Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag tänker så här:
1. Kostnaden för att bygga solkraft i södra Europa och skicka det till Sverige är billigare än 60 öre per KWh.
2. Marknaden är avreglerad.
3. Det tar mer än 10 år att bygga kärnkraft. Jag är helt övertygad att kommersiell fusionskraft kommer att finnas om 15 år.
4. DET BEHÖVS INTE ÄN.
Du vill slänga ut pengar på ett problem som vi inte ens har på horisonten än. Dagen då det blir ett problem kan man snabbt slänga ihop ett antal extra solkraftverk och flytande luftsystem för att täcka mellanskillnaden. Det tar ett par månader att sätta ihop ett termasolarverk i jämförelse med ett kärnkraftverk av motsvarande kapacitet.
När det behövs är det för sent. Det tar lång tid och vi behöver utveckla ett alternativ att ha som back up.
För grejen är, du vet Tyskland bygger en pipeline till för naturgas från ryssland. Den byggs för att balansera t ex vindkraften. Även kolkondens kan ganska hyffsat balansera, man har lärt sig göra det.
Hälften av all el i EU är fortfarande fossil och den är balanskraft till dina vackra möllor. I världen är det över 60% fossil el.
Vi är överens om att det är den fossila elen som är problemet? Att det är den som skall bort?
Jag fattar inte att ni antikärnisar hellre tar koldioxidutsläppen än ger kärnkraften minsta utrymme. Så har det varit hela tiden.
Samma personer på denna tråd som gapar om att de är mot både klimatavtryck och kärnkraft lider av en extrem kognitiv dissonans. De har orsakat enorma mängder klimatutsläpp till dags dato, och man ser ingen bot eller bättring.
Du skrev att du inte trodde det behövdes mer vindkraft i Sverige, men alla tar ju bort halva sin produktion. Det är inte bara Sverige som skall stänga kärnkraften, utan de flesta länder borde ju stänga all kolkondens. Och helst skulle vi ju inte hålla på med naturgas heller.
Samtidigt skall vi ställa om t ex stålindustrin från kol. Då smälter man malmen med el och reducerar kolet med vätgas framställd av el. Det är sjuka mängder, och det är ju inte bara i Sverige det behöver göras utan i hela EU och världen.
Så vi skall stänga av halva produktionen samtidigt som vi behöver mycket mer el. Och du tror inte vi behöver bygga mer vind? Och balanskraften, jaha, den stängs ju av om du menar allvar med klimatet.
Så beskyller du mig för att gå fossilindustrin ärenden, helt otrolig tankevurpa....
Hur många kvadratkilometer eller hur du vill räkna behövs i Sahara för att ersätta halva EUs produktion?? Plus skaffa fram el till klimatvänligt stål? Var skall denna yta exploateras?
Inga problem... vi har lösningen, det är ingen fara. Wallenius är en töffe, sci-fi Janne... höhö.
Du kan i alla fall inte anklaga honom för att vara fossil och fox news och allt det där. han är organiserad vänsterpartist. Så du vet.