2009-12-08, 21:54
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Hur svårt är det att fatta att det ena inte utesluter det andra? Om temperaturen ökar kraftigt under 90-talet och minskar marginellt under 00-talet så kommer det naturligtvis vara varmare under det senare trots att uppvärmningen därmed har avstannat under detta årtionde.
Citat:
Ursprungligen postat av SubPrime
Logiken är totalt frånvarande ser jag. Eftersom att temperaturen hade sin pik runt 2000 så är det inget konstigt med det då avkylningen är långsammare än uppvärmningen var före. Det medför att det årtiondet är varmare än det föregående trots att trenden är sjunkande.

Läs rapporten lite noggrannare.

Citat:
Ursprungligen postat av WMO
http://www.wmo.int/pages/mediacentre/press_releases/pr_869_en.html
http://www.wmo.int/pages/mediacentre/press_releases/images/NewImage.PNG

Jag skulle drista mig till att gissa att era kloka invändningar angående dataserier och mätstationernas placering redan har tagits i beaktande av de likaledes kloka vetenskapsmännen innan publicering. Men det handlar ju till syvende och sist om förtroende för den öppna vetenskapen. Tydligen är detta förtroende tillräckligt för att amerikanska EPA (Environmental Protection Agency) ska bedöma växthusgaserna som en fara för både hälsa och miljö på grund av effekten av dessa.

Men det känns som det räcker nu. Det här är ingen egentlig diskussion, vi skäller ju bara på varandra. Jag tycker det börjar bli tröttsamt. Vi får väl se om jag står ut med att fortsätta.
Citera
2009-12-08, 22:48
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Tydligen är detta förtroende tillräckligt för att amerikanska EPA (Environmental Protection Agency) ska bedöma växthusgaserna som en fara för både hälsa och miljö på grund av effekten av dessa.
Vansinnet har gått bra långt nu när gasen vi andas ut i 4%-ig koncentration har blivit en hälsofara vid mindre än 0.04%. Så blir det när politiker kidnappar vetenskapen.
Citat:
Men det känns som det räcker nu. Det här är ingen egentlig diskussion, vi skäller ju bara på varandra. Jag tycker det börjar bli tröttsamt. Vi får väl se om jag står ut med att fortsätta.

Ja, diskussion kräver egna resonemang. Länkar och cut-n-paste för inte ämnet vidare.
Citera
2009-12-08, 23:13
Medlem
SubPrimes avatar
Citat:
Du vet att 2009 är ett år....

Citat:
Jag skulle drista mig till att gissa att era kloka invändningar angående dataserier och mätstationernas placering redan har tagits i beaktande av de likaledes kloka vetenskapsmännen innan publicering.
Nej, det gör dom inte. Men som tur är finns det mesta på nätet
Här är det en meteorolog som har börjat samla in data och bilder om alla mätstationer i USA. Det finns en del intressanta bilder där, som t.ex. http://www.norcalblogs.com/watts/images/Marysville_issues1.JPG

Citat:
Men det handlar ju till syvende och sist om förtroende för den öppna vetenskapen.
Den öppna vetenskapen?
Du menar den som vägrar lämna ut data och metoder?
Citera
2009-12-09, 00:20
Medlem
Citat:

http://www.wmo.int/pages/mediacentre/press_releases/pr_869_en.html
http://www.wmo.int/pages/mediacentre/press_releases/images/NewImage.PNG

Jag skulle drista mig till att gissa att era kloka invändningar angående dataserier och mätstationernas placering redan har tagits i beaktande av de likaledes kloka vetenskapsmännen innan publicering. Men det handlar ju till syvende och sist om förtroende för den öppna vetenskapen. Tydligen är detta förtroende tillräckligt för att amerikanska EPA (Environmental Protection Agency) ska bedöma växthusgaserna som en fara för både hälsa och miljö på grund av effekten av dessa.

Vad är det du vill att jag ska notera? Det finns ingenting i utdraget som motsäger att trenden under 2000-talet har varit mycket svagt nedåtgående och definitivt inte stigande.
Citera
2009-12-09, 02:21
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Jag skulle drista mig till att gissa att era kloka invändningar angående dataserier och mätstationernas placering redan har tagits i beaktande av de likaledes kloka vetenskapsmännen innan publicering. Men det handlar ju till syvende och sist om förtroende för den öppna vetenskapen.

Skulle du kunna länka till CRU's rådata och förklaringar till de justeringar på temperaturen som gjorts?

Tacksam för snabbt svar.

MVH

Skattebetalare
Citera
2009-12-09, 02:24
Medlem
Conkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Det är den ENDA studien som gjorts. Allt annat är gissningar och simuleringar. Denna är den enda som bygger på observerade data. Men det visste du kanske inte eftersom du inte brytt dig om att ta reda på det?

Ehh, de andra studierna bygger ocksa pa observerade data.

Skillnaden ar vilken modell som anvands, samt vilket tidsintervall som anvands vid anpassningen av modellparametrarna till befintligt data. Du ar val medveten om att Lindzens hypotes om negativ feedback ocksa ar en MODELL?

Notera att Lindzen inte ifragasatter sjalva uppvarmningen under 1900-talet, och inte heller att det finns ett samband mellan okad koldioxidhalt och okad temperatur. Faktum ar att Lindzens modell ocksa forutspar att okade koldioxidutslapp leder till okad temperatur. Dock blir magnituden mindre i hans modell med negativ feedback. Valet av tidsintervall paverkar ocksa givetvis parameterskattningarna nar han anpassar sin modell till data. Han har ocksa blivit kritiserad for att valja ett for kort intervall i parameteranpassningen.

Jag forstar fortfarande inte varfor du ar sa snabb att satta hela din tilltro till Lindzens modell, och forkasta alla andra...
Citera
2009-12-09, 03:06
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conky
Ehh, de andra studierna bygger ocksa pa observerade data.

Observerade data? De handlar ju om framtiden!

Citat:
Notera att Lindzen inte ifragasatter sjalva uppvarmningen under 1900-talet, och inte heller att det finns ett samband mellan okad koldioxidhalt och okad temperatur.

Det är sant att han inte ifrågasätter uppvärmingen under de senaste 100 åren. Men att skriva att han inte ifrågasätter ett samband mellan ökad co2 och ökad temp är ju nästan att ljuga. Lindzen menar ju att vår del av co2 har en obetydlig effekt på den nuvarande temperaturhöjningen.

Du försöker ju få det att låta som om han håller med IPCC när de säger att vi kan nå 6 grader mer det här århundradet.
Senast redigerad av MoLoK 2009-12-09 kl. 03:10.
Citera
2009-12-09, 03:33
Medlem
Citat:
Notera att Lindzen inte ifragasatter sjalva uppvarmningen under 1900-talet, och inte heller att det finns ett samband mellan okad koldioxidhalt och okad temperatur.

Ja, och? Debattens kärna är givetvis hur stor inverkan människans utsläpp av CO2 har på klimatet, inte huruvida det har någon som helst inverkan.
Citera
2009-12-09, 03:49
Medlem
Conkys avatar
Citat:
Observerade data? De handlar ju om framtiden!

Alla modeller handlar om framtiden, aven Lindzens. Lindzen anvander, precis som alla andra, historiska data for att optimera parametrarna i sin modell. Till detta anvander han (vilket ar helt korrekt metodik i sig) en del av datat for sjalva parameterskattningen, och resten av datat for att visa att hans modell stammer val overens med data som modellen inte har exponerats for.

Ur resultatet ger han sen en uppskattning pa "climate sensitivity", vilket ar jargong for hur en dubblering av CO2-halten paverkar temperaturokningen.

Hans resultat ar runt 0.5 grader - mer vedertagna modeller brukar ge ungefar 2 till 3 grader.

Citat:
Det är sant att han inte ifrågasätter uppvärmingen under de senaste 100 åren. Men att skriva att han inte ifrågasätter ett samband mellan ökad co2 och ökad temp är ju nästan att ljuga. Lindzen menar ju att vår del av co2 har en obetydlig effekt på den nuvarande temperaturhöjningen.

Detta baserat pa hans modell. Du har fortfarande inte forklarat varfor du tror sa mycket mer pa den modellen an alla andra?
Citera
2009-12-09, 04:26
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Detta baserat pa hans modell. Du har fortfarande inte forklarat varfor du tror sa mycket mer pa den modellen an alla andra?

För de andra har inte med hjälp av satelliter mätt hur mycket som försvinner ut ur atmosfären.
Citera
2009-12-09, 05:13
Medlem
Conkys avatar
Citat:
För de andra har inte med hjälp av satelliter mätt hur mycket som försvinner ut ur atmosfären.

Nu forstar jag inte vad du menar. Han anvander sig ju av ERBE-data, vilket andra ocksa gor. Kan laddas ned fran NASAs hemsida om du vill titta sjalv (kostar eventuellt pengar att fa tillgang till detta data). Etablerade modeller far andra resultat an Lindzen med samma data, bland annat beroende pa den negativa feedback han har infort i modellen - men ocksa en hel del annat som han kritiserats for.

Lindzen har stoppat in negativ feedback i sin modell, eftersom han anser att hans modell da battre foljer ERBE-data an andra modeller utan negativ feedback eller med positiv feedback.

A ena sidan har vi alltsa flera modeller som utvecklats under artionden som alla ger liknande resultat baserat pa en mangd oberoende dataset. A andra sidan har vi en modell som ger ett annat resultat, baserat pa ett av dessa dataset. Du valjer att lita benhart pa den senare. Forstar fortfarande inte riktigt varfor.
Citera
2009-12-09, 06:50
Medlem
sheridans avatar
Vad gäller analys av satellitdata och klimatmodeller så tycker jag Roy Spencer skriver på ett intressant och tillgängligt sätt. Här är en artikel som jag tror är ganska tillgänglig.

http://www.drroyspencer.com/research-articles/satellite-and-climate-model-evidence/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in