Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-28, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Nej. Eftersom det är en prognos och inte en projektion. Viss skillnad i vad man har för grund att utgå ifrån vilket du vet men ändå försöker prångla ut som same, same but different.
Kan du förklara den i sammanhanget relevanta skillnaden?
Citat:
Tack. Inte fakta alltså. Påminn gärna Humanlife om att vara lite mer varsam med språket i mellanåt
Skulle du vara lika snabb att hoppa på någon som påstod att solen kommer gå upp i morgon? Det är trots allt bara en prognos, inte fakta.
Citera
2022-01-28, 18:40
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Skulle du vara lika snabb att hoppa på någon som påstod att solen kommer gå upp i morgon? Det är trots allt bara en prognos, inte fakta.
Som baseras på det faktum att solen brukar gå upp på morgonen.
Citera
2022-01-28, 18:52
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Kan du förklara den i sammanhanget relevanta skillnaden?
Varför skulle jag eftersom jag redan vet att du vet om den?
Citat:
Ett utmärkt exempel på en prognos. Vilket inte är en projektion där man bestämmer scenariot själv med givna förutsättningar.
Citera
2022-01-28, 18:54
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vad klagar du egentligen på? Vi diskuterar klimatförändringarna här. Du får gärna föra en saklig diskussion.
Jag vill mer än gärna ha det men vissa sektmedlemmar envisas med att försöka prångla ut rena profetior som vetenskap och fakta så det är tyvärr rätt omöjligt att ha en vettig diskussion med vissa, dig inkluderat
Citera
2022-01-29, 04:42
Medlem
liffens avatar
Citat:
Jag skrev att det blir livsmedelsbrist. Men du svarade inte på det. Varför ignorerar du fakta och vetenskap?

Våra arealskördar har ökat när koldioxidhalten ökat. I våra växthus har vi funnit att ytterligare ökning av koldioxidhalten kan ge ännu större skördar. Hur du får det till livsmedelsbrist förstår jag inte. Om du vill att jag skall svara måste du komma med begripliga argument som jag kan svara på.

Sedan kan man ju tycka att du kanske skulle svara på mina frågor också. Jag har fortfarande inte fått något exempel på nackdelar med kortare vintrar.
Citera
2022-01-29, 07:06
Medlem
humanlifes avatar
Fåglar påverkas av uppvärmningen. USAs nötväcka har i stor omfattning flyttat till Kanada. Vart skall de ta vägen sedan när det blir ännu varmare?

Climate change: It’s not for the birds

Over the past 90 years, during the Christmas season (Dec. 14-Jan. 5), citizen scientists do what the Audubon Society calls a Christmas Bird Count, kind of a census. Volunteers literally choose one 24-hour period and count birds in a 15-mile diameter. The society takes the 140 million bird observations and sort 89 species of Eastern U.S. birds into groups. They found that all the bird groups are responding to climate change -- temperature and precipitation. Large birds were found to be migrating farther north than previously and those birds that are highly dependent on their habitat (like grasslands or wetlands) are finding it more challenging to locate the perfect spot.

The study’s lead author, Sarah Saunders, uses mathematical and statistical tools to study birds. She analyzed 90 years of Christmas Bird Counts with at least one conclusion: “Birds tell us that climate change is already having an effect on them, but not all birds are equally vulnerable to climate change. If we want to give birds the best chance at survival, habitat conservation needs to be part of our efforts to fight climate change. We can still secure a future for birds and people, but the science is clear: we need to act on climate now.”

https://www.click2houston.com/weather/2022/01/28/climate-change-its-not-for-the-birds/
Citera
2022-01-29, 07:11
Medlem
humanlifes avatar
Australien skall satsa flera miljarder på att rädda Stora Barriärrevet. Sedan några år odlar man fram koraller som klarar högre temperaturer. Men vad mer kan man göra?

Citat:

Australien ska satsa en miljard australiska dollar under nio år, cirka 6,6 miljarder kronor, på att skydda Stora barriärrevet mot klimatpåverkan.

– Vi vet hur viktigt det är för människors liv längs norra delen av Queensland, säger landets premiärminister Scott Morrison.

Stora barriärrevet består av över 3 000 individuella rev och sträcker sig över 2 300 kilometer. Revet är en av landets mest kända naturattraktioner och drar in stora intäkter till landets turistnäring. Men en ny studie har visat att 98 procent av revet utsatts för korallblekning sedan 1998.

Jodie Rummer som är professor i marinbiologi på James Cook universitet beskriver regeringens satsning som ”ett plåster på ett stort bensår”.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/australien-satsar-miljarder-pa-stora-barriarrevet
Citera
2022-01-29, 07:17
Medlem
Citat:
Fåglar påverkas av uppvärmningen. USAs nötväcka har i stor omfattning flyttat till Kanada. Vart skall de ta vägen sedan när det blir ännu varmare?

Bosätta sig på Antarktis bland pingvinerna.
Citera
2022-01-29, 08:35
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Bosätta sig på Antarktis bland pingvinerna.
Hur skall de hitta dit? Vad skall de leva på där?
Citera
2022-01-29, 08:58
Medlem
Citat:
Fåglar har det ändå relativt lätt, de kan bara flyga iväg snabbare än klimatförändringen. Insekter m m har det betydligt värre när klimatzonerna flyttar snabbare än de har en chans att migrera. Sen är klart att det blir svårt för fåglar att få mat när resten av naturen inte hinner med.
Citera
2022-01-29, 09:05
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Fåglar har det ändå relativt lätt, de kan bara flyga iväg snabbare än klimatförändringen. Insekter m m har det betydligt värre när klimatzonerna flyttar snabbare än de har en chans att migrera. Sen är klart att det blir svårt för fåglar att få mat när resten av naturen inte hinner med.
Men det gäller ju att hitta lämpliga boplatser också. En sådan fågel som nötväckan, som lever i huvudsak bland träden kan inte leva vid polerna.
Minskningen av insekter är också ett hot mot fåglarna.
Citera
2022-01-29, 10:25
Medlem
liffens avatar
När jag var barn var liggsäd ett stort problem. Så här säger Runeberg om bonden Paavo:

Och han bodde där med barn och maka,
åt i svett sitt knappa bröd med dessa,
grävde diken, plöjde opp och sådde.
Våren kom, och drivan smalt av tegen,
och med den flöt hälften bort av brodden;
sommarn kom, och fram bröt hagelskuren,
och av den slogs hälften ned av axen;
hösten kom och kölden tog vad övrigt.

Till skillnad mot vissa klimatforskare visste Runeberg vad han pratade om.

Koldioxidhalten i luften steg. Växter kunde med mindre bladyta ändå ta upp tillräckligt med koldioxid. Vi kunde ta fram grödor med kortare strå och mindre bladyta som i stället kunde ge större ax. Och odlingssäsongen blev längre med mindre risk för höstfrost.

Det här är naturligtvis sådant som vi alla har hört talas om och vi behöver bara titta på en åker för att förstå hur det fungerar men kanske behövs ändå en påminnelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in