Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så jo, vulkanerna släpper ut mer än vad människorna gör.
Någon vetenskaplig källa för detta påstående, eller är det bara du som gissar? Förvisso är inte vulkaners utsläpp helt kända men att man skulle räknat fel med en faktor 100 låter inte så sannolikt. Inte heller att jordens vulkanism bara råkat öka dramatiskt just som vi börjar släppa ut en massa koldioxid.
Citera
2021-07-04, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Någon vetenskaplig källa för detta påstående, eller är det bara du som gissar? Förvisso är inte vulkaners utsläpp helt kända men att man skulle räknat fel med en faktor 100 låter inte så sannolikt. Inte heller att jordens vulkanism bara råkat öka dramatiskt just som vi börjar släppa ut en massa koldioxid.

Givetvis är inte ökningen någon produkt av ökad mänsklig närvaro. Snarare en del av den stundande geologiska förändringen.
Citera
2021-07-04, 13:40
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Känns oroväckande helt klart. Vi har aldrig varit fler på jorden, det tror jag är den största bidragande orsaken till ökad koldioxidmängd och ett varmare klimat. Varje människa behöver energi och numer har vi överfulla kylskåp och frysar. Tyvärr tror jag inte den globala uppvärmningen går att stoppa.

Sluta lyssna på alla agendadrivande alarmister och hysterikor som Greta så kommer du må mycket bättre.
Citera
2021-07-04, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad syftar du på?

Sveriges minskning per capita beror inte bara på utsläppsminskningar, totalt har de minskat med 5 miljoner ton sedan 2013. Befolkningen har ju däremot ökat med 1,5 miljon sedan början av 2000-talet.

Citat:
Mycket råvaruproducenter på den listan. Australien har gigantiska järngruvor t ex,

USA behöver skärpa sig ja, de sjunker men långsamt.

Det kommer att gå åt mycket el. Bara lilla Sveriges stålproduktion, som är liten globalt sett ändå, beräknades till 70 TWh läste jag på text-TV.

Märkligt du inte nämner Kina som en bov. Utsläpp per producerat värde (CO2 per GDP PPP) så ligger Kina högt.

https://data.worldbank.org/indicator/EN.ATM.CO2E.PP.GD

Generellt sett sjunker utsläpp per dollar i världen, men inte fort nog.

0,5 är en hög siffra och det är Kinas t ex. Australien har 0,3. Canada likaså. Estland som gör skifferolja är där också.

De flesta länder ligger på 0,1.

Iran 0,6. Iraq 0,5. Kazakstan 0,5. Lesotho 0,5. Libyen 0,6.

Det är en massa länder som sprutar ut CO2 utan att få mycket gjort i verkstaden. Effektiviteten bör beaktas tycker jag.

Marshall Islands är väl USA (??) ligger på 0,8... Palau på 0,9 (självständig östat) Öarna bör man kunna få till off-shore typ vind och våg... de ligger högt alltid.

Sverige avrundas till 0,1 (jag tror vi ligger ganska bra till, men Schweiz bättre).

USA har 0,2.

Det är ju såklart lågproduktiva servicejobb som invandringen givit oss. de är fattiga, har inte alltid bil osv. Men totalt sett ger ju invandringen ett bruttotillskott. De släpper ut mer här än hemma trots allt.

Migrationen är negativ för klimatet.
Citera
2021-07-04, 15:11
Medlem
Citat:
Givetvis är inte ökningen någon produkt av ökad mänsklig närvaro. Snarare en del av den stundande geologiska förändringen.
Inga källor alltså, bara något du klurat ut helt på egen hand utan någon bakomliggande kunskap.
Citera
2021-07-04, 16:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det som pågår nu är små fluktuationer i medeltemperatur inför en istid. Dessa kan gå UPP och NED.
Nej, det är det inte. Små fluktuationer är normalt, men vi har en unik temperaturökning som är snabb. Titta på lite diagram istället för att fantisera.
Citera
2021-07-04, 16:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Märkligt du inte nämner Kina som en bov. Utsläpp per producerat värde (CO2 per GDP PPP) så ligger Kina högt.
Utifrån kartan som visar CO2-utsläpp per capita finns det fler länder som ligger på samma nivå som Kina, men de jag nämnde har större utsläpp. Norge, Polen och Tyskland är lite värre än Kina, skall vi kalla dem klimatbovar också?

Ur klimatsynpunkt är detta det bästa sättet att mäta. GDP PPP mäter något annat. Vad skulle värdet av detta vara, menar du? Effektiviteten i produktionen? Vad har det med klimatet att göra, det där är ju ett ekonomiskt begrepp.
Citera
2021-07-04, 16:50
Medlem
Citat:
Utifrån kartan som visar CO2-utsläpp per capita finns det fler länder som ligger på samma nivå som Kina, men de jag nämnde har större utsläpp. Norge, Polen och Tyskland är lite värre än Kina, skall vi kalla dem klimatbovar också?

Ur klimatsynpunkt är detta det bästa sättet att mäta. GDP PPP mäter något annat. Vad skulle värdet av detta vara, menar du? Effektiviteten i produktionen? Vad har det med klimatet att göra, det där är ju ett ekonomiskt begrepp.

GDP PPP mäter värdet av det som produceras sett till invånarnas egen köpkraft. Kör man ren GDP får Kina ännu värre siffror. (Men det kan kvitta)

Ja, du får ett mått på värdet av det som produceras per utsläpp koldioxid. (Eller tvärtom, det kan kvitta)

Vissa ekonomier släpper ut stora mängder koldioxid utan att producera mycket av värde. Kina gör en massa billigt skit vi kunde vara förutan dessutom, men det höjer ju GDP ändå.

Ett land med mycket stor gruvindustri får en massa utsläpp vid framställning av stål och metaller, som sedan säljs och kommer andra till gagn.

Jag vet inte om målsättningen skall ligga här på det nyckeltalet, men det ger ytterligare info.

Schweiz låga utsläpp förklaras delvis av att de har finans, läkemedel, finmekanik och annat i sin industri. De importerar dessutom mycket av sin el.

Förvisso har Kina mycket armeringsjärn och cement i sin produktionsmix då de bygger så mycket.
Citera
2021-07-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Förvisso har Kina mycket armeringsjärn och cement i sin produktionsmix då de bygger så mycket.
Precis, länder som håller på att industrialiseras där folk flyttar från landsbygden in i städer i stor skala och man bygger ut vägar och järnvägar får automatiskt större utsläpp än utvecklade ekonomier där detta redan är klart.

Sen är utsläpp per GDP ett uselt mått. Jorden klarar inte av mer CO2 bara för att ekonomin växer. Även i Sverige torde många rika ha betydligt lägre utsläpp i förhållande till sin inkomst än fattiga, även om deras absoluta utsläpp är mycket större.
Citera
2021-07-04, 17:43
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Precis, länder som håller på att industrialiseras där folk flyttar från landsbygden in i städer i stor skala och man bygger ut vägar och järnvägar får automatiskt större utsläpp än utvecklade ekonomier där detta redan är klart.

Sen är utsläpp per GDP ett uselt mått. Jorden klarar inte av mer CO2 bara för att ekonomin växer. Även i Sverige torde många rika ha betydligt lägre utsläpp i förhållande till sin inkomst än fattiga, även om deras absoluta utsläpp är mycket större.
Svårt att se någon poäng med det här måttet, annat än att förvilla.
Citera
2021-07-04, 17:58
Medlem
Citat:

Det är ett mått. Jag säger inte vi bara skall titta på det, och jag säger inte vi skall sätta målsättning utifrån det heller.

Men eftersom Humanlife alltid moraliserar finns det anledning att problematisera situationen. Man släpper ju inte ut CO2 för att jävlas liksom.

Det är dock intressant att se hur tydligt ekonomin och CO2 inte är kopplade, eller ... kanske bättre att säga otydligt kopplade. GDP stiger fortare än utsläppen av CO2 vilket borde leda till tanken att det gäller att få rätt saker att växa.

Jag ser det hela helst produktionsbaserat just nu eftersom det är produktionsappparaten vi nu måste bygga om.

Och jag vet inte om en vällagrad ost släpper ut mer än en hushållsost? Kvalitetsvaror borde kunna vara en väg istället för att frossa i billigt skit för den rika världen.

Dessutom är Humanlife så kul när man kritiserar något annat än USA, Israel eller Sverige...
Citera
2021-07-04, 18:00
Medlem
Citat:
Svårt att se någon poäng med det här måttet, annat än att förvilla.
Det är ett uselt mått för att jämföra om länder är "skurkar" eller inte, men om man skall få ned utsläppen kan det vara intressant att se hur länder som lyckats förena stor BNP med relativt låga utsläpp lyckats med det. Det kan handla om allt från stadsplanering till hur man bygger sina industrier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in