett rimligt pris så kan det bli intressant i framtiden. Att bygga kärnkraft med dagens teknik tycker jag inte är en bra idé, det blir alldeles för mycket avfall och med för hög strålning och med väldigt dålig effekt.
Kan vi bygga fjärde generationens kärnkraft med låga avfallsmängder och högeffektiv utnyttjande av bränslet och med lågstrålande avfall så absolut, då bör vi satsa på det.
Sen så ska vi satsa på vätgas som vi producerar när vi har överskott på el, som vi sen kan använda när det är brist på el. Vi ska även bygga vattenkraft i nedlagda gruvor som fungerar som ett batteri. Vi ska också bygga ut solkraften som är billigaste energin och väldigt miljövänlig.
Sen är det alltid fel att bara satsa på en enda energikälla, vi behöver en mix för att säkerställa elproduktionen.
Miljöpartiet är ett demokratiskt parti och inget man ska eller kan förbjuda i ett demokratiskt samhälle. Miljöpartiets framtid bestäms av väljarna.