–
8,7 miljoner människor om året dör av utsläpp från förbränning av fossila bränslen.
– I februari i år nådde CO₂-halten 417 ppm, en ökning med 50% över förindustriell nivå.
– Produktiviteten i jordbruket har minskat med 21% globalt sedan 1961 som en följd av uppvärmningen.
– CO₂-halten är den högsta under 3,6 miljoner år. Senast den var så hög var havsnivån 24 meter högre än nu.
– I Kyoto, Japan blommar körsbärsträden nu tre veckor tidigare än före den nu pågående uppvärmningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Ingenstans läser jag att vi skulle befinna oss i en kris.
Som jämförelse så har "bara" 3,4 miljoner dött av COVID-19 de senaste 17 månaderna.
Det är väl ingen som påstått t.ex. att 8,7 miljoner människor som dör varje år av utsläpp från förbränning av fossila bränslen är en kris? Det är ju "bara" drygt en promille av mänskligheten. En procent på tio år. Fem procent på 50 år.
Dom kriser som vi kan förutse som en följd av den globala uppvärmningen kommer väl om kanske 40-80 år? Jag tänker då t.ex. på detta.
– Miljardtals flyktingar från länder där torkan orsakar vattenbrist och omöjliggör produktion av livsmedel.
– Halvering av livsmedelsproduktionen i Europa som en följd av torka.
– Snabbare avsmältning av is på Grönland och Antraktis och efterföljande havsnivåhöjningar på flera meter.
Om och när detta inträffar så tycker jag att man kan tala om kriser.
Vad tycker du?
–