Citat:
Är du en nyttig idiot till olje-, kol- och gas-industrin?
Vad är det du försöker beskriva?
Det låter för mig som om du blandar ihop helt olika saker.
Jag gissar att du inte läst Summary for Policymakers AR6?
Läs gärna IPCCs Summary for Policymakers AR6
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_SPM.pdf
IPCC redogör för 5 olika scenarior, utan att göra någon bedömning av sannolikheten för vad som kan inträffa.
Så här skriver IPCC om detta (SPM-15):
När du skriver om "sämsta starkaste förstärknings effekterna" så kan jag inte tolka det på annat sätt än att du inte förstått vad "förstärknings effekter" är.
Här är några exempel på vad som på engelska brukar kallas "feedbacks". Olika effekter kan vara både positiva och negativa.
– Vattenhalten i atmosfären ökar. Följer temperaturen och ökar med ca 7% per °C som det blir varmare.
– Albedot minskar. Barmark och öppet hav tar emot mer värme från Solen än snö och is.
– Permafrost smälter. Koldioxid och metan frigörs.
Dessa och fler återkopplingsprocesser händer som en följd av uppvärmningen. Som en följd av fysikaliska förlopp. Som är det dom är utan att vara "sämsta starkaste" eller "bästa svagaste". Vi vet ungefär men vi vet inte exakt. Troliga värden anges och intervall med sannolikhet.
Kan du ge ett exempel på när politiker och journalister bara har tagit upp SSP5-8.5 som det enda scenariet? Jag har aldrig sett detta.
Titta på sid SPM-16 så får du en bild över de olika scenarierna och vilka konsekvenser mätt i temperaturökning som dom olika scenarierna får.
Extremfallen förefaller osannolika.
SSP1-1.9: En snabb minskning av CO₂-utsläpp med början 2025. Noll 2055 och sedan minus (infångning).
SSP5-8.5: Fortsatt ökning av CO₂-utsläpp till en 2-dubblling 2075. Sedan avtagande och långsamt minskande.
Men...
Med SSP1-1.9, som är orealistiskt om inte i stort sett alla kolkraftverk stängs inom 3 år och alla nya bilar är elbilar från nu, innebär ändå att vi bara har ca 50% chans att klara 1,5°C-målet.
SSP5-8.5, som också är orealistiskt, leder till en uppvärmning med ca 4,4°C (mellan 3,2°C och 5,8°C).
Ett mer troligt scenario, SSP2-4.5 att utsläppen fortsätter att öka långsamt för att plana ut 2035 och minska från 2055, leder till ganska stor uppvärmning. Ungefär 2,7°C (mellan 2,2°C och 3,5°C).
Om jag skulle sammanfatta så blir det ungefär så här.
Jag tror att det är möjligt att uppnå 2-gradersmålet, men det är inte enkelt.
–
Vad är det du försöker beskriva?
Det låter för mig som om du blandar ihop helt olika saker.
Jag gissar att du inte läst Summary for Policymakers AR6?
Läs gärna IPCCs Summary for Policymakers AR6
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_SPM.pdf
IPCC redogör för 5 olika scenarior, utan att göra någon bedömning av sannolikheten för vad som kan inträffa.
Så här skriver IPCC om detta (SPM-15):
"...the feasibility or likelihood of individual scenarios is not part of the assessment"Utsläppen är vad dom är. IPCC styr inte över utsläpp.
När du skriver om "sämsta starkaste förstärknings effekterna" så kan jag inte tolka det på annat sätt än att du inte förstått vad "förstärknings effekter" är.
Här är några exempel på vad som på engelska brukar kallas "feedbacks". Olika effekter kan vara både positiva och negativa.
– Vattenhalten i atmosfären ökar. Följer temperaturen och ökar med ca 7% per °C som det blir varmare.
– Albedot minskar. Barmark och öppet hav tar emot mer värme från Solen än snö och is.
– Permafrost smälter. Koldioxid och metan frigörs.
Dessa och fler återkopplingsprocesser händer som en följd av uppvärmningen. Som en följd av fysikaliska förlopp. Som är det dom är utan att vara "sämsta starkaste" eller "bästa svagaste". Vi vet ungefär men vi vet inte exakt. Troliga värden anges och intervall med sannolikhet.
Kan du ge ett exempel på när politiker och journalister bara har tagit upp SSP5-8.5 som det enda scenariet? Jag har aldrig sett detta.
Titta på sid SPM-16 så får du en bild över de olika scenarierna och vilka konsekvenser mätt i temperaturökning som dom olika scenarierna får.
Extremfallen förefaller osannolika.
SSP1-1.9: En snabb minskning av CO₂-utsläpp med början 2025. Noll 2055 och sedan minus (infångning).
SSP5-8.5: Fortsatt ökning av CO₂-utsläpp till en 2-dubblling 2075. Sedan avtagande och långsamt minskande.
Men...
Med SSP1-1.9, som är orealistiskt om inte i stort sett alla kolkraftverk stängs inom 3 år och alla nya bilar är elbilar från nu, innebär ändå att vi bara har ca 50% chans att klara 1,5°C-målet.
SSP5-8.5, som också är orealistiskt, leder till en uppvärmning med ca 4,4°C (mellan 3,2°C och 5,8°C).
Ett mer troligt scenario, SSP2-4.5 att utsläppen fortsätter att öka långsamt för att plana ut 2035 och minska från 2055, leder till ganska stor uppvärmning. Ungefär 2,7°C (mellan 2,2°C och 3,5°C).
Om jag skulle sammanfatta så blir det ungefär så här.
VI har missat 1,5°C målet. Vi kommer att passera 1,5°C ungefär 2033.Tala gärna om att jag har fel och att jag är överdrivet pessimistisk. Men, berätta då vad det är som kommer att få kineserna att stänga en massa nystartade kolkraftverk i förtid och vad det är som kommer att få 1,4 miljarder bilar att drivas med förnybar energi inom något årtionde, vad som ska hålla bostäder i Tyskland varma utan naturgas, osv.
Vi kommer troligen även att missa 2°C-målet. Vi kommer att passera 2°C ungefär 2050 (SSP2-4.5).
Ungefär 2080 passerar vi 2,5°C (SSP2-4.5).
Jag tror att det är möjligt att uppnå 2-gradersmålet, men det är inte enkelt.
–
John Christy university of Alabama har visat att alla
100% klimatmodeller är fel.
Dom visar mellan 2- 5,4 graders fel feedback. Observationer visar 1.3.
Han är mycket ansedd och har vittnat inför senaten.