Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Jag tycker det är klargörande att räkna öppet och enkelt, hellre än att vara megafon för politiska partier eller ljusskygga agendor som Ygemans och MP. Jag har valt vindkraftens egna källor tex.
Jag är inte megafon för någon eller något. Är du?
Det låter som om du ofta ignorerar fakta och följer någon agenda. Är det vad du gör?
Varför skulle du annars t.ex. skriva att effektiviteten för den nu installerade (och ganska gamla) vindkraften är hälften av vad den är i verkligheten?
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
1) Du räknar bara räntekostnad. Skulle räntan vara 0 vore din vindkraft gratis.
Jag glömde amortering. Dubbla kostnaden så får du med amortering också (33 år).
Kostnad per kWh (faktiskt levererad energi): = 0,01550 USD/kWh ≈ 0,13 SEK/kWh
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
2) Det finns inga tecken på att vindkraft skulle bli billigare och effektivare, tvärtom. Jätteverken på >5 MW är gigantiska industrier som kräver enorm areal för att komma upp högt i halvdåliga vindlägen och inte snylta på varandra. Det lokala klimatet påverkas av dessa industriområden som givetvis inte placeras där de borde.
Prisutvecklingen för vindkraft
Du glömmer verkligheten. Som är att effektiviteten ökar och priset per installerad effektenhet minskar.
År / USD per MW (i USA)
2008 / 1.58
2009 / 1.47
2010 / 1.26
2011 / 1.24
2012 / 1.19
2013 / 1.11
2014 / 1.17
2015 / 0.99
2016 / 0.91
2017 / 0.89
2018 / 0.75
2019 / 0.70
Under elva år har prisminskningen varit 66%. Ännu mer om man tar med inflationen.
Inte så konstigt att motståndare till förnybar el och vindkraft brukar leta fram en undersökning om vindkraftverk byggda på 1990-talet för att hitta argument...
https://www.statista.com/statistics/499491/us-wind-turbine-price-index/
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
3) Lazard får ju samma resultat som jag för vindkraft...
4) ...utom för kärnkraft där man räknar på USAiska förhållanden.
I Europa har kostnaden för att bygga kärnkraft skenat ännu mer än i USA under 2000-talet.
https://www.parliament.vic.gov.au/images/stories/committees/SCEP/Inquiry_into_Nuclear_Prohibition_Inquiry_/Transcripts/11_September_2020/20201022_QoN_vic_nuclear_prohibition_inquiry_shac. pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
5) Vindkraften måste balanseras. De måste, om man inte ska stänga av produktionen, ersättas av företrädelsevis vattenkraft varje ögonblick de ej producerar. Det är inte gratis vare sig för miljön eller kunderna att utnyttja vattenkraften så hårt till detta. Bra för ägarna förstås. Dessutom är maxeffekten vattenkraft som någonsin levererats till nätet ca 13-14 GW. Vindkraften är nu utbyggd till 10 GW.
Det är riktigt att vindkraft kräver balans. Något som jag påpekat många gånger och definitivt aldrig förnekat. Ungefär på samma sätt som ett elsystem behöver balanseras mot förbrukning. Dessa funktioner fullgör vattenkraften. Kärnkraft kan inte balansera på ett bra sätt och lämpar sig därför bara för "baskraft", en minförbrukning. Har man mer kärnkraft så blir den orimligt dyr. Ännu dyrare än om den är baskraft.
Om betydligt mer el än i dag, säg ytterligare 40-50 TWh (ungefär motsvarande vad vi fick från kärnkraft 2020) skulle produceras med vindkraft så räcker inte vattenkraften för att balansera så mycket som kan behöva balanseras t.ex. en kall vinterdag om vi inte vidtar åtgärder.
Sådana åtgärder kan exempelvis vara
– Effektutbyggnad i vattenkraften.
– Minska belastningtoppar på vintern genom t.ex. dygnsutjämning.
– Installera vätgasdrivna gasturbingeneratorer. Producera vätgas när det finns gott om el.
– Komplettera kraftnätet så att det inte finns flaskhalsar där.
– Öka utbytet med t.ex. Norge.
– Satsa (ordentligt och seriöst) på förbättrad energieffektivitet.
Troligen krävs flera av dessa åtgärder i kombination.
Danmark har ingen vattenkraft och ingen kärnkraft. 2019 kom ungefär 50% av Danmarks el från vindkraft.
Citat:
Ursprungligen postat av
fermion
Du vet förstås allt detta, men framhärdar i pseudoekonomiska argument. Antagligen vill du helt enkelt få bort kärnkraften. Både vind och kärnkraft har för- och nackdelar. Jag anser att vindkraftens nackdelar i stor skala är dolda i ett rosa skimmer, och att kärnkraftens nackdelar överdrivs grovt. Ekonomiskt är jag övertygad om att det måste till väderoberoende produktion i södra och mellersta Sverige. Vi får väll haka på Nordstream.
Du inser förhoppningsvis att jag kan hävda att du framhärdar i pseudoargument?
Ja, jag vill på sikt få bort kärnkraften. Av en lång rad orsaker.
Jag tycker inte att avvecklingen ska ske för snabbt. Andra lösningar ska vara på plats först.
Jag tycker att du på en rad olika sätt överdriver vindkraftens nackdelar, t.ex. genom att hävda att kapacitetsfaktorn för vindkraften är 16%, när du vet att dagens "gamla" (ofta fem år eller mer) svenska vindkraft hade en kapacitetsfaktor på 31,8% under 2020. Nya vindkraftverk, som installeras nu, har betydligt högre kapacitetsfaktor, ca 50-60%.
Du har helt rätt i att alla alternativ har nackdelar och fördelar. Det gäller att ha ögonen öppna för alla och väga dom mot varandra när man bygger ett kostnadseffektivt, leveranssäkert, säkert och tillförlitligt energisystem. Som helst nu, men åtminstone om några årtionden, måste vara förnybart.
–